انواع نارساخوانی و ملاک های تشخیص آن (The types of dyslexia and it’s diagnostic criteriaes)
این گروه از کودکان معمولا مشکلاتی در جهت یابی فضایی،تشخیص راست و چپ ،بالاوپایین ،توالی حروف وکلمات وهماهنگی بین چشم ودست دارند.نسبت پسران ۳برابر بیشتر از دختران است.
نکته قابل توجه این که در زبان فارسی مشکل عدم بکار گیری اعراب در کلمات ،مشکل حروفی که نوشته میشوند اماتلفظ نمی شوند(خواهر)ونیز مشکل حروف همصدا(ث،ص،س)وجود داردکه امر خواندن رابرای کودکانی که در بدو یادگیری خواندن هستند با مشکل مواجه می کند.بنابراین،دشواریهای خواندن در این دوره باید امری طبیعی محسوب شود مکر اینکه شدت یا تداوم داشته باشد.
– ملاکهای تشخیص نارساخوانی
- داشتن هوش تقریبا متوسط یا بالاتر از متوسط
- داشتن حواس سالم بویژه حس بینایی وشنوایی
- برخورداری ازامکانات محیطی و آموزشی مناسب
- نداشتن مشکلات شدید رفتاری
- نازل بودن سطح توانایی خواندن دانش اموزدر مقایسه با توان ذهنی ،سن تقویمی وامکانات آموزشی وی.
- اشتباه کردن کلمات شبیه به همانند غاز و غار،چای وجای ،بهارونهار
- حدس زدن کلمات بادر نظر گرفتن حروف اول واخرکلمات
- آئینه خوانی یاوارونه خوانی کلمات مانند زور بجای روز
- مشکلات شدید در هجی کردن کلمات
- حذف کلماتی مانند”را”از”که”و…..
- اضافه کردن برخی از حروف وکلمات
- حذف برخی از حروف وکلمات
- جایگزینی برخی از حروف وکلمات به جای یکدیگر
- درک نامرتب حروف
- اشتباهات مرتبط باعدم درک معنای جمله وارزش دستوری متن نوشته شده
- دشواری در تشخیص جز از کل
- خواندن کودکان نارسا خوان دارای آهنگی همراه باتردید و مقطع است و گاهی متن نوشته شده را با اهنگی میخوانند که با معنای آن مطابقت ندارد.
- در نهایت بی میلی وانزجار ازیادگیری خواندن
– انواع نارسا خوانی
عمده ترین دسته بندی نارسا خوانی شامل دو گروه است :
- الف – نارسا خوانی بینایی
- ب – نارسا خوانی شنیداری
الف – نارسا خوانی بینایی (Visual Dyslexia)
ازطرف دیگر می دانیم که کودکان با آسیبهای بینایی در حرکات چشمهایشان از طرف راست به چپ یا چپ به راست وتعقییب حروف وکلمات چاپ شده دارای مشکل هستندو معمولا آنها چشمهایشان را روی خط جلو وعقب می برند.
- نکته: نقص در فرایند بینایی باید مورد توجه باشد و لذا اجرای آزمون بینایی برای تشخیص مشکلات بینایی کودکان بعنوان بخشی از فرایندتشخیص بسیار حائز اهمیت است.
ب – نارسا خوانی شنیداری (Auditory Dyslexia)
کودکان با نارسا خوان شنوایی میتوانند محرکهای بینایی را تشخیص دهند،امانمیتوانندبین حروف وصدای آنها ارتباط مناسب برقرار کنند.این گروه معمولا در تشخیص صداهای گفتاری،ترکیب صداها،نامگذاری،پردازش شنیداری،توالی حافظه ی شنیداری،هجی یا ترکیب صداها برای خواندن کل کلمه مشکل دارند.تحقیقات نشان می دهد که فرایند شنوایی در کودکان نارسا خوان کندتر از کودکان عادی است. ونیز این کودکان به زمان بیشتری برای فرابری آگاهیها از طریق شنوایی وبینایی نیاز دارندکندی فرایند شنوایی،زمان لازم برای ورود اطلاعات به حافظه ی کوتاه مدت را نمی دهد،بدن ترتیب بسیاری از مطالب که به کودک عرضه می شودبدون اینکه وارد حافظه ی کوتاه مدت شود از دست می رود و لذا به حافظه ی بلند مدت نیز منتقل نمی شود.