تست مهارتهای ارتباطی
مهارت های ارتباطی برخی از مهارت های مهم مورد نیاز برای موفقیت در زندگی و محل کار را در بر می گیرد. مهارت در برقراری تعامل، توانایی در صحبت کردن، ارتباط چشمی و چهره به چهره، گوش دادن، خواندن و نوشتن را در بر می گیرد. چطور است مهارت های ارتباطی خود را بسنجید و با راهکارهایی برای بهبود بخش هایی که ضعف دارید آشنا شوید.
خلاصه آزمون
0 سوال از 15 سوال تکمیل شد.
سؤالات:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
اطلاعات
.
شما قبلا این آزمون را به پایان رسانده اید و نمی توانید مجددا درون آن شرکت کنید.
آزمون در حال بارگذاری است
برای شروع آزمون لازم است که ثبت نام کرده و به حساب کاربری خود وارد شوید.
برای شروع آزمون، لازم است آزمون زیر را به اتمام برسانید.
نتیجه
زمان سپری شده است
امتیاز شما 0 از 0 است، (0)
دسته بندی ها
- دسته بندی نشده 0%
-
تفسیر آزمون
نمره ۷۵تا۵۶ : بسیار عالیست. شما نقش خود را به عنوان یک طرف ارتباط کاملاً درک
کرده اید. هم به عنوان کسی که پیغامی را می فرستد و هم به عنوان کسی که پیغامی را
دریافت می کند. شما قادر هستید مشکلات را پیش بینی کنید و راه درست برقراری
ارتباط را انتخاب کنید. مردم به دلیل تواناییهایتان در بیان شفاف وصریح، شما را
محترم میدارند و مهارتهای شنیداریتان را تحسین میکنند.نمره ۵۵ تا ۳۶: قابلیتهای لازم برای تعامل شایسته در شما وجود دارد، هر چند که
گاه در مسیر ارتباطات با موانعی برخورد میکنید. کافی است زمانی را به اندیشیدن
پیرامون رویکرد خود به ارتباطات، اختصاص داده وتمرکز خود را روی دریافت موثر پیام
و نیز ارسال موثر آن جلب کنید. این کار به بهبود وضعیت هوش ارتباطی کمک میکند.نمره ۳۵ تا ۱۵: چنانچه در این طیف حایز نمرهای شدهاید باید کماکان برای تقویت
مهارتهای ارتباطی خود تلاش کنید. در واقع شما نمیتوانید آنچنان که باید خود را
شفاف و بی پرده ابراز کنید. به همین دلیل، احتمالا پیام مقابل را نیز به شکل درست
دریافت نمیکنید. خبر خوش آنکه میتوانید به راحتی این مهارتها را در خود ارتقا
دهید تا بتوانید زندگی اثر بخشتری داشته باشید. شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط و
تلاش در جهت خودارتقایی از جمله مواردی هستند که به ارتقای جایگاه ارتباطی ما کمک
میکند.برای بهبود مهارت های ارتباطی خود آنچه در ادامه می آید را می توانید بکار بگیرید:
گام اول : برنامه ریزی برای فرستادن پیام
سوالات (۱۱،۲،۱)قبل از اینکه شروع به برقراری ارتباط کنید. لحظاتی را برای فکر در مورد اینکه چه چیزی می خواهید بگویید صرف کنید. زمان صرف کردن برای فکر در این مورد وقت تلف کردن نیست. در برخی موارد مردم فقط می نویسند یا حرف می زنند، فکر می کنند اگر
همه چیز را عنوان کنند درک آن راحت تر می شود درحالی که مردم اغلب در این شرایط گیج می شوند.به منظور برقراری ارتباط:
- هدف خود را درک کنیم.
- مخاطب را درک کنیم و نیازها و خلق وخوی او را بشناسیم.
- در خصوص محتوای پیام خود و چگونگی ارسال آن برنامهریزی کنیم.
- بازخورد مخاطب از نحوه دریافت پیام را بگیرید. این کار به شما کمک می کند تا به نکات مثبت و منفی ارتباط حود پی ببرید.
گام دوم :رمزگذاری؛ ایجاد یک پیام موثر و شفاف
(سوالات ۱۵،۱۰،۸،۵،۱)آن زمان که مشخص کردید چه می خواهید بگویید زمان آن است که تصمیم بگیرید انرا
دقیقاً چگونه منتقل کنید. شما مسئول ارسال پیامی روشن و واضح و در عین حال مختصر
خواهید بود. به این منظور نه تنها باید بدانید چه می خواهید به بگویید بلکه باید
فکر کنید که دریافت کننده آنرا چگونه درک خواهد کرد.
به منظور برقراری ارتباط موثر:• بدانیم که واقعا به چه چیز نیازمندیم ومیخواهیم چه بگوییم
• واکنش طرف مقابل در مواجهه با پیام خود را از قبل پیشبینی کنیم
• از کلمات و نیز رفتارهای غیرکلامی به گونهای استقاده کنیم که طرف مقابل بتواند
مضمون کلام و مقصود ما را بهطور کامل درک کند.گام سوم: انتخاب روش مناسب برای انتقال پیام
(سوالات ۱۳،۱۱،۷)همراه با رمزگذاری پیام، نیاز است بهترین روش رای انتقال را انتخاب کنید. برای
مثال انتقال مفاهیم پیچیده از طریق ایمیل فقط ممکن است سوالات بیشتری را به
همراه داشته باشد، همچنین انتقال پیامهای حاوی هیجانات منفی، از طریق ایمیل
توصیه نمیشود. بلکه باید این موارد را بصورت رو در رو یا تلفنی منتقل کرد. در
هنگام انتخاب کانال انتقال پیام، موارد زیر را در نظر قرار دهید:• میزان حساسیت و محتوای احساسی پیام
• میزان سهولت در انتقال جزئیات
• ترجیحات گیرنده
• محدودیتهای زمانی
• نیاز به پرسش و پاسخ پس از انتقال پیامگام چهارم: رمز گشایی؛ دریافت و تغییر پیام
(سوالات ۱۴،۱۲،۶،۳)در این مرحله باید از مهارت گوشدادن موثر استفاده کنید. گوش دادن به معنای
انفعال نیست، چرا که گوش دادن موثر مهارتی دشوار و پویا است و حتی انرژی بیشتری
را به نسبت صحبت کردن از آدمی صرف میکند. لذا، موارد زیر را در این مرحله رعایت
کنید:• تماس چشمی بر قرار کنیم.
• به زبان بدن فرد مقابل توجه کنیم.
• از حواسپرتی اجتناب کنیم.
• در تصدیق گفتههای طرف مقابل، سری به نشانه تایید یا لبخندی شیرین و ناشی از
رضایت بزنیم .
• گفتههای طرف مقابل را حلاجی کنیم.
• صحبتهای فرد مقابل را قطع نکنیم و مهارت گوش دادن همدلانه را بیاموزیم.گام پنجم: باز خورد
(سوالات ۹،۴،۳)بدون دریافت بازخورد نمیتوان از درستی انتقال پیام اطمینان یافت. بازخورد
میتواند کلامی و یا غیرکلامی باشد. در عین حال بازخوردهایی که از طریق زبان بدن
دریافت می کنید بهترین سرنخ ها را به شما خواهد داد، به حالات چهره، حرکات و
وضعیت طرف مقابل در حین انتقال پیام دقت کنید.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- پاسخ داده شده
- مرور
-
سوال 1 از 15 سوال
1. سوال
وقتی که میخواهم یادداشت، ایمیل یا متن دیگری بنویسم، کلیه اطلاعات زمینهای وجزئیات را روی کاغذ میآورم تا از قابل درک بودن پیام خود یقین حاصل کنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 2 از 15 سوال
2. سوال
تلاش میکنم تا دلایل احتمالی سوءتفاهمات در ارتباط با دیگران را پیشبینی کنم و از قبل با آنها مقابله کنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 3 از 15 سوال
3. سوال
چنانچه متوجه موردی در بحث نشوم، آن را پیش خود نگه میدارم تا بعدا به آن بپردازم .
صحیح
نادرست
-
سوال 4 از 15 سوال
4. سوال
گاهی از اینکه مردم گفتههای من را درک نمیکنند تعجب میکنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 5 از 15 سوال
5. سوال
میتوانم افکار خود را به زبان بیاورم، بیآنکه نگران برداشت دیگران باشم. فرض من این است که میتوانم بعدها بر سر این موارد به تفاهم و برداشت مشترک با طرف مقابل برسم.
صحیح
نادرست
-
سوال 6 از 15 سوال
6. سوال
زمانی که با کسی به گفت و گو مینشینم، تلاش میکنم تا از دیدگاه او نیز مطلع شوم.
صحیح
نادرست
-
سوال 7 از 15 سوال
7. سوال
از ایمیل به عنوان راهی برای انتقال موارد و موضوعات پیچیده استفاده میکنم؛ تصور میکنم که ایمیل روشی سریع و کار آمد در این زمینه باشد.
صحیح
نادرست
-
سوال 8 از 15 سوال
8. سوال
پس از اتمام نگارش یک متن، یادداشت و یا ایمیل، آن را اجمالا بازبینی و غلطهای املایی و دیگر اشتباهات مفهومی را اصلاح و بعد آن را ارسال میکنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 9 از 15 سوال
9. سوال
وقتی با دیگران صحبت میکنم به زبان بدن و رفتارهای غیر کلامی آنها توجه می کنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 10 از 15 سوال
10. سوال
با استفاده از نمودارها و اشکال مصور، تلاش میکنم تا ایدهها وافکار خود را شفاف کنم.
صحیح
نادرست
-
سوال 11 از 15 سوال
11. سوال
قبل از برقراری ارتباط، به این فکر میکنم که مخاطب به دانستن چه مواردی نیاز دارد و چگونه میتوان این موارد را به بهترین شکل ممکن انتقال داد.
صحیح
نادرست
-
سوال 12 از 15 سوال
12. سوال
وقتی کسی با من صحبت میکند، در خصوص اینکه بعد به او در پاسخ چه خواهم گفت فکر میکنم تا بتوانیم به هدف مطلوب دست یابیم.
صحیح
نادرست
-
سوال 13 از 15 سوال
13. سوال
پیش از ارسال پیام، درخصوص بهترین روش انتقال آن (اعم از چهره به چهره، تلفنی، در قالب یادداشت، ایمیل، پیامک،… ) میاندیشم.
صحیح
نادرست
-
سوال 14 از 15 سوال
14. سوال
من سعی می کنم به مردم کمک کنم تا مفاهیم اساسی بحث را متوجه شوند. این امر موجب کاهش سوءتفاهم شده و میزان فهم مطلب را بالا میبرد.
صحیح
نادرست
-
سوال 15 از 15 سوال
15. سوال
وقتی برای برقراری ارتباط برنامهریزی میکنم، موانع و ملاحظات فرهنگی را نیز مدنظر قرار می دهم.
صحیح
نادرست
سلام
خیلی عالی بود مخصوصا توصیه های آخرش