معماری
dyslexia-symptoms
اختلال خواندن و نشانه های آن

اختلال خواندن و نشانه های آن

اختلال خواندن و نشانه های آن

 

 

معمولا کودکان در نخستین تجربه سواد آموزی خود، اغلب آموختن را با استفاده مستقیم از کتاب های بسیار آغاز می کنند. بسیاری از آنها قادرند تکالیف اولیه خواندن را آنقدر خوب انجام دهند که بدون آموزش یا اندکی آموزش، به کتاب ها دست یابند و اطلاعات اولیه درباره خط چاپی بدست آورند و سرعت خواندن و سپس نوشتن خود را افزایش دهند. در این دانش آموزان یادگیری بدون صرف انرژی اتفاق می افتد. در حالیکه دانش اموزان نارساخوان این توانایی را ندارند.

اختلال خواندن نسبت بهاختلالات دیکته و ریاضیات شایعتر می باشد و در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، در خواندن مشکل دارند. در مواردی ممکن است هر دو یا سه نوع اختلال به طور مختلط مشاهده شود.

اختلال خواندن یک بیماری نیست و بیشتر نوع متفاوتی از فکر کردن است که مبتلایان به آن، به یک شیوه متفاوتی از سایر مردم یاد می گیرند به طوریکه در آن پیشرفت خواندن، بر اساس سن، هوش و آموزش کلاسی کودک زیر حد انتظار می باشد.

برخی از کودکان دارای اختلال خواندن با استعداد و خیلی فعال هستند و استعداد های غیر عادی در هنر، ورزش، معماری، گرافیک، موزیک یا مهندسی دارند. به طور کلی در فعلیت هایی که نیاز به هماهنگی بینایی – فضایی دارند بهتر عمل می کنند.

بر اساس گزارش کاپلان و سادوک در سال ۱۹۹۴ اختلال خواندن معمولا در ۸ سالگی یعنی کلاس دوم ابتدایی تشخیص داده می شود.

نشانه های اختلال خواندن یا نارساخوانی

ممکن است چند مورد و یا همه موارد زیر در کودک مبتلا به اختلال خواندن دیده شود:

  • ممکن است در تشخیص صداهای حروف مشکل داشته باشد.
  • ممکن است حروف را به تنهایی و به طور جداگانه تشخیص دهند ولی در داخل کلمه قادر به شناسایی و خواندن آن نباشند.
  • ممکن است کلمات یا حروف را جابجا بخوانند. مثل خواندن “عسک” به جای “عکس”
  • برخی از صداهای کلمات را حذف کنند. مثلا “دیدند” را “دیدن” می خوانند.
  • یک صدا را به جای صدای دیگر جایگزین می کنند. مثلا کلمه ی “فرشته را “فرسته” می خوانند.
  • ممکن است کلمات یا حروف را معکوس بخوانند. مثل “رود به جای “دور”
  • ممکن است از روس حدس و گمان کلمه را طوری بخوانند که فقط ابتدای کلمه ی خوانده شده صحیح باشد. “سیب به جای “سبد”.
  • ممکن است در حین خواندن، خطی را که در حال خواندن آن بوده اند را گم کنند یا قسمتی از یک خط را جا بیندازند.
  • ممکن است در حین خواندن، کلماتی را به متن اضافه کنند که در برخی موارد باعث تغییر در معنا نیز می شود.
  • گاهی یک بخش را در کلمه تکرار می کنند، مثلا “بابابادام”
  • ممکن است برخی صداها را به کلمه اضافه کنند به طور مثال “برد را “بردند” بخوانند.
  • گاهی برخی از کلمات را حذف می کنند. مثلا در جمله ی “خواهرم به مدرسه رفت” کلمه “به ” را نخواند.
  • گاهی بین کلمات، یک حرف ربط اضافه می کنند. مثلا جمله ی “مادر در باران آمد” را “مادر در باران در آمد” می خوانند.
  • ممکن است بسیار اهسته و زیر لبی بخوانند.
  • ممکن است با سرعت بسیار کند بخوانند.
  • معمولا نشانه هایی مثل نقطه، ویرگول و امثال آن را رعایت نمی کنند.
  • ممکن است معنای کلمه یا جمله یا عبارتی را که می خوانند، نفهمند.
  • ممکن است محتوای کلی متن را بفهمند ولی در پاسخ به سوالات ناتوان باشند.
  • ممکن است کلمه یا جمله را حرف به حرف بخوانند و از خواندن کل کلمه ناتوان باشند.

 

 

منبع

کتاب اختلال یادگیری (خواندن، نوشتن، ریاضی) تالیف الهه اکبری

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس