معماری
خانه / توصیه ها / نکاتی راجع به رفتار با کودکان عقب مانده ذهنی
behavior-with-stutterer
نحوه رفتار با کودکان لکنتی

نکاتی راجع به رفتار با کودکان عقب مانده ذهنی

نکاتی راجع به رفتار با کودکان عقب مانده ذهنی

 

نکاتی که رعایت آنها از طرف مربی، مددکار و والدین قبل از انجام تمرینات با کودک عقب مانده ی ذهنی ضروری است:

۱- کودک را همانگونه که هست بپذیرد. کودکان از نظر ویژگی های گوناگون نظیر ظاهر، رفتار و استعداد با یکدیگر متفاوت می باشند.

۲- به تفاوت های درون فردی کودک هم توجه داشته باشید. کودک در تمام توانایی ها و استعدادهایش یکسان نیست. ممکن است در برخی بهتر و در برخی دیگر بدتر باشد.

۳- رفتارها، حرکات و گفتار کودک را دقیقاً مورد مشاهده قرار دهید بیندیشید که چرا کودک این گونه عمل می کند. سعی کنید صادقانه به این سوال پاسخ دهید.

۴- کوشش کنید تا از پیشداوری در مورد کودک دور شوید تا به راحتی بتوانید آنچه را که هست ببینید.

۵- تا آنجا که امکان دارد، تمایلات و خواسته های خود را در مرد کودکی که مشاهده می کنید، کنار بگذارید.

۶- برای درک کودک احساسات خود را تا آنجا که ممکن است نادیده انگارید تا شاید بتوانید خالص تر و صادقانه تر تنها احساسات کودک را مشاهده کنید.

۷- برای اینکه به درستی درک کنید کودک چه می داند و چه نمی داند، دانش و دانایی خود را تا آنجا که ممکن است کنار بگذارید.

۸- کوشش کنید هدف ها و آزمون های زندگی خود را نادیده بگیرد تا بتوانید به هدف ها و آرمان های کودک تا آنجا که ممکن است نزدیک تر شوید.

۹- به روند رشد حرکتی کودک توجه داشته باشید و آن ها را یادداشت کنید.

۱۰- به روند رشد گفتاری کودک توجه داشته باشید و آن ها را یادداشت کنید.

۱۱- روند رشد بازی کودک را مورد بررسی قرار دهید و آن را یادداشت کنید.

۱۲- در کمک به کودک هرگز دچار ناامیدی، یأس، بی حوصلگی و عجله نشوید.

۱۳- در تمرینات خود هرگز کودک را خسته نکنید.

۱۴- رابطه صمیمی و دوستانه ای با کودک داشته باشید، کودک نباید احساس ترس و هراس داشته باشد.

۱۵- در بیان پرسش ها و سوالات و دستورات به کودک کلمات باید ساده و مناسب و قابل درک برای کودک باشند.

۱۶- پرسش ها را به گونه ای مطرح سازید که ذهن کودک را به فعالیت وا دارد. بگذارید کودک فکر کند و از اینکه وقت تلف می شود نگران نباشید.

۱۷- اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید.

۱۸- سوالات باید کوتاه باشند و جواب آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم نباید در خودشان باشد.

۱۹- تمام وسایل مورد نیاز برای رسیدن به هدف را در دسترس داشته باشید و دقیقاً بدانید چه می خواهید انجام دهید.

۲۰- به فعالیتی که انجام می دهید دقیقاً بیندیشید و توجه کنید که این فعالیت چه حواسی را تحریک می کند و چه توانایی هایی را برمی انگیزد.

۲۱- سلسله مراتب تکالیف از ساده به دشوار را در نظر داشته باشید.

 

فعالیت های تقویتی و ترمیمی بازپروری

۱- بازی کودک

۲- تشویق کودک : در ابتدا هر حرکت مثبت کودک را در جهتی که موردنظر است، تشویق کنید تا اعتماد به نفس او تقویت شود و با شما همکاری کند. سپس فاصله تشویق ها را زیاد کنید و تنها او را برای انجام اعمال مشکل تر تشویق کنید تا آنجا که نفس یادگیری برای او خوشنایند و دلپذیر شود و نیاز به تشویق زبانی نباشد.

۳- خودیاری : به کودک فرصت دهید تا آنجا که ممکن است کارهای مربوط به خود را شخصاً انجام دهد.

۴- افزایش دقت و تمرکز : بازی ها و تکالیف مختلف.

۵- شناخت هویت خود و دیگران : افراد به طور مستقیم، آلبوم، عکس ها و …

۶- رشد حس پویایی : تشخیص بوهای مختلف در ابتدا با راهنمایی های بینایی و بعد حذف راهنمایی.

۷- رشد حس چشایی : تشخیص طعم های مختلف در ابتدا با راهنمایی های چشایی و بعد حذف راهنمایی.

۸- رشد حس لامسه : نرم- زبر- سرد- گرم

۹- درک شی از طریق لمس : بدون استفاده از بینایی و از طریق لمس اشیا را شناسایی کند.

۱۰- رشد حس شنوایی : با چشمان بسته صداهای مختلف را تشخیص دهد.

۱۱- توالی حد قطر شنوایی : تشخیص صداها با رعایت توالی آنها.

۱۲- رشد حس بینایی : جور کردن- طبقه بندی.

۱۳- توانایی حافظه بینایی : چیدن اشیاء به ترتیبی و سپس از کودک بخواهید به همان ترتیب بچیند.

۱۴- رشد تکلم یا تقویت گفتار کودک :  همراه فعالیت های گوناگون از گفتار استفاده کند.

۱۵- درک زبان : دستورات ساده تا پیچیده، استفاده از کارت های دید آموز.

۱۶- رشد عضلات بزرگ و کوچک : حرکات fine و gross.

۱۷- شناخت اعضای بدن خود و دیگران.

۱۸- شناخت رنگ ها.

۱۹- شناخت حیوانات و صداهای آنها.

۲۰- شناخت نقش های اجتماعی افراد : مشاغل.

۲۱- شناخت وظایف اعضای بدن.

۲۲- درک مکان و زمان.

۲۳- درک طبیعت : عناصر و اجرای طبیعت.

۲۴- آموزش مهارت های اجتماعی.

 

با توجه به اینکه احتمال وجود موارد مشابه در خانواده وجود دارد و احتمال اینکه معلولیت ذهنی در بارداری های بعدی نیز تکرار شود، پیشگیری در کنترل بسیاری از نارسایی ها و اختلالات ذهنی کودک اهمیت بسیاری دارد. رعایت نکات زیر می تواند به طور قابل توجهی کمک کننده باشد:

۱- مراجعه به مراکز مشاوره خانواده و مشاوره ژنتیک قبل از بارداری.

۲- ممانعت از بارداری مجدد در سنین بالا.

۳- خودداری از مصرف هر نوع دارو و بدون مشورت پزشک.

۴- داشتن برنامه مناسب غذایی.

۵- ممانعت از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی.

۶- ممانعت از قرار گرفتن در معرض تحریکات شدید و ناگهانی هیجانی و عاطفی.

 

 

منبع:

  • روانشناسی کودک عقب مانده ذهنی و روشهای آموزش آنها/ دکتر مریم سیف نراقی،دکتر عزت ا.. نادری/ تهران/ سمت۱۳۸۲

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس