درمان آفازی بروکا
– سه راهکار کلی که می توان در درمان آفازی بروکا از آنها استفاده کرد به شرح زیر است
- استفاده از راهکارهای عمومی
- آموزش یک کیفیت منجر به منظور تسهیل و تقویت کیفیت های دیگر می شود
- مثال : آموزش زبان اشاره به بیماران آفازی باعث افزایش نمره بیان کلامی آنان می شود
- استفاده از خود راهنما های بیمار :
- استفاده از راهنمایی های واجی ، حرکتی ، اشاره ای برای بیان بیمار – منجر به وابستگی بیمار به درمانگر یا افراد می شود در نتیجه برای جلوگیری از این کار : آموزش به بیمار تا سوال بپرسد ، یا توضیح دهد ، بنویسد ، اشاره کلامی آن راروی لب هایش نشان دهد ( زمانی که موضوعی به یادش نمی آید)
- استفاده از رویکرد PACE یا Prompting Aphasic´s Communicative Effectiveness :
- آموزش یک کیفیت منجر به منظور تسهیل و تقویت کیفیت های دیگر می شود
- درمانگر و بیمار در تعامل و یک گفتگوی ساده شرکت می کنند ، بدون این که از قبل تعیین شده باشد = پس ازمدتی گفتار جهت پیدا می کند ، بازخورد های مثبت و منفی از طرف درمانگر منجر به شکل دهی تعامل می شود .
- در این روش استفاده از هر نوع ابزار ارتباطی ( کلامی – غیر کلامی ) تشویق شده و منجر به تقویت گفتار بیمار می شود.
- استفاده از رویکردهای خاص درمان بروکا
- MIT :( Melodic Intonation Therapy )
- استفاده از آهنگ
- استفاده از توانمندی های نیمکره راست برای تحریک و ایجاد گفتارخودبخودی در بیمار
- منجر به تسهیل تولید کلمه با استفاده از ضربه زدن ، ریتم و آهنگ خاص
- HELPSS : ( Helm Elicited Language Program for Syntax Stimulation )
- برنامه استخراج زبان برای تحریک نحو
- کار روی آموزش گرامر پس از استخراج مشکلات بیمار در تعریف و تکمیل داستان و گفتارخودبخودی
- تمرین روی عناصر نحوی مانند حروف اضافه ، تصریف و…
- رویکرد RET یا Response Elaboration Training :
- باعث ایجاد ظرافت در تولید پاسخ می شود
- جزء درمان های بی قاعده محسوب می شود
- منجر به ایجاد خلاقیت در بیمار می شود
- ز بیمار خواسته می شود درباره تصویر توضیح دهد سپس پاسخ های بیمار شکل دهی شده و تقویت می شود .
- مراحل RET :
- استخراج پاسخ های خودانگیخته بیمار
- مدل سازی و تقویت پاسخ های اولیه ( یعنی تقلید جمله های بیمار و تقویت کردن آنها)
- استفاده از کلمات پرسشی برای تحریک بیمار به دقیق تر کردن پاسخ های اولیه
- مدل سازی جملات اولیه و پاسخ های بعدی بیمار
- تکرار جمله ترکیبی
- تقویت پاسخ های بیمار و تهیه مدل نهایی جمله
- درمان کلی
- کار روی جنبه های آوایی :
- تمرین روی عبارات تک کلمه ای مهم مانند کلمات محتوایی
- تمرین روی برخی از واژگان دستوری مانند کلمات استفهامی
- ( چرا – کجا- چه وقت – چطور) ، ضمایر اسمی و کلمات نفی
- ( نکته : این کلمات باید آشنا بوده ، دارای ارزش کاربردی باشند و بیمار قادر به تلفظ آن ها باشد)
- از کوچکترین واحد یعنی هجا شروع ، سپس به ۶ یا ۷ هجا برسید
- کار روی جنبه های نحوی :
- تمرین روی جملات خبری ( اسم + مفعول + فعل ) و جملات امری و زمان حال
- استفاده از اسم ها ، افعال و صفت ها به یک اندازه در جملات
- وارد کردن صفت ها به صورت : اسم یا ضمیر + صفت + است
- استفاده از زمانهای مختلف افعال ( حال – آینده – گذشته )
- بهتر است در مراحل اولیه درمان ازتکواژهای نحوی (morphosyntactic) کمتری استفاده شود.
- عدم استفاده از ساختارهای مجهول ، شرطی یا موصولی ( به علت دشوار بودن آن ها برای بیمار )
- تاکید بیشتر روی وصل کردن عبارات بوسیله حروف ربط
- مانند : اسم + مفعول + فعل و اسم + مفعول + فعل
- عبارات اسمی + صفت + فعل و عبارات اسمی + عبارات فعلی
منبع
Martha Taylor Sarno, Aquired aphasia .third edition
Anna Basso. Aphasia and Its Therapy