معماری
خانه / آسیب های شنوایی / نکاتی در رابطه با درمان کودکان
points about treatment of children
نکاتی در رابطه با درمان کودکان

نکاتی در رابطه با درمان کودکان

نکاتی در رابطه با درمان کودکان

 

– در ارائه ی محرک یا درونداد موارد زیر را در نظر داشته باشید

  1. سرعت گفتار: کاهش سرعت و افزایش مکث موجب موارد زیر می شود:
      1. افزایش وضوح محرک
      2. ایجاد الگوی شنیداری پایدار
      3. فرصت بیشتر برای پردازش،فرمول سازی و اجرا
      4. بهبود درک و تولید
      5. فراگیری تکواژهای دستوری
  2. تکرار : در مورد تکرار محرکات موارد زیر را همیشه در ذهن داشته باشید :
      1. تکرار کلید آموزش است هیچگاه از آن خود داری نکنید.
      2. در الگوی طبیعی، تکرار کافی برای کودکان مبتلا نیست.
      3. کودکان مبتلا به تجربه فراوان در دوره های زمانی کوتاه نیاز دارند.
      4. به طور طبیعی کودکان تکرار را دوست دارند.
      5. درافزایش بسامد تکرار، از ساختهای خاص،طبیعی یا ابداعی وتجربه مکرر ساخت –معنی استفاده میشود.
      6. آموزش قیاسی نوعی از تکرار بااستفاده از مثالهای زیاد از یک قاعده زبانی است( مثل مفرد و جمع).
  3. نوای گفتار و ترتیب کلمات : به کار بردن تاکید ،درنگ،آهنگ و یا سایر ویژگیهای زبر زنجیری برای برجسته کردن واژه ها یا واحدهای مورد نظر مفید است همچنین قرار دادن واژه ی هدف در اغاز یا پایان انواع  جملات پرسشی یا خبری می تواند باعث تحریک بهتر شود.
  4. پیچیدگی جملات : جملات و واحدهای زبانی باید آن قدر پیچیده نباشد که درک آن ممکن نشود،تاحد امکان باید مشابه کودک طبیعی ارایه شود و به طور کلی موارد زیر را بایستی در نظر داشت :
      1. طول جمله کوتاه(دو تکواژبیشتر از کودک) باشد.
      2. معنی ساده و قابل درک داشته باشد.
      3. واژگان محدود استفاده شوند.
      4. جملات دستوری و خوش ساخت باشند.
  5. پاسخهای ضروری با کاربرد مناسب : محرک طوری باشد که پاسخ کاربردی و مناسب برانگیزد مثلا اگر هدف، جمله کامل است، طوری نپرسیم که پاسخ کوتاه صحیح باشد، علاوه بر چه چیز گفتن به چه موقع گفتن بپردازیم. و همیشه این نکته را در ذهن داشته باشیم که دستیابی به کاربرد مناسب به نوعی هدف آموزش زبان است.

 

 

– استفاده از طیف طبیعی : می توان فعالیتهای درمانی را در طیفی از بسیار طبیعی تا کاملا برنامه ریزی شده انتخاب کرد که در رویکرد طبیعی باید الگوی محاوره ای عادی استفاده شود اگر این رویکرد به تغییر زبان کمک نکند باید از رویکرد دیگری استفاده شود. اصول استفاده از این رویکرد به شرح زیر است :

  • آموزنده کردن زبان : مثال :با دو تصویر ،یکی راشرح دهیم تا کودک نشان دهد ودیگری را کودک شرح دهد وخطای او باز خورد بگیرد.
  • افزودن انگیزه کودک : مثال:ایفای نقش تماس تلفنی وتحریک کنجکاوی کودک-یا توصیف خطای تصاویر توسط درمانگر تا کودک تصحیح کند.
  • استفاده از موضوع پیوسته : مثال :قصه های تصویری و خطای عمدی درمانگر،برای ساخت نحوی و پاسخهای مشخص.
  • از اینجا و اکنون به انجا و بعد : مثال:انجام عملی فعالیت و گفتگو در باره آن به کمک فرد دیگر یاپاپت.(اهداف اجتماعی).

 

– نکاتی برای برقراری ارتباط با خردسالان

  • شنونده خوبی باشید و با گفته های کودک همراه شوید.
  • صبور باشید، وقت و زمان کافی به کودک بدهید و از توقف ها و مکث های او بی حوصله نشوید.
  • با کودک همراهی کنید ، موضوع و شیوه صحبت کودک را حفظ کنید و برای فعالیت بعدی عجله نکنید.
  • پرسش ها را درست طراحی کنید، پرسش ها بی معنی و گنگ نباشد و پرسشی نباشد که کودک بفهمد شما پاسخ آن را می دانید.
  • سطح شناخت و آگاهی کودک را در نظر بگیرید ، گرم و دوستانه باشید و به طور مثبت تحریک کنید.

 

 

 

منبع

Paul Rhea ,language disorders from infancy through adolescense

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس