معماری
خانه / اختلالات زبانی / سوالات غربالگری طیف اتیسم دارای عملکرد بالا

سوالات غربالگری طیف اتیسم دارای عملکرد بالا

سوالات غربالگری طیف اتیسم دارای عملکرد بالا ( The high –functioning autism spectrum screening question)

 

این تست از  ۲۷ آیتم تشکیل شده  که به ۳ مقیاس درجه بندی شده است.(۰-نرمال ،۱-ناهنجاری جزیی ، ناهنجاری قطعی و مجهز) .محدوده ی امتیازات ممکن ، ۵۴-۰ می باشد. ۱۱ آیتم مربوط به تعامل اجتماعی ، ۶ تا مربوط به مشکلات ارتباط و ۵ تا مربوط به رفتارهای تکراری و محدود شده می باشد.آیتم های باقی مانده ، بی عرضگی و بی دست پایی حرکتی و دیگر مشکلات همراه ( که شامل تیک های صوتی و حرکتی می شود ) را در بر می گیرد.

این چک لیست قبل از کامل شدن نیاز به آموزش ندارد و پر کردن آن ، حدودا ۱۰ دقیقه زمان می برد.

ASSQ اهداف تشخیصی را در نظر نمی گیرد.اما به عنوان ابزاری برای شناسایی کودکانی است که نیاز به ارزیابی جامع تر و کلی تر دارند.

ASSQ  یک گروه وسیعی از ویژگی های رایج caseهای سطح بالا در طیف اتیسم مخصوصا سندرم آسپرگر را ارزیابی  می کند.با این وجود ، این ۲۷ آیتم یک محدوده ی وسیع تری از علائم و آسیب های اجتماعی ظریف تر نسبت به معیار تشخیصی سندرم آسپرگر در DSM-IV و ICD-10  را در بر می گیرد.

ASSQ برای ارزیابی رفتار کودک ، هم به معلم داده می شود هم به والدین . در یک پژوهش نتایج نشان داده اند که نمره ی حاصل از ارزیابی معلمان واقع بینانه تر از ارزیابی والدین بوده است.

 

نحوه ی پاسخ گویی به آیتم های زیر  :       ۱٫    ( بله )      ۲٫   ( تا حدی )      ۳٫  ( خیر )

 

  1. آیا مانند افراد مسن محتاط است.
  2. آیا توسط بچه های دیگر به عنوان پروفسور غیر عادی ، ملاحظه می شود.
  3. تا حدودی در دنیای خودش به همراه علائق عقلانی منحصر به فرد محدود شده ، زندگی می کند.
  4. اظلاعات در مورد موضوعای مشخص را ذخیره می کند(حافظه ی خوبی دارد ) اما واقعا معنی را نمی فهمد.
  5. فهم لفظی از زبان استعاره ای و ایهام دار دارد.
  6. یک سبک فرضی از برقراری ارتباط به همراه زبان رسمی ، عصبی ، رباط گونه.
  7. حالات و کلمات منحصر به خود را اختراع می کند.
  8. صوت یا گفتار متفاوت دارد.
  9. صداهایی را به طور غیر ارادی نشان می دهد : گلو پاک کردن ، خرخره کردن، ملچ ملوچ کردن ، گریه کردن و فریاد زدن.
  10. به طور خارق العاده و شگفت انگیزی در برخی چیزها خوب ودذ برخی چیزها ضعیف است.
  11. به آسانی از زبان استفاده می کند اما ناتوان از سازگاری با بافت های اجتماعی یا نیاز های شنونده های متفاوت است.
  12. فقدان همدلی
  13. اظهارات نگران کننده و ساده لوحانه دارد.
  14. یک شیوه و سبک معرفی از نگاه کردن دارد.
  15. می خواهد اجتماعی باشد اما ناتوان از ارتباط با همسالان است.
  16. می تواند با کودکان دیگر باشد اما فقط با شرایط خودش.
  17. عدم وجود بهترین دوست.
  18. عدم وجود عقل سلیم(Common sense)
  19. در بازی ها ضعیف است.هیچ عیده ای از همکاری در یک تیم ندارد ، امتیاز های خودش را ثبت می کند.
  20. حرکات ناشیانه ، دست و پا چلفتی و از نظر هماهنگی ضعیف و بد ، دارد.
  21. حرکات بدنی یا چهره ای غیر ارادی دارد.
  22. در کامل کردن فعالیت های ساده ی روزانه به خاطر تکرار نا خواسته ی افکار یا فعالیت های مشخص مشکل دارد.
  23. کارهای روتین خاص دارد ، پافشاری بر عدم تغییر.
  24. دلبستگی منحصر به فردی به اشیاء نشان می دهد.
  25. مورد زور گویی واقع می شود.
  26. به طور قابل توجهی ، حالت چهره ای غیر معمول  دارد.
  27. به طور قابل توجهی ، پوسجر غیر معمول دارد.

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس