معماری
broca's aphasia treatment
درمان آفازی بروکا

درمان آفازی بروکا

درمان آفازی بروکا

 

– سه راهکار کلی که می توان در درمان آفازی بروکا از آنها استفاده کرد به شرح زیر است

  1. استفاده از راهکارهای عمومی
    •   آموزش یک کیفیت منجر به منظور تسهیل و تقویت کیفیت های دیگر می شود
      •    مثال : آموزش زبان اشاره به بیماران آفازی باعث افزایش نمره بیان کلامی آنان می شود
    • استفاده از خود راهنما های بیمار :
      •    استفاده از راهنمایی های واجی ، حرکتی ، اشاره ای برای بیان بیمار – منجر به وابستگی بیمار به درمانگر یا افراد می شود در نتیجه برای جلوگیری از این کار : آموزش به بیمار تا سوال بپرسد ، یا توضیح دهد ، بنویسد ، اشاره کلامی آن راروی لب هایش نشان دهد ( زمانی که موضوعی به یادش نمی آید)
    •  استفاده از رویکرد PACE یا Prompting Aphasic´s Communicative Effectiveness :
      •  درمانگر و بیمار در تعامل و یک گفتگوی ساده شرکت می کنند ، بدون این که از قبل تعیین شده باشد = پس ازمدتی گفتار جهت پیدا می کند ، بازخورد های مثبت و منفی از طرف درمانگر منجر به شکل دهی تعامل می شود .
      •  در این روش استفاده از هر نوع ابزار ارتباطی ( کلامی – غیر کلامی ) تشویق شده و منجر به تقویت گفتار بیمار می شود.
  2. استفاده از رویکردهای خاص درمان بروکا

 

    • MIT :( Melodic Intonation Therapy )
      • استفاده از آهنگ
      • استفاده از توانمندی های نیمکره راست برای تحریک و ایجاد گفتارخودبخودی در بیمار
      • منجر به تسهیل تولید کلمه با استفاده از ضربه زدن ، ریتم و آهنگ خاص
    • HELPSS : ( Helm Elicited Language Program for Syntax Stimulation )
      • برنامه استخراج زبان برای تحریک نحو
      • کار روی آموزش گرامر پس از استخراج مشکلات بیمار در تعریف و تکمیل داستان و گفتارخودبخودی
      • تمرین روی عناصر نحوی مانند حروف اضافه ، تصریف و…
    • رویکرد RET یا Response Elaboration Training :
      • باعث ایجاد ظرافت در تولید پاسخ می شود
      • جزء درمان های بی قاعده محسوب می شود
      • منجر به ایجاد خلاقیت در بیمار می شود
      • ز بیمار خواسته می شود درباره تصویر توضیح دهد سپس پاسخ های بیمار شکل دهی شده و تقویت می شود .
      • مراحل RET :
        1.  استخراج پاسخ های خودانگیخته بیمار
        2.  مدل سازی و تقویت پاسخ های اولیه ( یعنی تقلید جمله های بیمار و تقویت کردن آنها)
        3.  استفاده از کلمات پرسشی برای تحریک بیمار به دقیق تر کردن پاسخ های اولیه
        4.  مدل سازی جملات اولیه و پاسخ های بعدی بیمار
        5.  تکرار جمله ترکیبی
        6.  تقویت پاسخ های بیمار و تهیه مدل نهایی جمله
  • درمان کلی
    • کار روی جنبه های آوایی :
      1.  تمرین روی عبارات تک کلمه ای مهم مانند کلمات محتوایی
      2.  تمرین روی برخی از واژگان دستوری مانند کلمات استفهامی
        • ( چرا – کجا- چه وقت – چطور) ، ضمایر اسمی و کلمات نفی
        • ( نکته : این کلمات باید آشنا بوده ، دارای ارزش کاربردی باشند و بیمار قادر به تلفظ آن ها باشد)
      1.  از کوچکترین واحد یعنی هجا شروع ، سپس به ۶ یا ۷ هجا برسید
    • کار روی جنبه های نحوی :
      1.  تمرین روی جملات خبری ( اسم + مفعول + فعل ) و جملات امری و زمان حال
      2. استفاده از اسم ها ، افعال و صفت ها به یک اندازه در جملات
      3. وارد کردن صفت ها به صورت : اسم یا ضمیر + صفت + است
      4. استفاده از زمانهای مختلف افعال ( حال – آینده – گذشته )
      5. بهتر است در مراحل اولیه درمان ازتکواژهای نحوی (morphosyntactic) کمتری استفاده شود.
      6. عدم استفاده از ساختارهای مجهول ، شرطی یا موصولی ( به علت دشوار بودن آن ها برای بیمار )
      7. تاکید بیشتر روی وصل کردن عبارات بوسیله حروف ربط
        •  مانند : اسم + مفعول + فعل   و  اسم + مفعول + فعل
        •  عبارات اسمی + صفت + فعل    و عبارات اسمی  + عبارات فعلی

 

 

منبع

Martha Taylor Sarno, Aquired aphasia .third edition

Anna Basso. Aphasia and Its Therapy

 

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس