معماری
خانه / آسیب های شنوایی / راههای تقویت حافظه شنیداری
Methods for improving auditory memory
راههای تقویت حافظه شنیداری

راههای تقویت حافظه شنیداری

راههای تقویت حافظه شنیداری (Methods for improving auditory memory)

 

 

برای شروع تمرینات ، باید بدانیم که هر کودک چند کلمه یا عدد را می تواند بعداز شنیدن به خاطر آورد. سپس باید سطح شروع تمرین را برای هر کودک به دست آوریم که از چه تعدادی شروع کنیم و بعد برای انجام تمرینات ابتدا تعدادی کلمه یا اعداد را به فاصله ی یک ثانیه برای کودک می خوانیم و او باید بعد از شنیدن کلمات ، آن ها را به همان ترتیبی که شنیده بود بازگو کند ( تکرار کند ) وقتی موفقیت او را در تکرار تعدادی کلمه دیدیم ، کلمات ( یا اعداد ) را به تدریج افزایش میدهیم .

 

  •   تعدادی کلمه و عدد را به فاصله ی یک ثانیه برای کودک می خوانیم و به او می گوییم که خوب و با دقت به آن ها گوش دهد . سپس بعد از شنیدن آنها باید آن کلمات یا اعداد را به طور معکوس ، یعنی از آخرین عدد یا کلمه به اولین عدد یا کلمه ، تکرار کنی ، قبل از شروع این تمرین ، چندین بار این تمرین و توضیحات را با او کار می کنیم تا کاملا متوجه دستورالعمل شود و به تمرین تسلط پیدا کند .

 

  •  تعدادی کلمه برای کودک می خوانیم ( باید از قبل برای هر کلمه تصاویری آماده کرده باشیم ) و به او می گوییم که به دقت گوش کن : من تعدادی کلمه برایت می خوانم ، بعد شما باید تصاویر مربوط به کلمه های خوانده شده را پیدا کنی و به همان ترتیبی که خواندم به ردیف قرار دهی .

 

  •  تمرین قبل را به صورت جمله هم به کار می بریم ، یعنی به کودک می گوییم که « من یک جمله برایت می خوانم و تو باید از بین تصاویری که می بینی ، تصویر جمله ای را که من تکرار کردم پیدا کنی و به من بدهی » ( تصویر متناسب با جمله را پیدا کن)

 

  •  کلماتی را به صورت جفت برای کودک می خوانیم و به او می گوییم که با دقت گوش کن » دو کلمه ای را که من برایت می خوانم باید با هم حفظ کنی و هر وقت یک جفت آن را شنیدی ، باید جفت بعدی را خودت از حفظ بگویی برای مثال این جفت کلمات را برای او تکرار می کنیم .

برادر – امروز

کتاب – مدرسه

خورشید – دریا

و به او فقط یکی از جفت کلمات مثل کتاب را می گوییم و اوباید جفت دیگر آن ، یعنی مدرسه را از حفظ بگوید و … بعد از یک تمرین ( فهم کامل دستورالعمل ) به او آموزش می دهیم که برای یادگیری بهتر باید با استفاده از هر جفت کلمات جمله بسازد تا سریع تر و بهتر در ذهن بپرده شود .

 

  •   جملاتی را برای کودک می خوانیم و او باید با دقت به آن ها گوش دهد . البته از قبل به او توضیح می دهیم که : در بعضی از جملاتی که برایت می خوانم اشتباهاتی گنجانده شده است . شما باید بعد از شنیدن جملات ، اشتباهات آن را بگویی »

 

  •   استفاده از نوار صداهای مختلف ، ابتدا همزمان با پخش صدا نام و تصویر صدا به کودک معرفی می شود تا بچه هایی که دراین زمینه هماهنگ نبودند به مرحله ی تسلط و آمادگی برسند و سپس چند صدا را پشت هم برای کودک پخش و بعد ضبط را خاموش می کنیم و از او می خواهیم که بگوید چه صداهایی شنیده است و تصاویر مربوط به صدا را نیز می تواند جدا کند
کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

۱۵ دیدگاه

  1. با سلام ، فردی هستم ۲۸ ساله ، تا تا اینکه سر کار برم احساس نمیکردم در حافظه شنیداری مشکل دارم بخاطر همین مشکل سر کار به مشکل برخوردم و کارهایی که بصورت شفاهی بهم گفته میشه را اگر جایی یاداشت نکنم یادم میره و از اونجایی که بسته به شرایطی هم که دارم نمیتونم همه چیز رو یاداشت کنم در نتیجه چیزهایی که پشت تلفن گفته میشه یا بصورت شفاهی ازم میخان کاری رو انجام بدم یکسری مواردش یلدم میره در نتیجه دچار مشکل میشم ، وضمنا مشکلی که دارم اینکه اعصابم نمیکشه درس گوش بدم و دوست دارم خودم تنهایی بشینم یاد بگیرم و یادمه از راهنمایی این مشکل رو داشتم از اونایی بودمم که اصلا سر از درس گوش دادن خوشم نمی اومد و زود خسته میشدم و اعصابم خرابه میشد ..

    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید جواب را برام ایمیل کنید باتشکر از لطفتان

  2. من هم همین مشکل رو دارم
    میتونم پاسخی ک دادین رو بدونم؟
    ممنون

  3. امید ملازاده

    من هم همین مشکل رو دارم
    میتونم پاسخی ک دادین رو بدونم؟
    ممنون

    با سلام ، فردی هستم ۲۸ ساله ، تا تا اینکه سر کار برم احساس نمیکردم در حافظه شنیداری مشکل دارم بخاطر همین مشکل سر کار به مشکل برخوردم و کارهایی که بصورت شفاهی بهم گفته میشه را اگر جایی یاداشت نکنم یادم میره و از اونجایی که بسته به شرایطی هم که دارم نمیتونم همه چیز رو یاداشت کنم در نتیجه چیزهایی که پشت تلفن گفته میشه یا بصورت شفاهی ازم میخان کاری رو انجام بدم یکسری مواردش یلدم میره در نتیجه دچار مشکل میشم ، وضمنا مشکلی که دارم اینکه اعصابم نمیکشه درس گوش بدم و دوست دارم خودم تنهایی بشینم یاد بگیرم و یادمه از راهنمایی این مشکل رو داشتم از اونایی بودمم که اصلا سر از درس گوش دادن خوشم نمی اومد و زود خسته میشدم و اعصابم خرابه میشد ..

  4. سلام. وقتتون بخیر و خوبی.منهم در همین زمینه نیاز به راهنمایی دارم. سپاسگزارم اگر پاسخ مورد نظر را برایم ارسال فرمایید.

  5. بدری رحمانی

    سلام من یه دختردارم که بهار۹۵پنچ سالگی روتمام میکنه.میفرستمش مهد ازتمام کاراش راضی هستند فقط مشکل شعرحفظ کردن داره .بامشاوره صحبت کردم گفت حافظه ی شنیداریش ضعیفه میخوام راهنمایی کنید ممنون میشم چه کار بایدبراش انجام بدم

  6. سلام
    بنده هم همین مشکل را دارم
    ممنون میشم برای بنده هم ارسال بفرمایید
    با سپاس

  7. سلام پسری١١ساله دارم که در حافظه شنیداری مشکل دارد و در حال حاضر از نوروفیدبک استفاده میکند تمرین هایی که در خانه با او میتوانم انجام دهم چه کإرهای میباشد ممنونم

  8. سلام
    بنده نیز همین مشکل را دارم
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

  9. سلام من هم مشکل امیر جواد را دارم . میشه پاسخ را برای من هم بفرستید ممنون

  10. سلام.بنده نیز ۲۸ سال سن دارم و همین مشکل را دارم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  11. با سلام
    من ۲۱ سال سن دارم وحافظه شنیداریم ضعیفه.لطفا مرا راهنمایی کنید.
    التماس دعا

  12. سلام خسته نباشید
    من هم در حافظه شنیداری مشکل دارم ، ۲۶ سال سن دارم..
    ممنون راهنماییم کنید.

  13. سلام من هم همین مشکل رو دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس