درمان آفازی آنومی (Anomic aphasia treatment)
– سطوح مورد آموزش در آفازی آنومی :
- با دیدن شی ، نام آن را بگوید
- با دیدن تصویر ، نام آن را بگوید
- با دیدن نوشته ، نام آن را بگوید
- با ایماء و اشاره ، نام آن را بگوید
- کلمه را وارد جمله نماید
- کلمه را در مواقع لزوم به کار ببرد
– فرایند های پیش از تحریک برای بازیابی بهتر کلمه
- توصیف در مورد کلمه :
- یعنی توصیف هدفمند که دارای حداکثر بار اطلاعاتی باشد
- تکرار کلمه هدف
- تکمیل جمله ناقص
- راهنمایی واجی :
- در آفازی های قدامی تسهیل کننده خوب
- راهنمایی های بینایی – کلامی :
- ارائه کلمه روی لبها بدون داشتن صدا و کلام
- راهنمایی های بینایی – غیر کلامی :
- استفاده از حرکات بیانگر و اشاره صورت
- کلمات هم قافیه
- کلمات نوشته شده :
- منظور راهنمایی نوشتاری است
- راهنمایی معنایی :
- توصیف کلمه ، به کار بردن کلمه هم معنا با کلمه هدف ، به کار بردن کلمه در مقوله معنایی
نکته : راهنمایی معنایی تاثیر درازمدتی در بازیابی واژه دارد نسبت به راهنمایی واجی
نکته : قدم اول یافتن این که کدام مورد پیش تحریکی در بیمار بهتر جواب می دهد
– راهکارهای تعمیم :
- میزان تعمیم نشان دهنده موثر بودن درمان است
- استفاده از کلمات مرتبط شخصی که منجر به افزایش تعمیم به موقعیت های ارتباطی می شود .
- استفاده از کلمات در زنجیره های طولانی مانند جمله و گفتار
- استفاده از روش RET
- استفاده از فرایندهای پیش از تحریک به طورترکیبی و همزمان
– تکالیف اختصاصی در درمان
- نامیدن در مواجهه :
- دستیابی پائین به بالاست – از طریق حس های بینایی ، شنیداری و… انجام می شود . ممکن است بدون پیش تحریک یا با پیش تحریک باشد .
- منظور از بدون پیش تحریک : شی را به بیمار بدهیم بخواهیم نام ببرد .
- تکمیل جمله :
- ارائه جملات به صورت سلسله مراتب و از ساده به پیچیده
- تمرکز واژگانی :
- در بیماران با پارافازی های معنایی مصداق دارد – به جای این که مستقیم به هدف اشاره کنیم از مقوله معنایی استفاده
منبع