تغییر صدا در دوران بلوغ
حدوداً در نه سالگی، بیش از آغاز بلوغ، حنجره دخترها و پسرها از نظر کالبدشناختی تقریباً به یک اندازه است و تقریباً صدایی با یک ارتفاع تولید می کنند(۲۶۵ هرتز) تغییرات رشد دوران بلوغ، در دخترها، حدودا از نه سالگی آغاز می شود. و برای دوره ای چهار، پنج ساله، این تغییرات به تدریج رخ می دهد. بلوغ در پسرها، از حدود ۱۱، ۱۲ سالگی آغاز می شود. و برای دوره ای چهار، پنج ساله، تغییرات شگرفی در رشد حنجره آنها به وجود می آید. با این همه، رشد جالب توجه حنجره و تغییرات چشمگیر در بسامد پایه تارآواها در آخرین سال بلوغ اتفاق می افتد:«میانگین زمان، از آغاز تا پایان تغییر صدای نوجوانی، سه الی شش ماه، و حداکثر یک سال است» (آرونسون، ۱۹۹۰ ص ۴۵) در سن ۱۷ سالگی، نوجوانان هر دو جنس، معمولاً به رشد کامل بلوغ، سطح ارتافع صدای آقایان و خانم ها به شکل درخور توجهی افت پیدا می کند(صدای آقایان دست کم یک اکتاو کامل، و صدای خانم ها تقریباً نیم اکتاو، افت پیدا می کند).
رشد حنجره و مجرای تنفسی، ناگهان اتفاق نمی افتد. اگرچه این تغییرات تدریجی اند، درطول یک دوره چهارساله، رشد محسوس حجره(به ویژه در پسرها) در شش ماه پایانی دوره تغییر اتفاق می افتد. در حین این دوره رشد سریع حنجره، پسرها ممکن است به طور موقتی به گرفتگی صدا و گاهی شکست ارتفاع صدا دچار شوند، که متخصص بالینی یا پدر و مادر نباید نگران باشند. از آنجا که تغییر حجم تارآواها در سن بلوغ، هر تلاش جدی برای آوازخواندن یا سایر استفاده های هنری از تارهای صوتی را با مشکل مواجه می کند، دوره راهنمایی غالباً زمان مناسبی برای موسیقی کر نیست. پسری که در ماه سپتامبر(ماه نهم سال میلادی) سوپرانو اجرا می کند، ممکن است تا ماه ژوئن سال بعد، در گروه همسرایان، صدایی کاملاً باریتون(صدای متوسط مردانه، صدایی میان تنور و باس) داشته باشد.
مادامی که در رشد حنجره و مجرای تنفسی بچه ها ثباتی ایجاد نشده باشد، به دلیل تغییر سریع سازوکار حنجره آنها، انتظار آوازخواندن از آنان کاملاً نادرست است. هرچند مرسوم شده است که خوانندگان جوان آوازهای پیچیده تری اجرا کنند، این حقیقت به قوت خود باقی است که جوانان، به ویژه، درحین خواندن، دچار خستگی صدا می شوند، و بسیاری از آنان روش آواز خواندن درست را آموزش ندیده اند و از محدودیت های فیزیکی صدایشان آگاهی ندارند(جامی سان، ۱۹۹۶). به دلیل تغییرات سریع حنجره، جوانان باید از تلاش برای تولید ارتفاع مناسب یا سطوح زیر و بمی مدال، پرهیز کنند.
منبع:
The voice and voice therapy. Daniel R. Boone