علائم آسپرگر (Asperger’s symptom)
– علائم کلی آسپرگر
- الف : فعالیت های تکی و منحصر به فرد را ترجیح می دهد .
- ب : در موقعیت های اجتماعی ، بی عرضه و دست و پا چلفتی می باشد.
- پ : بی اختیار از کارهای عادی انعطاف ناپذیر ، پیروی می کند و یا این که احتیاج دارد پیروی کند.
- ت : الگوی گفتاری عجیبی را نشان می دهد.و مدالیته های صوت را ندارد.
- ث : حالت عاطفی خیلی کم یا خیلی زیاد را نشان می دهد.
- ج : از اعضای خانواده و معلم ها انتظار دارد که فکر ها و استعداد هایش را به طور اتوماتیک بدانند.
- چ : در رعایت نوبت وسهیم کردن نوبت مشکل دارد.
- ح : هیچ علاقه ای به ورزش های گروهی یا بازی هایی که چندین بازیکن دارند ، نشان نمی دهد.
- خ : به آسانی توسط حتی تغییرات کم در برنامه ، دلخور و اذیت می شود.
- د : فقدان همدلی و نمی تواند معنی نگاه دیگران را بفهمد.
- ذ : فقدان شعور و اظهار نظر نامناسب می کنند ، بدون اینکه درک کنند یا در نظر بگیرند که چه تاثیری روی دیگران دارد .
- ر : ساختن کلمات و استفاده از کلمات به شیوه های غیر معمول
- ز : حساسیت بیش از حد به محرک حسی دارد که شامل : صدا ها و بافت ها (نرمی و …) می شود.
- ژ : مشکل در شرکت کردن در بازی تخیلی و پیروی از قوانین ساخته شده .
- س : احتمال می رود که یک طرفه مکالمه می کند.
- ش : درباره ی موضوعات خاصی از علائق وسواس دارد و به طور مداوم و بی وقفه درباره ی آن موضوعات صحبت می کند.
- ص : کنایه ها را درک نمی کند و حوک ها و گفته ها را به طور لفظی تفسیر می کند .
- ض : به رفتار تکراری ، مخصوصا در طی مدت زمان استرس درگیر می شود.
- ط : از تماس چشمی اجتناب می کند و مشکل در نگه داری و حفظ تماس چشمی دارد.
– مشکلات تعامل اجتماعی : فردی که آسپرگر است ، در جنبه های زیر در تعامل اجتماعی مشکل دلرد :
- الف : مهارت های اجتماعی کلی : او می خواهد که اجتماعی باشد ( با دیگر ) اما نمی فهمد و نمی داند چگونه تعامل برقرار کند.
- ب : درک کردن دیگران :او احساسات و عواطف دیگران ویا پاسخ های اجتماعی را به طور دقیق در یک موقعیت گروهی ، متوجه نمی شود.او ممکن است اگر یک فعالیتی برای دیگران خسته کننده باشد ، متوجه نشود.
- ج : مشکل در بازی کردن با دیگران : او نمی داند که چگونه بازی را با همسالان خود شروع کند ،یا این که چگونه توسط قوانین اجتماعی رایج بازی کند.به عنوان مثال ، او ممکن است یک توپ را از گروهی از کودکان که بازی می کنند بگیرد ، بدون انکه ابتدا بخواهد که در بازی عضو شود .اگر از او خواسته شود که توپ را برگرداند ، او توپ را پس نمی دهد ، زیرا او واکنش منفی را درک نمی کند.
- د : مشکل در مکالمه ی دو طرفه : او در آغاز کردن و حفظ کردن یک مکالمه ی دو طرفه مشکل دلرد .موضوعات مکالمه بر روی علائق وسواسی تمرکز دارد.به طور نا مناسب صحبت می کند.خیلی بلند یا خیلی آرام.
- ه : ناتوانی در فهم نشانه ها و سر نخ های اجتماعی رایج : او نشانه ها و سر نخ های اجتماعی رایج مثل حالات چهره ، جسچرها یا زبان اشاره و بدنی (body language ) را درک نمی کند.
- و : محدوده ی انعطاف ناپذیری از علائق برای تعامل اجتماعی : او فقط در یک محدوده ی باریکی از فعالیت ها در گیر می شود، و یا در مورد موضوعات مشخصی صحبت می کند.
- ز :پاسخ های نا مناسب : او به شیوه ای نا مناسب و غیر معمول به موقعیت های اجتماعی پاسخ می دهد و رفتار می کند. به عنوان مثال ممکن است در شرایط ناراحت کننده ، بخندد.
– مشکلات ارتباط : در این موارد مشکل دارند :
- الف : eye contact : این افراد تماس چشمی برقرار نمی کنند.
- ب : اثرات وجسچر های غیر معمول : در طی مکالمه جسچر های نامناسب دارند.
- ج :حا لت چهره : حالت چهره ی انها در مکالمه و یا موقعیت نا مناسب است.ممکن است تیک های صورتی (facial tics ) داشته باشند.
- د : مشکلات فاصله ی مشخصی : ممکن است در طی مکالمه به فرد بسیا ر نزدیک باشد و نزدیک او بایستد.
- ه : گفتار مونوتن monotone)) : با صوتی یکنواخت ، بدون عواطف صحبت می کنند.
- و : به آسانی حواسشان پرت می شود : مشکل در توجه و تمرکز به مردم و اشیائی که در ارتباطی با موضوعات دلخواه آنها ندارند ، دارند.
– مشکلات مهارت زبانی : خزانه واژگان زیادی دارند اما مشکلاتی را در زمینه ی پردازش زبانی تجربه می کنند.مشکلات مهارت زبانی آنها عبارتند از :
- الف : مشکل درکاربرد زبان : در استفاده از زبان در موقعیت های اجتماعی به طور مناسب مشکل دارند .همچنین ممکن است معانی رایج واژه را به غلط متوجه شوند.
- ب : استفاده غیر معمول از واژگان : او ممکن است به طور غیر معمول از واژگان استفاده کند یا واژه های منحصر به فرد خود را اختراع کند .
- ج : مشکل در پردازش زبان : او همیشه گفتار کلامی دیگران را متوجه نمی شود ، یا معنی مکالمه را اشتباه متوجه می شود.او در تصمیم گیری و یا پاسخ به سوال ممکن است مشکل دلشته باشد .
- د : تفسیر تحت اللفظی از واژگان : بیشتر زبان را تحت اللفظی تفسیر می کند و در معانی انتزاعی مشکل دارد.
– آسیب های مهارت حرکتی و شناختی : مشکلات مهارت حرکتی و شناختی نیز در آسپرگر رایج است. مشکلات معمول آنها در این زمینه عبارتند از :
- الف : کوری ذهن (mind blindness ) : به این معنی که نمی تواند انچه را که دیگران در موقعیت های اجتماعی یا رابطه ها فکر می کنند و احساس می کنند ، تعیین کنند.
- ب : مشکلات حل مساله : مشکل در یافتن اینکه چگونه مشکلات فراتر از کارهای عادی و روزمره را حل کنند.
- ج : مشکلات مهارت های سازماندهی : مشکل در طرح ریزی ، اجرا کردن و کامل کردن وظایف
- د : مشکل در بازی های تخیلی : همانند یک کودک در بازی تخیلی در گیر نمی شوند .
- ه : از طریق بینایی بهترین یادگیری را دارد : بدون کمک بینایی در یادگیری مشکل دارد.
- و : مشکل در هماهنگی : در مهارت های حرکتی gross و fine مشکل دارد . مثال رایج مشکل در مهارت حرکتی شامل : دوچرخه سواری ، دست خط و بازی با توپ می باشد.
– غلائق محدود و رفتار غیر معمول : غالبا رنج محدودی از علاقه دارد و ممکن است رفتار عجیب نشان دهد .علائق و رفتار شامل :
- الف : برنامه ی انعطاف ناپذیر : یک برنامه ی انعطاف ناپذیر را ترجیح می دهد و زمانی که برنامه گسیخته می شود و تغییر می یابد ، دچار اضطراب می شود.
- ب : رنج محدودی از علائق و وسواس ها : به شدت علاقمند به تعداد کمی از فعالیت ها و موضوعات می باشد و از در گیر شدن در فعالیت های دیگر امتناع می کند.
- ج : رفتار خود تحریکی : این رفتار ها شامل تکان دادن دست ها ، چرخیدن می باشد.
– مشکلات درونداد حسی : مشکلات حسی دارند و ممکن است واکنش های غیر معمول به صداها ، بو ها ،مزه ها و محرکات بینایی معین و مشخص نشان دهند . مشکلات حسی آنها عبارتند از :
- الف : بوها : به شدت به بوهای خاصی واکنش نشان می دهد.
- ب : صداها: ممکن است به صداهای متفاوت حساسیت بیش از حد داشته باشد.
- ج : لامسه : ممکن است نخواهد که لمس شود.
- د : انتخاب غذایی محدود شده : ممکن است که غذاها را بر اساس بو و یا احساس (نرمی یا …) انتخاب کند و یا نپذیرد.