معماری
خانه / اختلالات گفتاری / رابطه ی عواطف و احساسات با لکنت
emorions-and-stuttering
emorions-and-stuttering

رابطه ی عواطف و احساسات با لکنت

رابطه ی عواطف و احساسات با لکنت

 

لکنت یک مانع ساده ی گفتار نیست. بلکه یک اختلال پیچیده ای است که دو جنبه ی جسمی و عاطفی دارد. اینگونه می توان گفت که لکنت عمدتا کاری است که لکنتی انجام می دهد تا لکنت نکند. به عبارت دیگر، لکنت شبیه یک حیله ی عجیبی است که به خودتان می زنید. زمانی که شما در واکنش به لکنت و احساساتتان نسبت به آن، بدنتان را سفت می کنید، احتمال لکنتتان بیشتر می شود.

چیزی که اتفاق می افتد این است که شما می خواهید به طور ناشایستی لکنت را متوقف کنید، در نتیجه، تلاش می کنید تا گفتار بدون آشفتگی را تحمیل کنید، تنش بیشتری در مکانیزم گفتارتان ایجاد شده و بیشتر مستعد آشفتگی خواهید شد. مکانیزم گفتار به صورت بسیار ظریفی متعادل شده به طوری که هر چه بیشتر برای توقف لکنت تلاش کنید، سهوا آن را بدتر خواهید کرد.

لکنت عواطف را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو لکنتی بودن می تواند دشوار باشد. شاید حتی فکر کنید لکنتی بودن به نوعی ننگ است، در حالی که چنین نیست. در نتیجه، ممکن است شما راجع به مشکلتان بسیار حساس شده باشید.

این درست است که تجربه ی قفل شدن یا ناتوانی در گفتن چیزی که می خواهید آن را بدون لکنت بگویید می تواند واقعا ناامید کننده باشد.در نتیجه، تحت برخی شرایط ممکن است خیلی خجالت زده و تحقیر شوید به خاطر اینکه از احساس درماندگی، شرم، حقارت، افسردگی و گاهی خود بیزاری رنج می برید.

تغییرات مثبت در نگرش ها و احساسات درباره ی خودتان و لکنتتان منجر به تغییرات مثبت در گفتارتان خواهد شد.

عواطفتان ممکن است ترس و اضطراب زیادی ایجاد کنند که می توانند به طور کلی نگرشتان نسبت به دیگران و زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. لکنت می تواند شخصیت شما را تغییر دهد. اگر بتوانید حساسیت زدایی کنید و یاد بگیرید که مجبور نیستید موقع لکنت یا پیش بینی آن وحشت کنید، آنوقت می توانید شروع کنید به تغییر روش صحبتتان؛ و پیشرفت سریعتر حاصل خواهد شد.

ترس های لکنت می توانند از کلمات یا صداها، برخی افراد یا موقعیت ها ، پشت تلفن، هنگام گفتن نام خودتان یا در یک مصاحبه ی کاری و … می توانند باشند. زمانی که ترس کمی دارید، تنش نیز کمتر خواهد بود و احتمالا مشکل زیادی نخواهید داشت.

زمانی که ترستان زیاد باشد باعث ایجاد تنش در مکانیزم گفتارتان می شود و شما بیشتر و شدیدتر لکنت خواهید کرد. گاهی این ترس می تواند چنان قوی باشد که شما را عصبانی کرده و تقریبا از تفکر و عمل ناتوان کند.

چنین ترس یا اضطرابی ممکن است شما را از ورود به موقعیت ها و تجاربی که برایتان لذت بخش است بازدارد. و این ممکن است منجر به شرم و خجالت بیشتر شده و هر چه نا امیدتر شوید احتمال لکنتتان بیشتر می شود.

همانطور که شخصی چنین بیان کرد ” اگر نتوانید از عهده ی لکنت بر آیید دچارش خواهید شد.” بنابراین لکنت شما با میزان ترسی که دارید در تناسب است.

 

 

منبع:

Self therapy for stutterer, Frazer.Malcolm, 11th edition

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس