معماری
خانه / اختلالات زبانی / ارزیابی کلی کودک در دوره پیش زبانی
overall-assessment-of-child-in-prelinguistic-stage
ارزیابی کلی کودک در دوره ی پیش زبانی

ارزیابی کلی کودک در دوره پیش زبانی

ارزیابی کلی کودک در دوره پیش زبانی

 

 

 بین سنین ۹ تا ۱۸ ماهگی را دوره ی پیش زبانی (prelinguistic stage) می گویند

  • ویژگی دوره: انتقال به مرحله شروع ارتباط هدفمند

 

  • حیطه های ارزیابی

  1. ارزیابی اهداف ارتباطی(مهمترین)
  • در مواردی که کودک، مشکل شدیدتری دارد، موارد زیر نیز بررسی می شود:۳٫ ارزیابی شنواییارزیابی اهداف ارتباطی
  • ۴٫ ارزیابی تحول حرکتی و شناختی
  • ۲٫ ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان
  • آسیب شناس گفتار و زبان یا والدین، از طریق مشاهده بازی کودک، با استفاده از چک لیست، هدفمندی ارتباط کودک را بررسی می کنند. اهداف ارتباطی کودک در این سن شامل موارد زیر باشد:
  1. نیت ارتباط: شامل درخواست جهت بدست آوردن شئی یا انجام عمل( بغل کردن کودک).
  2. جلب توجه اطرافیان به موضوع مورد نظر کودک.
  3. تعامل اجتماعی: سلام کردن، صدا کردن و نمایش دادن.
  4. شکل بیان خواسته:       از طریق ایما و اشاره، صداسازی یا       استفاده از کلام منظورش را بیان می کند.

 

ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان

  • ارزیابی عملکرد خوردن و بلع بخصوص در کودکانی که مشکلات حسی-عصبی دارند.
  • ارزیابی جنبه های ارتباطی خوردن: نوع تعامل و ارتباط مادر و کودک در حین غذاخوردن
  • ارزیابی صداسازی کودک: بررسی فهرست همخوانی کودک در قان و قون، شبه کلمه و کلمات با معنی
  • با توجه به سن کودک، بیشتر اطلاعات از طریق گزارش سیستماتیک والدین و یا مشاهده آسیب شناس گفتارو زبان در موقعیت طبیعی بدست می آید. بهترین وسیله برای بررسی، استفاده از چک لیست های مربوطه است.

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس