معیار های تشخیصی عقب ماندگی ذهنی
تعریف عقب ماندگی ذهنی: تاخیر معنادار در شناخت و مهارت های سازشی
– معیار های تشخیصی عقب ماندگی ذهنی از نظر DSM-4
- عملکرد هوشی به طور معنی دار زیر میانگین باشد که می توان از راهکارهای زیر بررسی کرد:
- آزمون هوشی استاندارد (معتبر و پایا)
- آزمون انفرادی
- محدودیت در ۲ یا چند مهارت سازشی داشته باشد :
- معمولا بر اساس قضاوت های ذهنی و غیر رسمی انجام می گیرد (مهارت های سازشی در ادامه آمده اند)
- شروع قبل از ۱۸ سالگی باشد
– مهارت های سازشی شامل
- ارتباط
- مراقبت از خود
- زندگی در خانه
- مهارت های اجتماعی
- استفاده اجتماعی
- خود راهبری
- بهداشت وایمنی
- تحصیلات کارکردی
- استفاده از اوقات فراغت
- کار
– توجه در افراد کم توان ذهنی
- توجه بیشتر به فرایندهای ساده تر تا پیچیده تر
- توجه بیشتر به نگه داشتن مسائل در ذهن
- دامنه توجه کم
- توجه نکردن به جنبه های مختلف یک تکلیف
- توجه نکردن به مرتبط ترین جنبه های یک تکلیف بدون راهنمایی
– حافظه در افراد کم توان ذهنی
- ضعیف بودن حافظه کوتاه مدت
- استفاده نکردن از راهبردها برای اندوختن اطلاعات
- استفاده نکردن از راهبردها برای بازیابی اطلاعات
- استفاده نکردن ازبهترین وموثرترین راهبردها
- کم بودن سرعت بازیابی اطلاعات
– مفهوم سازی در افراد کم توان ذهنی
- تعریف مفهوم:
- تعریف مفهوم مبتنی برموقعیت های ملموس
- مثلا توصیف ویژگی های عینی یک شی به جای ویژگی های انتزاعی
- طبقه بندی:
- توجه به ملاک های ملموس وانتخاب عناصرمربوط به یکدیگر
- مقایسه وتفکیک:
- ذکر تفاوت های دو کلمه یا قراردادن آن ها درموقعیت های عملی
– تمیز وتعمیم (Discrimination & Generalization)
- اشکال در تکالیف تمیز به علت توجه نکردن به تفاوت محرک ها
- اشکال در تعمیم دادن
- کاهش قدرت ابتکار و خلاقیت به علت محدودیت های تمیز وتعمیم.
– یادگیری در افراد کم توان ذهنی
- بارزترین ویژگی شناختی= توان اندک آن ها برای یادگیری
- محدودیت یادگیری از نظر کمی وکیفی:
- محدودیت های کمی: یادگیری کند و اندک، فراموشی.
- محدودیت های کیفی: اشکال در یادگیری مسائل پیچیده، انتزاعی، کلامی.
- تفاوت کمتر آن ها با افراد طبیعی در یادگیری مسائل ساده.
- مشکلات یادگیری آن هاهمیشه جنبه عمومی ندارد.
– برقراری ارتباط در افراد کم توان ذهنی
- اولین نشانه کم توانی ذهنی محدودیت در برقراری ارتباط است
- توالی رشد زبان تا سن عقلی ۱۰ سال طبیعی است اما همراه تاخیر
- مهارت های ارتباطی اکثر کودکان کم توان ذهنی کمتر از سن عقلی غیرکلامی شان است
- تاخیردر رشد گفتار و زبان وجود دارد (مشاهده ی توضیحات کامل)
- تفاوت کمی رشد گفتار وزبان با افراد بهنجار بدون تفاوت های کیفی.
- نبودن الگوی ویژه اختلال زبانی مختص افراد MR.
منبع
Diagnostic and statistical manual of mental disorders . Forth version
L. Abbeduto, Language and Communication in Mental Retardation