معماری
خانه / آسیب های شنوایی / تست های موجود در غربالگری اختلالات رشدی
Screening-tests-of-developmental-disorders
تست های موجود در غربالگری اختلالات رشدی

تست های موجود در غربالگری اختلالات رشدی

 

تست های موجود در غربالگری اختلالات رشدی

 

۱- تست توانایی های روان-زبانشناختی ایلینویز (ITPA)

این تست جنبه های مختلف پروسه های زبانی و کلامی را ارزیابی می کند و به طور کلی مهارتها را تحت دو عنوان بررسی می کند:

  1. مهارتهای نمایشی (Representational): این مهارتها نیازمند آگاهی، دلیل و پردازش است که شامل دریافت اطلاعات از کانال های مختلف، تداعی معانی و بیان می شود. اینها در مقابل مهارتهای اتوماتیک وار قرار دارند که نیاز به آگاهی ندارند.
    • این مهارتها شامل موارد زیر می شوند:
      1. درک شنوایی
      2. درک بینایی
      3. تداعی شنوایی
      4. تداعی بینایی
      5. بیان شفاهی
      6. بیان کلامی
  2. مهارتهای اتوماتیک وار: مجموعه ای از مهارتها را شامل می شود که نیاز به آگاهی ندارند مثل:
    1. یاد آوری کردن مجموعه ای ارقام واعداد (حافظه ی شنیداری و توالی شنیداری)
    2. یاد آوری کردن یک سری از علائم (حافظه ی بینایی و توالی بینایی)
    3. دانش قواعد دستوری (صرف و نحو)
    4. ویژگی های صوت شناختی

 

– مشکلات این تست:

  • ضعف در ثبت جداگانه ی مهراتها
  • حجم بالای زبانی در اکثر تست ها مثلا در بخش بینایی ترتیب بندی علائم را مورد توجه قرار می دهد.

* نکته: ۶ تست مهارت های نمایشی می توانند آگاهی مفیدی از توانایی اختلالات زبانی کودک در زمینه های بازیابی، سازماندهی و کاربرد زبان به ویژه در کودکان سنین مدرسه فراهم کنند.

 

۲- شاخص توانایی ارتباطی Porch در کودکان (PICAC) 

توانایی های ارتباطی در کودکان ۳ تا ۱۲ سال را بررسی و مهارتهای ارتباطی را در زمینه های زیر ارزیابی می کند:

  • بینایی
  • شنوایی
  • گفتاری
  • اشاره
  • نقاشی

خصوصیت ویژه و بارز در این شاخص امتیاز دهی چند بعدی بر اساس دقت، واکنش، کامل بودن، سرعت عمل و موثر بودن است در نتیجه مشاهده دقیقتر، عینی تر و فعال تر خواهد بود.

 

۳- WOLFSON

این تست شامل تجزیه و تحلیل سطح توجه کودک می شود و زبان درون داد توسط زیر تست ها بررسی می شود

زیر تست (Sub test) ها شامل موارد زیر می شود:

  • حافظه ی بینایی
  • جور کردن
  • طبقه بندی
  • آجر جینی و ساخت
  • کپی کردن

 

۴- درک و بیان در زبان در حال ظهور (REEL)

برای کودکان مرحله ی پیش زبانی (Prelinguistic) و زبان در حال ظهور (Emerging Language) مناسب است. اسن تست از مشاهدات والدین یا پرستار به منظور تشخیص مشکلات زبانی بارز استفاده می کند

شامل دو زیر تست (Sub test) می شود:

  1. زبان درکی
  2. زبان بیانی

* زمان مورد نیاز برای اجرا ۲۰ دقیقه می باشد.

 

۵- ابزار غربالگری زبانی پیش کودکستانی (Pre-kindergarten) برای یاد گیرندگان زبان انگلیسی و دانش آموزان دو زبانه

این تست شامل ۱۰ سوال زیر می باشد که قابل اجرا به صورت غیر رسمی است

سوالات:

  1. نام و نام خوانوادگی
  2. سن
  3. ۲ یا ۳ مورد از اسباب بازی های مورد علاقه
  4. توضیح درباره ی اسباب بازی ها
  5. نام بردن ۳ تا ۵ حیوان
  6. اجرای دستوراتی حاوی حروف اضافه
  7. شناسایی ۸ تا ۱۰ مورد از اعضای بدن
  8. کشیدن یک نقاشی و توضیح در مورد آن
  9. بررسی ویژگی های گرامری هنگام توضیح درباره ی نقاشی
  10. میانگین تعداد کلمات در گفته ها

 


 

به طور کلی می توان گفت:

  • مهمترین نکته هنگام غربالگری اختلالات زبانی رشدی در نظر گرفتن سن کودک است.
  • وجه مشترک تست های بررسی شده ارزیابی درک شنیداری ، درک بینایی و جودر کردن بود.

 

پیشنهادات بر اساس تحلیل تست ها

  • گرفتن تست درک شنیداری و بینایی
  • اندازه گیری سطح MLU و تظابق آن با جداول رشدی
  • توجه به عکس العمل کودک هنگام درخواست پاسخ (دقت، سرعت عمل، خود تصحیحی)
  • بررسی سطح گرامر و استفاده از تکواژهای تصریفی
  • توجه به ویژگی های ارتباطی از جمله: رعایت نوبت و درک موقعیت

 

برای گرفتن نمونه ی گفتاری می توان از تسک های زیر استفاده کرد:

  • نشان دادن تصاویر آشنا و در خواست نام گذاری آنها
  • استفاده از روش بازگویی
  • در خواست تعریف یک قصه یا یک حادثه ی روز مره
  • خواندن قصه و طراحی سوال از متن آن

 

 

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس