معماری
خانه / اختلالات زبانی / ارزیابی کودکان دارای تاخیر زبانی
Assessment-of-children-with-delay-language
ارزیابی کودکان دارای تاخیر زبانی

ارزیابی کودکان دارای تاخیر زبانی

ارزیابی کودکان دارای تاخیر زبانی

 

 

۱ . فعالیت های حرکتی عمومی ← بررسی رشد سیستم وستیبولار ، عمقی و CNS

 

 

الف : حرکات درشت:

 

مهارت راه رفتن : مهارت در جا پریدن :
۲ سال : تنهایی راه می رود . ۲سال : می تواند در جا بپرد .
۳ سال : تنهایی به سمت جلو راه می رود . ۳ سال : روی یک پا می تواند بایستد .
۴ سال : روی خط راست راه می رود. ۴ سال : از پله بالا و پایین می رود .
۵ سال : به سمت عقب می تواند راه برود . ۵ سال : لی لی می کند .

 

ب : حرکات ظریف :

۲ سال : چند حلقه را از میله چوبی عبور می دهد .
۳ سال : ۴ مهره بزرگ را به نخ می کشد .
۴ سال : کپی اشکال .
۵ سال : می تواند حروف را بکشد و کپی کند .

 

 

ج : هماهنگی بینایی – حرکتی :

۲ سال : قرار دادن ۵ میخ چوبی جای خود روی صفحه / ورق زدن ۲ یا ۳ برگ از کتاب باهم در هر بار ورق زدن / کشیدن خط هایی با مداد یا خودکار / استفاده کردن از قاشق با کمی اشکال / درآوردن جوراب ، کفش یا کت خود

 

۳ سال : پرتاب توپ بدون هدف / راندن توپ با پا به طرف جلو / ورق زدن برگ های کتاب به صورت تک تک / تقلید از حرکات دایره وار ، افقی و عمودی و نگه داشتن قلم یا ماژیک / جور کردن شکل ها با هم / استفاده از قاشق بدون اشکال / لذت بردن از ساختن ساختمان یا خانه با مکعب های چوبی

 

۴ سال : پرتاب کردن توپ با هدف و جهت معین / ریختن آب از پارچ و مالیدن کره و مربا با کارد روی نان / کشیدن سر و حداقل یک قسمت دیگر از اعضای بدن / ساختن شکلی مانند هرم از۶ مکعب چوبی / ردیف کردن ۵ مکعب از بزرگ به کوچک یا برعکس

 

۵ سال : گرفتن توپی که از فاصله ی ۱٫۵ متری پرتاب شود / ساختن ساختارهای ۳ بعدی با استفاده از مکعب از روی مدل یا برعکس / رنگ زدن داخل تصویر / بریدن پارچه از روی خط راهنما با قیچی / ساختن پله با مکعب

 

 

د : برتری طرفی :

کنترل و هماهنگی فرایند گفتار ← نیمکره ی چپ ۹۵% / مهارت های حرکتی دست به عهده ی نیمکره ی چپ است که سبب برتر شدن دست راست می شود در ۸۵% / برتری طرفی در حدود( ۱ سال تا ۱۸ ماه ) خود را نشان می دهد / تثبیت در ۵- ۴ سالگی

 

نیمکره ی چپ ← ( صحبت کردن – خواندن – نوشتن – حسابگری – تخمین زدن و تجزیه و تحلیل مسائل )

 

نیمکره ی راست ← ( بررسی هندسی – بررسی تجسمات فضایی – ادراک هنری ، موسیقی – خلاقیت و نوآوری – تفکر شهودی و عبارت ارزیابی برتری طرفی / ارزیابی حرکات اندام های گفتاری / ارزیابی گفتار / ارزیابی زبان ← درک ( شامل: شنیدن و خواندن ) ، بیان ( شامل : گفتن و نوشتن ) / مهارت های پایه ای خواندن و نوشتن ← هماهنگی چشم و دست ، درک بینایی ، درک شنیداری ، دقت و حافظه ی بینایی و شنوایی / ارزیابی بازی / ارزیابی شناختی

 

 

ارزیابی مهارت های بیانی ← بررسی توانایی های کودک برای برقراری ارتباط :

  • جنبه ی موقعیتی ← توانایی برقراری ارتباط در موقعیت های مختلف
  • جنبه ی شبه زبانی ← استفاده از آهنگ و آواسازی
  • استفاده از حرکات چهره و بیان چهره ای
  • مهارت های شفاهی :   ۱ . درک   ۲٫ بیان

 

۱ . درک :

    1. خزانه ی واژگانی درکی
    2. درک جملات امری
    3. درک نحو
    4. درک صرف : ۱٫ درک جملات فعلی ۲٫ درک حروف اضافه ۳ . درک صفت ۴ . درک فعل منفی ۵٫ درک جمع و مفرد ۶٫ درک زمان گذشته فعل ۷٫ درک ضمایر ۸ . درک صرف افعال برای اشخاص

 

۲ . بیان :

تک کلمه / جمله ( داستان – گفتگو ) :
سطح یک کلمه ای ← اسامی و افعال
سطح دو کلمه ای ← عبارت های اسمی یا فعلی
سطح سه کلمه ای ← فعل و فاعل و مفعول ← خبری – پر سشی – منفی
سطح ۴ کلمه ای ← فعل و فاعل و مفعول و صفت
سطح ۵ کلمه ای ← عبارت های مرکب
سطح ۶ کلمه ای ← عبارت های شرطی

 

 

کاربرد زبان :

    1. برقراری ارتباط
    2. سازمان دادن و تنظیم مکالمه شامل : الف : آغازگر مکالمه ب : ادامه مکالمه ج : اصلاح کردن
  • جملات وابسته به بافت ( درک ضمایر شخصی و ضمایر اشاره )

 

 

 

 

آزمون های رسمی :

    • آزمون رنیل :
      1. درک کلامی
      2. بیان شفاهی : ( الف : تست اشیاء ب : تست تصاویر ج : تست کلمات ) ← نام این ها را بگوید   د : بررسی محتوا ← توصیف تصاویر
    • آزمون ایلینری

 

 

ارزیابی شناختی ← هوشبر( روانشناسی ) / نقاشی / مفاهیم / جور کردن / طبقه بندی کردن / اندازه ها و جهات و سایر مفاهیم / ارزیابی زبان که خود   شامل :   ارزیابی درک قبل و بعد ← اوقات شبانه روز ، روزهای هفته ، فصول   و وسایل این ارزیابی شامل : کارت های سریال / تصاویر از فصول و…. / ارزیابی اعداد ریاضی ← ارزیابی بیشتر ، کمتر / یکی بیشتر ، یکی کمتر / نماد ها و سمبل ها ؟؟؟؟

 

 

ارزیابی نقاشی :

۱ . تخمین رشد ذهنی     ۲ . ارزیابی توجه و تمرکز

 

سن : سطح توجه : مدت توجه :
تولد تا ۱ سالگی حواس پرت ( حتی راه رفتن اطرافیان موجب حواس پرتی می شود ) . ——-
۲- ۱ سالگی توجه یک کاناله (یعنی توجه می کند ولی مداخلات کلامی را نمی پذیرد ) ۷ دقیقه
۳ – ۲ سالگی توجه یک کاناله ( زمانی که فعالیت بینایی انجام می دهد ، اگر با او صحبت کنیم به ما جواب نمی دهد) . ۹ دقیقه
۴ – ۳ سالگی هم زمان ، هم گوش می کند و هم نگاه می کند . ۱۳ دقیقه
۵ – ۴ سالگی توجه دو کاناله ۱۵ دقیقه
۶ – ۵ سالگی هماهنگی بین حواس ( خواندن و نوشتن ) ۶۰ دقیقه

 

 

ویژگی های کودک مبتلا به اختلالات توجه :

  • خودداری از تماس چشمی
  • برعکس مورد قبل ← خیره به گوینده
  • پچ پچ کردن بطور مداوم
  • فرار از انجام تمرین
  • بی حوصله و سر خورده
  • دادن چند شئ به جای یک شئ از میان اشیاء
  • تمایل به تغییر فعالیت
  • رها کردن فعالیت ها بصورت ناتمام

 

 

ارزیابی دقت بینایی :

  1. با استفاده از مکعب ← به ترتیب با ۳ ، ۴ و ۵ مکعب ← ارائه الگو ← ساختن الگو ← ۳۰ دقیقه ← ۲ طرح ساده و دو طرح پیچیده .
  2. با استفاده از رنگ آمیزی متفاوت ← ۸ تا دایره ← اول سبز ، دومی آبی ← بقیه را کودک رنگ بزند یا با استفاده از چیدن مهره ها .
  3. با استفاده از پازل ← تعداد قطعات ← ۷ – ۶ قطعه .
  4. با استفاده از تطابق تصاویر مشابه غیر یکسان ← ۲ سری ۶ تایی ← ۳ تصویر مختلف روی میز و تصاویر مشابه در دست کودک .

 

 

ارزیابی حافظه بینایی :

  1. با استفاده از مکعب ← ۱۰ مکعب یک رنگ ← طرح ← ۷ ثانیه ← خراب می کنیم ← طرح را بسازد .
  2. با استفاده از پوشاندن تصویر ← ۲ سری ۱۰ تایی ← در نوبت های جداگانه ی ۲ تایی ، ۳ تایی ، ۴ تایی و ۵ تایی .
  3. با استفاده از چیدن مهره ها ← ۲ ، ۳ و ۴ تایی ← ۷ ثانیه نگاه کند ← بچیند .

 

 

ارزیابی دقت شنیداری :

  1. با استفاده از تشخیص صدا ← تشخیص صدای مورد نظر ( محیطی ) از بین صدای دیگر / هر وقت صدای فلان شنیدی ( هر صدا ← ۷ – ۵ ثانیه ) دست بالا / اشیاء جلوی کودک / در آوردن صدا در پشت وی ← تشخیص شئ ← محرک صوتی ← ۵ دقیقه .
  2. با استفاده از تشخیص شنیداری – حرکتی ← مهره داخل شیشه بریزد ، هر وقت صدای فلان را شنیدی کارش را متوقف کند .

 

 

ارزیابی حافظه شنیداری :

  1. با استفاده از تصویر ← تصاویر ۳ تایی ، ۴تایی و ۵ تایی ← نام تصاویر را درمانگر بگوید ← کودک تصاویر را بدهد .         (   تعداد تصاویر ═ تعداد نامبرده )
بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس