سوالات غربالگری طیف اتیسم دارای عملکرد بالا ( The high –functioning autism spectrum screening question)
این تست از ۲۷ آیتم تشکیل شده که به ۳ مقیاس درجه بندی شده است.(۰-نرمال ،۱-ناهنجاری جزیی ، ناهنجاری قطعی و مجهز) .محدوده ی امتیازات ممکن ، ۵۴-۰ می باشد. ۱۱ آیتم مربوط به تعامل اجتماعی ، ۶ تا مربوط به مشکلات ارتباط و ۵ تا مربوط به رفتارهای تکراری و محدود شده می باشد.آیتم های باقی مانده ، بی عرضگی و بی دست پایی حرکتی و دیگر مشکلات همراه ( که شامل تیک های صوتی و حرکتی می شود ) را در بر می گیرد.
این چک لیست قبل از کامل شدن نیاز به آموزش ندارد و پر کردن آن ، حدودا ۱۰ دقیقه زمان می برد.
ASSQ اهداف تشخیصی را در نظر نمی گیرد.اما به عنوان ابزاری برای شناسایی کودکانی است که نیاز به ارزیابی جامع تر و کلی تر دارند.
ASSQ یک گروه وسیعی از ویژگی های رایج caseهای سطح بالا در طیف اتیسم مخصوصا سندرم آسپرگر را ارزیابی می کند.با این وجود ، این ۲۷ آیتم یک محدوده ی وسیع تری از علائم و آسیب های اجتماعی ظریف تر نسبت به معیار تشخیصی سندرم آسپرگر در DSM-IV و ICD-10 را در بر می گیرد.
ASSQ برای ارزیابی رفتار کودک ، هم به معلم داده می شود هم به والدین . در یک پژوهش نتایج نشان داده اند که نمره ی حاصل از ارزیابی معلمان واقع بینانه تر از ارزیابی والدین بوده است.
نحوه ی پاسخ گویی به آیتم های زیر : ۱٫ ( بله ) ۲٫ ( تا حدی ) ۳٫ ( خیر )
- آیا مانند افراد مسن محتاط است.
- آیا توسط بچه های دیگر به عنوان پروفسور غیر عادی ، ملاحظه می شود.
- تا حدودی در دنیای خودش به همراه علائق عقلانی منحصر به فرد محدود شده ، زندگی می کند.
- اظلاعات در مورد موضوعای مشخص را ذخیره می کند(حافظه ی خوبی دارد ) اما واقعا معنی را نمی فهمد.
- فهم لفظی از زبان استعاره ای و ایهام دار دارد.
- یک سبک فرضی از برقراری ارتباط به همراه زبان رسمی ، عصبی ، رباط گونه.
- حالات و کلمات منحصر به خود را اختراع می کند.
- صوت یا گفتار متفاوت دارد.
- صداهایی را به طور غیر ارادی نشان می دهد : گلو پاک کردن ، خرخره کردن، ملچ ملوچ کردن ، گریه کردن و فریاد زدن.
- به طور خارق العاده و شگفت انگیزی در برخی چیزها خوب ودذ برخی چیزها ضعیف است.
- به آسانی از زبان استفاده می کند اما ناتوان از سازگاری با بافت های اجتماعی یا نیاز های شنونده های متفاوت است.
- فقدان همدلی
- اظهارات نگران کننده و ساده لوحانه دارد.
- یک شیوه و سبک معرفی از نگاه کردن دارد.
- می خواهد اجتماعی باشد اما ناتوان از ارتباط با همسالان است.
- می تواند با کودکان دیگر باشد اما فقط با شرایط خودش.
- عدم وجود بهترین دوست.
- عدم وجود عقل سلیم(Common sense)
- در بازی ها ضعیف است.هیچ عیده ای از همکاری در یک تیم ندارد ، امتیاز های خودش را ثبت می کند.
- حرکات ناشیانه ، دست و پا چلفتی و از نظر هماهنگی ضعیف و بد ، دارد.
- حرکات بدنی یا چهره ای غیر ارادی دارد.
- در کامل کردن فعالیت های ساده ی روزانه به خاطر تکرار نا خواسته ی افکار یا فعالیت های مشخص مشکل دارد.
- کارهای روتین خاص دارد ، پافشاری بر عدم تغییر.
- دلبستگی منحصر به فردی به اشیاء نشان می دهد.
- مورد زور گویی واقع می شود.
- به طور قابل توجهی ، حالت چهره ای غیر معمول دارد.
- به طور قابل توجهی ، پوسجر غیر معمول دارد.