معماری
خانه / اختلالات زبانی / آفازی (زبان پریشی) / درمان آفازی انتقالی
conduction aphasia treatment
درمان آفازی انتقالی

درمان آفازی انتقالی

درمان آفازی انتقالی

 

– ساختار جلسات درمانی برای بیمار آفازی انتقالی

  • زمان : ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت
  • مشاوره به اطرافیان
  • شروع از تکالیف ساده به پیچیده
  • به اتمام رساندن جلسه با تکالیف نسبتا آسان
  • در مورد همه بیماران ساختار جامع و همگانی وجود ندارد = برنامه ریزی درمانی بر اساس عملکرد های بیمار

 

– درک شنیداری :

  •  هدف : افزایش طول کلمه یا جمله – پیچیدگی نحوی- سرعت گفتار – کاهش فاصله محرک و پاسخ
  •  فعالیت های سطح بالا مانند درک موارد پیچیده یا فعالیت گوش کردن در زمینه پر سرو صدا
  • در صورت شدید بودن مشکلات درکی می توان از راهکارهای بهبود درک شنیداری استفاده کرد

 

– تکرار کلامی :

  • تمرین روی تکرار منجر به افزایش توانایی نامیدن و اصلاح گفته های خود می شود
  • اهداف درمانی تکرار :
    • تعیین سطح اختلال
    • تعیین تاثیر متغیر هایی نظیر طول کلمه ، بسامد وقوع ، پیچیدگی واجی
    • تعیین عوامل تسهیل کننده تکرار کلامی ( مانند استفاده از عوامل نوشتاری
  • راهکار هایی جهت تغییر و بهبود وضعیت تکرار :
    1. تغییر طول یا پیچیدگی کلمات یا عبارات
    2. بیان کلمه همراه با بیمار
    3. ایجاد تاخیر در بین کلمه گفته شده و پاسخ بیمار
    4. تغییر پیچیدگی نحوی
    5. ارائه راهنمایی های چهره ای

 

– بهبود مهارت بازیابی کلمه

  • برای انتخاب تسهیل کننده های بازیابی کلمات : منشا خطای پارافازیک را در نظر می گیریم .
  • گر خطا به علت اشکال در دسترسی به واژه باشد، راهنمایی معنایی مفیدترند
  • اگر خطا ماهیت تولیدی داشته باشد، راهنمایی آوایی مفیدترند
  • راهنمایی واجی کمتر از آفازی های قدامی مفید است اما نسبت به ورنیکه راهنمایی قوی تری است
  • استفاده از تسهیل کننده ها مانند تداعی کلمات – تصویر های واضح – راهنماهای نوشتاری – راهنماهای اشاره ای
    1. زوج های همخوان : کفش و جوراب
    2. زوج های متقابل : سرد و گرم
    3. کامل کردن جمله با کلمه نوشتاری : پسر … می خورد ( نوشته سیب را نشان دهید)
    4. کامل کردن جمله با کلمه تصویر: پسر … می خورد ( تصویرسیب را نشان دهید)
    5. کامل کردن جمله گفتاری : پسر … می خورد
    6. پاسخ دادن به سوال سازمان یافته : پسر چی می خورد ؟
    7. پاسخ دادن به سوال : نام این چیه ؟
    8. پاسخ دادن به سوالی که ارتباط کمتری با کلمه مورد نظر دارد : اسم این چیه ؟ ( با نشان دادن تصویر سیب )
    9. مقوله معنایی : یک میوه نام ببر .
  • درمان روی کلمه یابی در سطح جمله :
    • استفاده از حاشیه پردازی برای جبران شکست در بازیابی کلمه در مکالمه = حفظ جریان مکالمه
    • رویکرد بازیابی واگرا : یعنی  فراخوانی انواع کلمه ها و مفاهیم مانند نامیدن آزاد غذاها
    • رویکرد تمرکز واژگانی : نامیدن واگرای مقوله هایی که به تدریج کوچکتر می شوند مانند : غذا = میوه = مرکبات
  • بیماران انتقالی بیشترین اشکال را در تکلیف همگرا دارند (خلاقیت و زایایی بیشتری ایجاد می کند)

 

– خواندن و نوشتن :

  • درمان در هنگام باز آموزی زبان انجام می شود .
  • کلمات مربوط به تکرارو بازیابی واژه را می توان در تکالیف کپی کردن و نوشتن ادغام کرد .
  • تمرین روی درک خواندن و فعالیت های بیان نوشتاری

 

– ارتباط کلی و همه جانبه :

  • هدف : کسب استقلال در برقراری ارتباط است
  • تمرین روی محاوره عادی و طبیعی
  • تشویق بیمار به استفاده از مسیرهای دیگر علاوه بر شیوه کلامی
  • حساسیت زدایی بیمار نسبت به پاسخ ها و عکس العمل ها ی شنونده
  • تقویت استفاده از حرکات چهره ای

 

 

منبع

Martha Taylor Sarno, Aquired aphasia .third edition

Anna Basso. Aphasia and Its Therapy

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس