تست سندرم آسپرگر دوران کودکی (Childhood asperger syndrome test)
این تست یک ابزار جدید برای غربالگری سندرم اسپرگر (AS) و شرایط ارتباطی و اجتماعی مرتبط می باشد و برای کودکان ۴ تا ۱۱ سال در یک مجموعه ی غیر کلینیکی طراحی شده است.CAST ممکن است برای شناسایی کودکانی که دیسک داشتن سندرم آسپرگر و شرایط مرتبط را دارند ، مفید باشد.این تست از والدین این کودکان گرفته می شود.
برخی آیتم های CAST بر اساس آیتم های دو ابزار غربالگری دیگر یعنی : ( PDD-Q )
Pervasive developmental disorders questionnaire.1 2. screening questionnaire
اما این دو تست ابزار های مناسبی برای غربالگری AS در کودکانی با سنین پیش دبستانی نیست ، چون :
- PDD-Q : یک قدم ابتدایی است و برای تمرکز روی AS طراحی نشده است.
- ASSQ : مناسب نیست چون فقط برای نمونه ها ی کلینیکی معتبر شده است.در صورتی که CAST برای نمونه های غیر کلینیکی هم مورد استفاده قرار می گیرد.
این تست براساس توصیفات تنوع رفتاری ICD-10 و DSM-IV ویژگی های هسته ای طیف اتیسم (اسیب های اجتماعی ، آسیب های ارتباطی و رفتارهای تکراری یا کلیشه ای) پایه گذاری شده است.
سوالات مربوط به AS در CAST برای پوشاندن رنج وسیعی از رفتارهای ممکن طراحی شده است.این تست در کل ۳۷ آیتم داردکه ۳۱ آیتم آن کلیدی است و ۶ آیتم باقی مانده ، پرسش های کنترل هستند و نمره ای برای آنها در نظر گرفته نشده است. بنابراین حداکثر نمره ی کودک ۳۱ است. ۶ آیتم کنترل شامل آیتم های ۳ ، ۴ ، ۱۲ ، ۲۲ ، ۲۶ و ۳۳ هستند.لازم به ذکر است که در این تست پرسش ۲ در CAST کاملا با آیتم ۲ در PDD-Q و پرسش ۲۲ در CAST با آیتم ۱۱ در PDDQ کاملا نظیر هستند.همچنین پرسش ۲۶ در CAST شبه آیتم ۱ در
PDD-Q و پرسش ۲۹ در این تست شبیه پرسش ۱۶ ASSQ و پرسش ۳۳ در CAST شبیه آیتم ۱۵ در PDD-Q است.
- پرسش های این تست
- آیا او به راحتی با سایر بچه ها بازی می کند ؟
- آیا به طور خود انگیخته برای گفتگو به سمت شما می اید؟
- آیا تا ۲ سالگی صحبت کرده است ؟
- آیا از ورزش لذت می برد ؟
- آیا متناسب کردن خود با همسالانش برایش مهم است ؟
- آیا به نظر می رسد که به جزییات غیر معمولی که دیگران توجه نمی کنند ، توجه می کند ؟
- آیا تمایل دارد که اشیاء را به دقت لمس کند ؟
- آیا هنگامی که ۳ ساله بود زمان زیادی را صرف بازی های نمادین (مثل بازی های اکشن ، سوپر من ) می کرد ؟
- آیا دوست دارد که برخی چیزها را بارها و بارها به همان روش مشابه انجام دهد ؟
- آیا به راحتی با بچه های دیگر تعامل برقرار می کند ؟
- آیا یک مکالمه ی ۲ طرفه را حفظ می کند ؟
- آیا خواندن او متناسب با سنش است ؟
- آیا اکثر اوقات علائق مشابه همسالانش دارد ؟
- آیا علایقی دارد که وقت زیادی را صرف آنها می کند در حالی که دیگران این کار را نمی کنند ؟
- آیا به غیر از آشنایان دوستانی دارد ؟
- آیا چیزی را که به ان علاقه دارد به شما نشان می دهد ؟
- آیا از جوک گفتن لذتی می برد ؟
- آیا مشکلاتی برای فهم قوانین رفتار مودبانه دارد ؟
- آیا به نظر می رسد یک حافظه غیر معمول برای جزئیات داشته باشد ؟
- آیا صوت او غیر معمول است ( مثلا بیش از اندازه بزرگسالانه یا خیلی یک نواخت ) ؟
- آیا افراد دیگر برای او مهم هستند ؟
- آیا می تواند خودش لباس بپوشد ؟
- آیا رعایت نوبت در مکالمه دارد ؟
- آیا بازی های تخیلی با بچه های دیگر دارد و نقش بازی می کند ؟
- آیا کارهایی که انجام می دهد یا چیزهایی که می گوید از نظر اجتماعی بی ربط و نا مناسب است ؟
- آیا می تواند تا ۵۰ پشت سر هم بشمارد ؟
- آیا تماس چشمی نرمال دارد ؟
- آیا حرکات غیر معمول وتکراری دارد ؟
- آیا رفتار اجتماعی یک طرفه دارد ، و همیشه با شرایط خودش رفتار می کند ؟
- آیا بعضی وقت ها به جای اینکه بگوید من ، ضمیر تو یا او بکار می برد ؟
- آیا فعالیت های تخیلی مثل داستان گویی و …را به واقعیت ها ترجیح می دهد ؟
- آیا شنونده هایش را از دست می دهد به دلیل اینکه نمی تواند در باره ی چیزی که صحبت کند ، توضیح دهد ؟
- آیا می تواند دوچرخه سواری کند ( حتی با چرخه کمکی ) ؟
- آیا سعی می کند کارهای روتین و روزانه اش را به خودش یا دیگران تحمیل کند ،به گونه ای که مشکل ایجاد کند ؟
- آیا علاقمند است که بداند چگونه توسط بقیه گروه درک می شود ؟
- آیا قالبا مکالمه را به موضوع های مورد علاقه اش بر می گرداند یا اینکه موضوع مکالمه ی دیگران را دنبال می کند ؟
- آیا عبارت عجیب و غیر معمول دارد ؟
سلام،لطفا بفرمایید نمره تا چند نشان از کودک سالم بوده؟ شما فرمودید حداکثر نمره ۳۱ میباشد حداقل نمره چند بوده و به جواب بله ،خیر چه نمره ای تعلق میگیرد؟ سپاس فراوان