درمان کودکان داران تاخیر زبانی
یکپارچگی حسی : کانال های حسی ← سیستم عصبی مرکزی ← سازماندهی رفتاری و ارائه پاسخ تصادفی ← بر عهده ی ساختمان های موجود در ساقه ی مغز است ( تالاموس و هسته های وستیبولار )
نوروپلاستیسیتی : انعطاف پذیری سیستم عصبی CNS
آموزش پیش گفتاری :
- ارتباط غیر کلامی
- غان و غون و اکتشاف محیط فیزیکی
- پیش گفتگو ( تقلید غیر کلامی )
الف ) استقرار رابطه متقابل :
رابطه میان کودک و والدین در هنگام تغذیه ، تعویض پوشک و لباس و حمام کردن
متوالی و تکرار شونده بازی با نوزاد و ماساژ او
ب) ارتباط غیر کلامی و تقلید حرکتی
ج ) ایجاد شرایط مساعد برای ارتباط غیر کلامی در کودک شیر خوار ← حرف زدن با کودک – لمس و نوازش – نزدیک کردن چهره – لبخند – شکلک – اجازه بدهیم ابتدا کودک خواسته ی خود را بیان کند .
- با حرکت سر ( نه ) بگوید .
- اجازه بدهیم کودک به شئ مورد علاقه ی خود اشاره کند .
- با حرکت سر ( آری ) بگوید .
- سرودهای کودکانه با حرکات ساده دست و لب
تقلید حرکتی :
- تقلید کودک از خود : دادن اشیاء جالب و کشف ویژگی های آن توسط کودک .
- تقلید ما از کودک : زدن توپ کودک بعد از او .
- تقلید کودک از ما : به طور مثال کشیدن نخ توسط کودک بعد از ما .
- تقلید از یک عمل جدید : تکان دادن دست به علامت خداحافظی .
- بازی های نمادین : یک شئ به جای یک ماشین .
کمک به بیان هجایی در کودک شیرخوار :
با کودک زیاد صحبت کنیم – اجازه بدهیم کودک صداسازی کند – هجاهای کودک را تکرار و تسهیل کنیم . در بعضی موارد صداسازی ها افزایش می یابد که شامل : ( حمام کردن – بازی کردن – تکان دادن اشیاء ) .
پایداری شئ : مادر به عنوان یک پدیده ی ثابت با صدا و هیکل ثابت ، هر روز در اطراف کودک وجود دارد .
آموزش ← ۱) مساعدت به رفتار نگاه دوختن در کودک شیر خوار ۲ ) مساعدت به تعقیب چشمی در کودک شیرخوار ۳ ) مساعدت به واکنش های شنیداری در کودک شیر خوار ۴ ) مساعدت به آغاز هماهنگی بینایی و حرکتی ۵ ) مساعدت به کاوش محیط ۶ ) مساعدت به حل مسائل کوچک محیطی ۷ ) مساعدت به استراتژی های جستجوی اشیاء پنهان شده
ترتیب بندی مراحل آموزش زبان :
- ایجاد قالب کلامی :
- عبارات اسمی ( عروسک بزرگ )
- الگوی فاعلی – فعلی ( عروسک بخواب )
- گشتارهای منفی ( عروسک خوردن )
- سؤالی ( عروسک کو؟ )
- صورت های کلی ( تخت عروسک )
- توسعه :
تک کلمه ← عبارات اسمی و فعلی ← جملات جدید ← استفاده از حروف ربط و اضافه و قیود ← جابجایی کلمات ، تغییر کلمات و گشتارها ← سؤالی ، منفی و امری
- گسترش :
اضافه کردن عبارات و جملاتی که معنی گفته ی کودک روشن تر شود .
- تصحیح :
نباید به طور نامناسب و بیش از حد اتفاق بیافتد ، که منجر به حرف نزدن کودک می شود .
- الگوی خود تصحیحی :
والدین هم گفتارشان را تصحیح کنند . درمانگر قبل از تصحیح ، عبارات یا جملات ناکامل کودک را تکرار کند . بیان اشتباه در ابتدا و تصحیح آن .
آموزش زبان به طور غیر مستقیم :
- الگوهای ساده و تقلید کودک ← کشف روابط فاعلی و مفعولی
- نگرش شرطی سازی :
- روش های تغییر رفتار ← شرطی سازی : مشخص نمودن رفتار هایی که از کودک انتظار داریم ← طرح ریزی یک برنامه ← بکار گیری تشویق ← کودک باید بتواند از یک مرحله به مرحله دیگر برود . در صورت عدم موفقیت ، کودک به مرحله ی اول بر می رود . عوامل برانگیزنده و رفتارهای تشویق کننده .
- شرطی کردن کودک بدون کلام ← کودک فاقد زبان بیانی است ← افزایش رفتار های تقلیدی .
- نگرش شناختی :
کاربرد زبان بر پایه تفکر است – سیستم های تدریس خصوصی / تفکر انتزاعی
- نگرش کاربردی :
درمان براساس خلاقیت های موجود در ارتباط های واقعی و الگویی از این موقعیت ها :
- خلق کردن یک بافت بین فردی ( جهت دهی )
- پیروی از نحوه هدایت کودک
- کار کردن در محیط خود کودک
- استفاده از تشویق های عملی
مراحل آموزش زبان :
الف ) درک دستورات ساده و افزایش خزانه واژگان درکی کودک
ب ) آموزش واژگان ( اسمی ) ← اسامی عینی ، مورد علاقه کودک ، در دسترس ، قابل فهم و راحت و ساده
ج ) آموزش فعل
د ) آموزش واژگانی پیشرفته ← انواع ماشین ، پرنده ، میوه و ….
ه ) درک داستان های کوتاه
بیان شفاهی
– نشانه گذاری ← تلاش تقلیدی ، نظام علامتی
– گفتار تک کلمه ای ← اعضای خانواده ، پوشاک ، اعضای بدن ، چیزهای مورد علاقه ، وسایل اتاق ها ، اوقات غذا ، غذاهای اصلی ، فعالیت ها
از طریق : ۱ ) کارت تصاویر ۲ ) فراهم کردن فرصت برای دیدن و گوش دادن
۳ ) تحریک کودک نسبت به اسامی
– واژگان و پیشنهادات مرحله ( ۲ ) :
ترکیب دو واژه ای – استفاده بیشتر از واژگانی که دارد – مدل منفی ، مالکیت و ضمیر
– واژگان مرحله ( ۳ ) :
گفتارهای ۳ کلمه ای – جمله سازی های غیر دستوری – استفاده از فاعل و مفعول
تربیت شنیداری :
- توجه به صدا
- کشف صدا
- تمایز اصوات
- شناسایی
- درک مطلب
انواع اصوات : الف : اصوات خالص ب ) اصوات صداسازها ج ) اصوات گفتاری
درک گفتار : الف ) درک شنوایی گفتار ب ) درک شنوایی – بینایی گفتار
حافظه :
- کوتاه مدت ← نگهداشتن قسمتی از گفتار
- طولانی مدت ← شناسایی اصوات و درک آنها
مراحل درمانی :
- توجه و کشف : ضربه زدن روی طبل ( خودش ضربه بزند و بعد مادر و عکس العمل او )
- تمایز اصوات : استفاده از ۲ صداساز و لگوی رنگی
- شناسایی : صدای جانوران ، افراد خانواده و …
- درک مطلب : عبارات توضیحی و سؤال
تقویت حافظه کوتاه مدت :
- تعداد کلمات ۲ . تشخیص تصویر حذف شده
تقویت حافظه طولانی مدت :
۱ . تعداد مطلبی که چند روز پیش به کودک گفته شده
۲ . گفتن داستان و پرسش سؤال
۳ . پرسش سؤالات مختلف
۴ . شمارش اعداد
تقویت حافظه بینایی ← یادآوری اشیاء و تصاویری که قبلاًٌ
روش های پرورش حس بینایی :
- نگاه کردن ← از طریق اشاره
- روش تشخیص تشابه و تفاوت :
- قراردادن اشیاء مشابه در کنار یکدیگر
- نام بردن اشیاء
- جور کردن براساس رنگ
- براساس شکل ، بزرگی ، پهنا و کوتاهی
- جور کردن اشیاء ، اشکال ، اندازه ها و تصاویر
- تشخیص اشیاء و تصاویر
تقویت حافظه بینایی :
- شیوه ی جور کردن : ساختن یک الگو ۲ . تکمیل نقطه چین ۳ . پیروی از دستورات
بالا بردن مدت تمرکز :
۱ . پازل ۲ . تصاویر ناتمام ۳ . اشیاء مخفی شده ۴ . اشکال هندسی
تقویت تمرکز چشمی و تعقیب چشمی :
الف ) خیره شدن به شئ ب ) حرکت مداد به جهات مختلف
تقویت حافظه شنیداری :
پرسش کردن که شامل: ( کی – چی – کِی – کجا و چرا )
پرورش حس شنوایی :
- یاد آوری اسامی ۲٫ یاد آوری اسامی آشنا ۳ . یاد آوری صداها ۴ . یاد آوری سرود ها و ریتم ها ۵ . یاد آوری یک قصه کوتاه ۶ . یاد آوری اعداد
روش توالی حافظه شنیداری ساختن جمله :
- ساخت یک جمله توسط درمانگر و تولید بخش بخش آن توسط کودک
- ثابت نگه داشتن یک کلمه از بین کلمات آموزشی دیگر و ساخت جمله با آن
روش تولید آهنگ :
۱ ) تولید یک آهنگ ۲ )تکرار آن ۳ ) تنوع آن ۴ ) تکرار پس از تقلید
روش گوش کردن و درک شنیداری ( تشخیص صداها ) :
الف ) شروع با محرک بینایی ب ) اشاره کودک به منبع صدا ج ) با چشمان بسته منبع را نام ببرد