معماری
خانه / اخبار / خبر – آیین نامه ی پیشنهادی برای تبلیغات مراکز گفتاردرمانی

خبر – آیین نامه ی پیشنهادی برای تبلیغات مراکز گفتاردرمانی

 

خبر – آیین نامه ی پیشنهادی برای تبلیغات مراکز گفتاردرمانی

 

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد به منظور ساماندهی و نظارت بر تبلیغات در حوزه سلامت، آیین نامه ای را تنظیم و برای همه گروه های عضو سازمان لازم الاجرا نماید. به همین دلیل چندی پیش از نمایندگان انجمن های علمی گروه پزشکی دعوت بعمل آمد تا نظرات گروه متبوع خود را به این سازمان ارائه کنند. طبق درخواست دفتر پیگیری و نظارت سازمان نظام پزشکی، تبلیغات در هر شکل می بایست ضمن جلب نظر مخاطبین فاقد اغراق های غیر علمی و عوام فریبانه بوده، مواردی خارج از حوزه ی حرفه ای گروه ها را در بر نداشته و با اطلاع رسانی مفید سبب آگاه کردن مخاطبین از خدمات هریک از گروه های تخصصی گردد.

انجمن علمی گفتاردرمانی ایران با رعایت موارد مذکور، با هم اندیشی اعضای محترم هیئت مدیره و با توجه به شکایت ها و طرح مشکلاتی که در گذشته از همکاران بدست آمده بود، موارد پیشنهادی خود را طی نامه ای به دفتر پبگیری و نظارت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرد. در این نامه تلاش شده تا انواع خدمات گفتاردرمانی به شکلی تخصصی و درعین حال قابل فهم برای تمام گروه های مردمی نام برده شود. تاکید بر به کارگیری عناوین و عبارات صحیح و بدور از اغراق هایی که در شان جامعه گفتاردرمانی ایران نیست و استفاده از واژه هایی که ضمن جامع و رسا بودن صرفا درحیطه گفتاردرمانی قرار داشته و حساسیت سایر گروه های تخصصی را برنینگیزد از دیگر مواردی بود که مد نظر قرار گرفت. با توجه به این که تا این لحظه خبری از چگونگی تدوین آیین نامه تبلیغات و تصویب پیشنهادات انجمن علمی گفتاردرمانی در سازمان نظام پزشکی بدست ما نرسیده است، متن پیشنهاد ارسالی جهت اطلاع و الگو برداری شما در امر تبلیغات منتشر می شود. امیدواریم که رعایت نکات مندرج در این متن موجب تسهیل در امور همه همکاران گرامی گردد.

بسمه تعالی

تاریخ:.۱۶/۴/۹۴

شماره:….۲۰۱/گ..

 

 

ریاست محترم اداره کل نظارت معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات جنابعالی

پیشنهاد انجمن علمی گفتاردرمانی ایران در زمینه تبلیغات در حوزه حرفه گفتاردرمانی در انواع رسانه های تبلیغی به شرح زیر است:

همکاران گفتاردرمانگر مجازند در متن های تبلیغاتی خود از کلمات و عبارات زیر استفاده کنند:

        I.            پیشگیری، ارزیابی و درمان  اختلالات گفتار ، زبان و بلع در

الف )  اختلالات رشدی و اکتسابی گفتار و زبان کودکان  و نوجوانان مانند

۱٫      تاخیر در رشد گفتار و زبان

۲٫      ناتوانیهای ذهنی و اختلالات یادگیری

۳٫      اختلال در زبان نوشتاری یا خواندن و نوشتن

۴٫      کم شنوایی و اختلال در پردازش شنیداری

۵٫      اختلالات طیف اوتیسم و اختلالات ارتباط اجتماعی

۶٫       انواع اختلالات تلفظ صداهای گفتاری

۷٫      فلج مغزی و انواع مشکلات ناشی از صدمات مغزی و بیماریهای مغز و اعصاب

۸٫      شکاف لب و کام و اختلال در تشدید صوت ( تودماغی بودن صدا)

۹٫      مشکلات صدا بدنبال صدمات حنجره یا بد عملکردی آن

۱۰٫   ناروانی گفتار ( لکنت ، کلاترینگ، ناروانی های دوران کودکی )

۱۱٫  اختلال در بلع دهانی و حلقی، و فعالیت های تغذیه ای (جویدن و مکیدن) نوزادان و کودکان

ب) اختلالات اکتسابی گفتار و زبان و بلع در بزرگسالان مانند

۱٫      اختلالات گفتاری و زبانی ناشی از سکته های مغزی ( زبان پریشی)، تومورها یا هرگونه صدمه به سیستم مغز و اعصاب یا بیماری های مربوط به آن مانند ام اس، پارکینسون و……

۲٫      اختلال در بلع دهانی _ حلقی

۳٫      اختلالات صدا در انواع بیماری ها و صدمات حنجره، برداشتن کامل حنجره و یا اختلالات صدا و تشدید در انواع بدعملکردی ها و بد استفاده کردن از تارهای صوتی

۴٫      ناروانی گفتار  ( لکنت ، کلاترینگ )

۵٫      اختلالات تلفظ صداهای گفتاری

۶٫       اختلالات شنوایی در بزرگسالان

۷٫      اختلالات گفتار و زبان دوران سالمندی

      II.            آموزش های عمومی و غربالگری

۱٫      پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان و یا کاهش شدت آنها از طریق مشاوره فردی یا گروهی در مراکز آموزشی و یا بیمارستانی و غیره

۲٫      غربالگری اختلالات گفتار و زبان در محیط های آموزشی مانند مهد کودک، مدرسه، یا محیط های درمانی مانند بیمارستان و مراکز بهداشتی

۳٫      آموزش حرفه ای گفتار

۴٫      بهبود صدا در صدا پیشگان مانند قاریان، خوانندگان و …..

v    استفاده از عباراتی مانند درمان تضمینی ، درمان قطعی و یا نام بردن از انواع بیماری ها بدون ذکر اختلالات گفتار و زبان ممنوع است . مثال:

درمان ام اس، درمان پارکینسون، درمان فلج مغزی

v    استفاده از بروشورهای تبلیغاتی، بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی برای دفاتر گفتاردرمانی، مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات گفتار درمانی مطابق با قوانین شهرداری بلامانع است.

v    همکاران می توانند برای معرفی خود از کلمات یا عبارات زیر استفاده کنند:

آسیب شناس گفتار و زبان

گفتاردرمانگر

کارشناس گفتاردرمانی یا کارشناس آسیب شناسی گفتار و زبان

کارشناس ارشد گفتاردرمانی یا کارشناس ارشد آسیب شناسی گفتار و زبان

دکترای تخصصی گفتار درمانی یا دکترای تخصصی آسیب شناسی گفتار و زبان

عضو هیئت علمی دانشگاه ( با یا بدون ذکر مرتبه علمی)

v    استفاده از عناوین غیر متعارف مانند پاتولوژیست گفتار و زبان جایز نیست.

v    معرفی دستگاه ها،  نرم افزارها یا فضاهای مجازی با هدف ترویج خوددرمانی و به گونه ای که این شبهه را القا کند که بکارگیری محتوای آن ها افراد را از مراجعه به گفتاردرمانگر بی نیاز می سازد، ممنوع است.

v    درج مطالب علمی در سایت ها، کاتالوگ ها و بروشورها، صرفاً با رعایت قوانین حق مالکیت معنوی و چاپ مآخذ آنها ، مجاز می باشد (مانند ذکر منبع و نام نویسندگان، رعایت قوانین حق چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوانین رعایت اخلاق علمی در چاپ مقالات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و وزارت علوم) و در صورت شکایت از سوی نویسنده اصلی مطالب، قابلیت پیگرد قانونی دارد                                                     

                                                                                                                       دکتر فریبا یادگاری

           رئیس انجمن علمی گفتاردرمانی ایران

منبع خبر: وبسایت انجمن علمی گفتار درمانی ایران

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس