معماری
خانه / آسیب های شنوایی / ارزیابی اختلالات تولید
assessment-of-articulation-disorders
ارزيابي اختلالات توليد

ارزیابی اختلالات تولید

ارزیابی اختلالات تولید (Assessment of articulation disorders)

 

 

ارزیابی اختلالات تولید / واج شناختی :

مدت زمان مورد نیاز برای ارزیابی اختلال تولید / واج شناختی ، بسته به شدت اختلال ، متفاوت است . یک کودک که فقط در یک صدا ، خطا دارد ممکن است کاملا در نیم ساعت ارزیابی شود . در حالی که یک کودک کوچکتر که چندین خطا دارد برای ارزیابی احتیاج به ۲ ساعت زمان داشته باشد . اولین مرحله در ارزیابی تولید / واج شناختی ، جمع آوری تاریخچه ی پزشکی ، رشدی و آموزشی به خوبی توصیف مشکل می باشد . این اطلاعات معمولا از طریق پرسش از طریق والدین ( یا در بزرگسالان، از خود بیمار ) جمع آوری می شود . تاریخچه ی بیمار مرور می شود و سوالات پیگیری ( follow up ) در طی محاسبه پرسیده می شود . زمانی که این اطلاعات زمینه ای جمع آوری می شود ، متخصص سعی می کند که در یک تنوعی از گفته ها و موقعیت ها ، نمونه ی گفتاری از بیمار بگیرد که غالبا شامل نامیدن تصاویر یا آیتم ها ، داستان گویی و گفتار پیوسته ی خود به خودی از قبیل مکالمه می شود . در بسیاری از بیماران ، کودکان با مشکلات واج شناختی شدید یا متوسط ، همچنین مشکلات زبانی هم دارند . در بسیاری از بیماران یک تست زبانی استاندارد شده ممکن است که اجرا شود ، شنوایی هم چنین می تواند در مشکلات تولید مشارکت داشته باشد و غربالگری شنوایی یک بخشی از هر ارزیابی می باشد . در پایان ، ساختارهای oral از قبیل لب ها ، دندان ، نرم کام و سخت کام ، مورد بررسی قرار می گیرند . پس از ارزیابی ، متخصص درباره ی نتایج با والدین یا اعضای دیگر خانواده بحث خواهد کرد . توصیه ها و پیشنهادات گفته خواهد شد . در بسیاری از بیماران ، تحلیل اضافی از نمونه ی ضبط شده ی گفتار در طی ارزیابی ، انجام خواهد شد . این غالبا زمان بر می باشد .

 

تاریخچه ی بیمار :

در این جا شرح مفصلی از شیوه ها در تاریخچه بیمار ارئه نخواهد شد . مهم است که تاریخچه ی بیمار ، اختصاصی باشد . به این منظور رئوس مطالب زیر بر فهرست مفصلی از سوالات ترجیح داده می شود . لازم است رئوس مطالب شامل این بخشهای عمده باشد :

– اطلاعات هویتی ( نام ، تاریخ تولد ، ، جنس ، آدرس ، منبع ارجاع دهنده ، علت مراجعه )

– تاریخچه سلامتی ( اطلاعات پیش از تولد و زمان تولد ، ناخوشیها ، بیماریها ، جراحی ، حوادث ، داروهای مصرفی ، اختلالات شنوایی یا بینایی ، حساسیتها )

– تاریخچه تکاملی ( مهارتهای حرکتی ، تکامل گفتار وزبان ، تکامل مهارتهای اجتماعی ، تاریخچه تحصیلی ، تاریخچه شغلی )

 

ارزیابی اندام های گفتاری :

در هر کدام از اندام های گفتاری ، ابتدا باید ظاهر اندام ها را ارزیابی کنیم و بعد تقارن ، قدرت ، دامنه حرکت و سرعت حرکت را ارزیابی می کنیم .

  • لب : بررسی تقارن ، وجود زخم یا اسکار . حرکت لب در یک طرف ، توانایی غنچه کردن و کشیدن لبها به طرفین
  • قدرت لبها : هنگام غنچه کردن لبها ، درمانگر لبها را به طرفین بکشید و case باید در برابر این حرکت درمانگر مقاومت کند و حالت بر عکس .
  • زبان : بررسی بند زیر زبان با استفاده از بیان واج / /Lیا/ r / یا زدن زبان بر دندان های بالا ،حرکت زبان به گوشه های لب ، بالا و پایین و زدن زبان به لپ ها .
  • سرعت زبان : حرکات سریع زبان به گوشه های لب ، بالا و پایین لبها .
  • مقاومت زبان : فشار وارد کردن بر روی زبان به طرف پایین و از case بخواهید زبانش را به سقف دهان بزند یا هنگام بیرون آوردن زبان ، درمانگر با آبسلانگ زبان را به داخل فشار دهد و فرد باید مقاومت کند .
  • سخت کام : بررسی گودی ، وجود اسکار و زخم و فیستول ها ، شکاف زیر مخاطی از طریق لمس کردن و تغییر رنگ آن قسمت با اطرافش که قسمتی که شکاف دارد روشن تر است
  • نرمکام : بررسی طول نرمکام ، حرکت نرمکام از طریق کشیدن واکه /a / و رفلکس gag
  • زبان کوچک : بررسی وجود دو شاخه بودن آن
  • دندانها : نحوه قرار گرفتن دندانها روی هم ، وجود دندان های ریخته شده
  • فک تحتانی : بررسی ظاهر آن ، ارزیابی حرکت فک به طرفین ، مقاومت : درمانگر فک case را به پایین فشار می دهد و case باید در برابر این مقاومت کند .
  • دیادوی کلامی : بررسی تک هجاها : بیان ۲۰ تا و گرفتن زمان آن
  • بررسی دو هجاها : بیان ۱۵ تا و گرفتن زمان آن
  • بررسی سه هجاها : بیان ۱۰ تا و گرفتن زمان آن

 

درک شنیداری :

سه آزمون درک شنیداری شرح داده خواهد شد . مجموعه گلدمن – فریستو-وودکوک ، آزمون تواناییهای روانی زبانی ایلی نویز و آزمون مفهومی شدن شنیداری لیندامود.

مجموعه آزمون مهارت های شنیداری گلدمن-فریستو-وودکوک:

محرکهای شنیداری زیر آزمونها بر روی نوار ضبط صوت ، ضبط شده اند . یکی از این آزمونها ، آزمون توجه انتخابی است که گفتار را در سه نوع همهمه زمینه ای رقابت کننده و در سکوت ارائه می دهد . هنگامیکه پیام ضبط شده پخش می شود ، شخص به یکی از تصاویر متعلق به مجموعه ای متشکل از چهار تصویر اشاره می کند . همراه با پیشرفت آزمون ، همهمه زمینه ای نوار بر پیام غلبه پیدا می کند . محموعه ای از ۱۱۰ عنوان ارائه می گردد . کارکرد رضایتبخشی در این آزمون ، نیازمند تواناییهای بسیاری است که هر یک از آنها ممکن است در یک بیمار معین ، مختل باشد . این موارد شامل : توانایی توجه ، جدا کردن محرکهای زمینه ای از محرکهای اصلی ، درک معانی ، ارتباط نمادهای شنیداری با نمادهای بینایی و ذخیره و یادآوری تصویرهای شنیداری می باشد.در حالیکه یک نمره ضعیف ، الزاما حاکی از درک شنیداری مختل نمی باشد ، نشانه ای از یک اختلال درکی است که می تواند در اختلال تولید نقش داشته باشد.

آزمون تواناییهای روانی زبانی ایلی نویز (ITPA)

این آزمون دارای پنج آزمون در زمینه مهارت شنیداری شامل : دریافت شنیداری ، تداعی شنیداری ، حافظه توالی شنیداری ، بسندگی شنیداری و آمیزش صداها می باشد . آزمون دریافت مستلزم دادن پاسخ های بله و خیر به سوالاتی مانند آیا درختان پرواز می کنند ؟ می باشد . آزمون تداعی شنیداری یک آزمون مقایسه ای است . ( مثلا) سبزه سبزاست ، شکر –— است . آزمون حافظه توالی شنیداری آزمونی مربوط به تکرار عدد می باشد . در آزمون بسندگی شنیداری ، آزمونگر ، صداهای خاصی از واژه ها را حذف می کند و کودک باید حدس بزند که آن واژه چه واژه ای می باشد . در آزمون آخر یعنی آمیزش صدا ، آزمونگر واژه ها و هجاهای بی معنی را بسیار کند تولید می کند و کودک باید آنها را سریعتر تکرار نماید.

آزمون مفهومی شدن شنیداری لیندامود: (The Lindamood auditory conceptualization test)

آزمون لیندامود دارای دو بخش است :۱) آزمون تمیز شنیداری صداهای گفتاری ۲) آزمون درک تعداد و ترتیب صداها در یک عنوان محرک ، عناوین محرک ، هجده مکعب رنگی ( سه تا از هر شش رنگ موجود ) می باشد . آزمونگر راهنماییهایی می دهد و کودک برای انجام دستورات ، مکعب ها را مورد دستکاری قرار می دهد . اضافه کردن یک صدا به یک هجا ، توسط کودک با اضافه کردن یک مکعب به توالی مکعب ها ، پاسخ داده می شود.

 

حافظه شنیداری

آزمون ظرفیت حافظه شنیداری ( وپمن و مورنسی ):

این آزمون توانایی کودک را در بیادآوری واژه های تک هجایی در ۱۵ گفته دو تا شش واژه ای مورد ارزیابی قرار می دهد . هر واژه در یک مجموعه ، یک واحد اعتبار دارد و کل واحدهای قابل قبول ، نمره کل را تشکیل می دهد. داده های هنجار یابی شده برای کودکان پنج تا شش سال ارائه شده است.

آزمون استعداد یادگیری دتردیت: ( بیکر و للند) (Detoit test of learning aptitude)

زیر آزمون های آن شامل این موارد هستند : ظرفیت توجه شنیداری برای واژه های غیر مرتبط ، ظرفیت توجه شنیداری برای هجاهای مرتبط در جملات و بکار انداختن شفاهی( کودک مجموعه ای از فرمانها را به ترتیبی که ارائه شده اند انجام می دهد) . نمره هر آزمون به سن عقلی برگردانده می شود . منطق زیر آزمون های DTLA به جای ارائه داده های مورد اعتبار و پایانی آن ، بیش تر تاثیرپذیر هستند . کودکان باید در موقعیت های گفتاری روزمره ؛ بفهمند ، به خاطر بسپارند ، واژه ها و جملات را فرمول بندی کنند و هم چنین لازم است دستورات کلامی را ذخیره کنند و انجام دهند . سه زیر آزمونی را که در اینجا به آن اشاره می شود ، می توان در عرض ۳۰ دقیقه اجرا کرد و باید اطلاعات مفیدی را درباره حافظه شنیداری کوتاه مدت کودک بدست آورند.

آزمون های حافظه شنیداری گلدمن – فریستو-وودکوک :

برای ارزیابی حافظه شنیداری کوتاه مدت کودکان و بزرگسالان طراحی شده اند . شامل سه آزمون جداگانه : حافظه بازشناسی ، حافظه محتوا ، حافظه توالی می باشد . آزمون حافظه بازشناسی شامل پنج فهرست ثبت شده متشکل از ۲۲ واژه می باشد ، هر واژه ، دوباره در یک فهرست آمده است . یک واژه پس از فواصل زمانی مختلف تکرار می شود و آزمودنی می گوید که آیا آن واژه را قبلا در فهرست شنیده است یا خیر . در آزمون حافظه محتوا ، شخص به ۱۶ فهرست واژگانی گوش می دهد . ( در فهرست ۲ تا ۹ واژه وجود دارد ) ، سپس به مجموعه ای از تصاویر که شامل موارد نام برده شده همراه با دو تصویر دیگر می باشد نگاه می کند . او باید دو تصویری را که نام آنها در فهرست نبوده است ، مشخص نماید . در آزمون حافظه توالی ، شخص سعی می کند دسته ای از کارت ها را با همان توالی که نام آنها توسط ضبط صوت پخش شده بود ، مرتب نماید . این فهرست از دو مورد به هشت مورد افزایش می یابند.

این آزمون برای کودکان، کاملا هنجاریابی شده است ، ولی در آن ، تعداد بزرگسالان هر یک از ۱۵ گروه سنی بین ۱۷ تا ۸۶ سال ، کم بوده است.

 

تمیز شنیداری

هفت آزمون تمیز شنیداری برای صداهای گفتاری ، مورد بازنگری قرار گرفته اند، عبارتند از :

۱- آزمون تمیز شنیداری و پمن (۱۹۷۳ )

۲- آزمون تمیز صداهای گفتاری دانشگاه بوستون ( پرونووست ۱۹۵۳ )

۳- آزمون تمیز شنیداری گلدمن – فریستو – وودکوک (۱۹۷۰ )

۴- آزمون تمیز صدا ( تمپلین )

۵- آزمون دقت شنیداری کودکان ( مچام و همکارانش ۱۹۷۳ )

۶- آزمون تمیز صدا ( ایروین ۱۹۷۲ )

۷- آزمون تمیز صدای گفتاری داسنگتن ( پراتر و همکارانش ۱۹۷۱ )

این هفت آزمون معمولا برای ارزیابی تمیز شنیداری گفتار از یکی ازاین دو دیدگاه استفاده می کنند ، یا بیمار جفت واژه ، را می شنود و در مورد آن ها به صورت یکسان بودن یا متفاوت بودن ، قضاوت می کند ( تمپلین ، وپمن ، بوستون ) یا یک تصویر را از بین سه یا چهار تصویری که روی صفحه چاپی قرار دارد انتخاب می کند ، می گوید که تصویر با واژه نام برده شده مطابقت دارد ( گلدمن – فریستو – وودکوک ، مچام ) . زمان آزمون از ۵ دقیقه ( وپمن ، گلدمن ، فریستو ، وودکوک ) تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه (مچام ، واشنگتن ) متغیر است.

  

آزمون های توانش واج شناختی

ارزیابی واج شناختی کامپتون – هوتن (Compton – Hutton phonological assessment):

این آزمون شامل : یک کتاب دستی مخصوص درمانگر ، مجموعه ای متشکل از ۵۰ محرک تصویری برای اخذ همخوان ها در واژه هایی که آن همخوان ، در ابتدا و یا انتهای آن ها آمده است . و مجموعه ای از فرم های تحلیل پاسخ می باشد . انجام این تحلیل ها در مورد هر کودک به ۴۵ تا ۶۰ دقیقه دقت نیاز دارد . تصاویر محرک ، نشان دهنده اشیاء، افراد یا موقعیت های متداول هستند و اسامی اکثر آن ها از واژه های یک هجایی تشکیل شده است .از هر کودک حداقل ۵۰ گفته جمع آوری می شود و مولفین ،گرفتن نمونه اضافی را نیز توصیه کرده اند . پاسخ های درست با رنگ سیاه و پاسخ های نادرست با رنگ قرمز ثبت می شوند.برگه تحلیل الگو،همخوان ها و خوشه ها را بر اساس سیستمی از ۴۰ قاعده واجی سازمان بندی کرده است.

ارزیابی فرآیندهای واج شناختی:

این آزمون شامل : یک کتاب دستی و چهار مجموعه فرم برای ثبت آوا نویسی های ۵۵ واژه ، فرآیندهای واجی ، خلاصه کردن نتایج و تحلیل سریع ۱۰ پاسخ برای اهداف غربالی است . اخذ گفته ها نیازمند حدود ۲۰ دقیقه دقت است و تحلیل نیز به ۴۰ تا ۶۰ دقیقه دیگر ، نیاز دارد.

 

تحلیل فرآیند واج شناختی (واینر):( Phonological process analysis)

واینر به بررسی ۱۶ فرآیند که آنها را به سه دسته عمده گروه بندی کرده است ، می پردازد:

فرآیند ساخت هجا:

۱- کاهش خوشه

۲-حذف همخوان انتهایی

۳-حذف هجای ضعیف

 

فرایندهای همگونی:

۱-هماهنگی شیوه(انسدادی-سایشی- خیشومی)

۲-همگونی لبی

۳- همگونی لثوی

۴-همگونی نرم کامی

۵-واکداری پیشواکه

۶-واکرفتگی همخوان پایانی

 

فرآیند تقابل مختصه ای( خطاهای جایگزینی که به تاثیر صداهای مجاور مربوط نیستند):

۱-واکه شدگی

۲-غلتان شدگی روانی

۳-انسدادگی شدگی

۴-سایشی مرکب شدگی

۵-پیشین شدگی

۶-خیشومی نشدگی

۷-خنثی سازی

 

آزمون های سنتی (معمول) تولید:

آزمون تولید فوتو ( PAT ):

دارای ۷۲ تصویر از اشیای متداول است و ۲۳ همخوان را در سه وضعیت واژه ها و هم چنین ۱۸ واکه را مورد ارزیابی قرار می دهد . سه تصویر برای بیان یک داستان توسط کودک وجود دارد . اشکال کوتاه و بلند آزمون در دسترس می باشد . تصاویر هم در قالب یک کتابچه و هم به صورت صفحه ای از کارتها درست شده اند.

 

آزمون توانش فیشر-لاگمن: (fisher-logman test of Articalation competence-complete kit)

این آزمون اطلاعات با ارزشی درباره سیستم واج شناختی فرد فراهم می کند و به زبان انگلیسی می باشد .

این ازمون در حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد و برای سنین از پیش دبستانی تا افراد بزرگسال قابل استفاده می باشد . این تست برای ارزیابی و تشخیص می باشد و برای آنالیز خطاهای تولیدی استفاده می شود . تصاویر و جملات این تست به طور اصولی و قاعده وار تمامی واج های انگلیسی را برای طیف عملکرد هجایی ما قبل صدادار ، میان دو حروف صدادار و بعد از حروف صدادار را امتحان می کند . تصاویر این تست شامل ۱۰۹ تصویر بزرگ و پر رنگ به روی ۲۵ کارت است که برای بچه های با سنین پایین تر استفاده می شود .

 

آزمون تولید گلد من – فریستو: (Goldman- fristoe test of articulation complete kit)

حاوی سه زیر آزمون : صداها در واژه ها ، صداها در جملات و قابلیت تحریک پذیری .

صداها در واژه ها : یک مختصه ممیزه صداها : مختصه ای است که امکان ارزیابی بیش از یک واج با استفاده از عنوان محرک را می دهد . تصاویر بزرگ و رنگی هستند. زیر آزمون صداها در جملات: شامل نه نقاشی خطی رنگی است که دو داستان را می گویند . آزمونگر ابتدا در حالیکه تصاویر را به کودک نشان می دهد داستان را می گوید ، سپس از کودک می خواهد به هنگام دیدن مجدد تصاویر ، داستان را بازگو نماید .

زیر آزمون تحریک پذیری : مدلهایی از صداهایی را که کودک در این آزمون ، نادرست تولید کرده است ارائه می دهد . آزمون گلد من – فرسیتو همه همخوانهای منفرد و هم چنین ۱۱ خوشه را مورد ارزیابی قرار می دهد زمان مورد نیاز برای اجرا و نمره گذاری این آزمون حدود ۴۵ دقیقه است.

 آزمون تولید دیپ (deep test of articulation) :

آزمونی متشکل از دو صفحه ( مجموعه ) مجاور حاوی کارتهای تصویری است . آزمونگر تصویری را از مجموعه سمت چپ انتخاب می کند که نام آن ، با همخوان مورد نظر پایان می یابد ، آن کارت ثابت نگه داشته می شود و تصاویر مجموعه سمت راست ، یکی یکی ( به شخص ) نشان داده می شوند . با این روش این همخوان در وضعیت گیرشی ( انتهای یک هجا) که پس از آن ، یک ردیف گسترده از همخوانهای رهشی ( ابتدای یک هجا) در هجای بعدی آمده اند ، ژرف آزمون می شود. اگر کارت سمت راست ثابت نگه داشته شود، این همخوان در وضعیت رهشی مورد ژرف آزمون واقع می گردد.

 

Deap diagnostic Eualnation of Articulation and phonology

سن:۳ ساله– ۱۱/۸ ساله

ارزیابی تولید و phonological

این آزمون شامل: غربالگری تشخیصی ، ارزیابی تشخیص تولید ، ارزیابی تشخیص phonology ( با آنالیز آوایی ) وغربالگری حرکتی دهان می باشد.

این آزمون در ارتباط با CELE-4 و PLS-4 و دیگر تستهای زبان، برای تشخیص کاملتر توانایی های گفتار و زبان کودک استفاده می شود .

غربالگری در ۵ دقیقه:

– یک غربالگری کمی اختلالات گفتاری برای ارجاع اولیه

– استفاده از نتایج غربالگری برای ارتقاء ارزیابی Deap

– تشخیص افتراقی بین اختلالات واجی با آوایی

– تشخیص افتراقی بین رشد گفتار طبیعی با تاخیر یا اختلال در گفتار

– ارزیابی عملکرد حرکتی دهان با استفاده از غربالگری حرکتی دهان

 

غربالگری تشخیصی:

 ارزیابی واجی

ارزیابی تولید

– ارزیابی phonology اطلاعاتی درباره الگوهای خطا و تفاوت بین تک کلمات و گفتار پیوسته را به ما می دهد .

– برنامه های درمانی براساس عملکردهای کودک در Deap صورت می گیرد.

– یافتن نیازهای درکی کودک ، فراهم کردن مطالعه پایدار و valid و دادن الگوهای رفتاری برای کودکان با اختلال تولیدی ، آوایی یا حرکتی – دهانی

 

ویژگی های خاص Deap :

  • – غربالگری سریع تولیدی و آوایی
  • – دارای عکس های رنگی و تشویق کننده
  • – برای اطمینان بیشتر حداقل ۲ نمونه از یک صدای گفتاری وجود دارد
  • – نمونه های موجود در ارزیابی تولیدشامل تمام صداها و نیز واکه هاست.
  • – غربالگری حرکتی دهان یک ارزیابی خلاصه از تولید گفتار پیوسته و روان به ما می دهد .

 

 

Goldman – Fristoe test of Articulation ( GFTA – ۲ ) – complete KIT

زمان اجرا : ۵ تا ۱۵ دقیقه برای صداها در کلمات یک بخشی نسبت به کلمات دو بخشی متفاوت است

سن : این تست برای سنین ۲-۰ تا ۲۱-۱۱ سالگی ( بزرگسالی ) است در شکلهایی که دوباره استاندارد شده برای سنین ۲۱-۲ سال است .

معیارها ( هنجارها ) : هنجارهای دوباره استاندارد سازی شده به سنین ۲-۲۱ با جداول جداگانه برای زنان و مردان گسترش یافتند . هنوز معمول ترین تست های تولید در دسترس هستند .

تست اطلاعات زیادی درباره ی توانایی تولید کوذک به وسیله نمونه گیری خود به خودی ( خود انگیخته ) و تقلید صداهای گفتاری تهیه می کند . امتحان دهنده به عکس ها و سرنخ هابا پاسخ های تک کلمه که صداهای معمول گفتار را آشکار می کند ‌پاسخ می دهد . بخشهای اضافی اندازگیری های دیگر تولید گفتار را فراهم می آورد . دارای سه سطح B ، ۱ Q و ۲ Q است .

در این تست ارزیابی آگاهی از صداها و تولید ( ASAP ) برجسته شده است.

این تست شامل یک تست کلی تولید ، ارزیابی فرآیند واجی ، ارزیابی آگاهی واج شناختی می باشد.

از این تست برای اندازه گیری سنجش همخوانها ، تعیین نوع خطاهای تولیدی و مقایسه عملکرد فردی به همگانی ( عمومی ) ، هنجارهای تمایز جنسی استفاده می شود.

آیتم های جدید ، نمونه طرح اجرایی جدید ، رنج سنی جدید ، هنجار جدید:

-آیتم های جدید برای نمونه های بیشتر صداهای گفتاری اضافه شد . ۳۹ صدای همخوان و زنجیرهای همخوانها می توانند با این آزمون تست شوند .

-بعضی آیتم های ناخوشایند یا آیتم های نامناسب از نظر فرهنگی ( اسلحه – درخت کریسمس ) کنار گذاشته شدند .

-همه ی طرحها برای سوگیری فرهنگی و بی طرفی دوباره کشیده شدند و دوباره مرور شدند .

-رنج سنی برای این تست از ۲ تا ۲۱ سالگی گسترش یافت . -امتیاز استاندارد سن – پایه شامل اطلاعات جداگانه هنجاری برای زنان و مردان

-جداول هنجاری بر پایه ی ۲۳۵۰ نمونه آزمون دهنده عمومی …

آمارگیری اطلاعات از نظر جنس ، نژاد / قومی ، مذهب و ses به وسیله سطح تحصیلی مادر تعیین می شود.

تست gold 2 بهترین ویژگیهای تست اصلی را نگه داشته است .

-تست کردن چند گانه ی صداهای گفتاری با یک کلمه یا تصویر که برای اجرای تست موثر است.

-نمونه های گسترده ای از صداهای همخوانها و خوشه هایی که در زبان استاندارد انگلیسی آمریکایی استفاده می شود .

-فرصتی برای نمونه گیری از صداهای گفتاری که خود انگیخته تولید می شوند و تقلیدی تولید می شوند.

 

Clinical Assessment of Articulation and phonology : CAAP

( by wayne Secord phd ccc slp JOAnn Donohue M . A ccc – SLP)

سن : ۲ سال و ۶ ماه تا ۸ سال و ۱۱ ماه

مدت زمان تست : ۲۰-۱۵ دقیقه

منبع نرمال : تولید و واج شناسی ( نمرات و امتیازات استاندارد ، درجات درصدی ، (Norm – refrencad )

تشابهات سنی ( معادل های سنی )و یک امتیاز متفاوت اساسی و پایه ای ( یک امتیاز منحصر به فرد caap ) را فراهم می کند .

Caap تولید و واج شناسی را تست می کند Caap تنها ابزار narm-refrenced می باشد که تولید و واج شناسی کودکان در سنین دبستان و پیش دبستانی را ارزیابی می کند . این تست دقیق بوده و زمانش کافی می باشد و نتایجی را به بار می آورد که تفسیر و امتیاز دهی آنها آسان است . شما ممکن است یک فهرست تولیدی را در ۲۰-۱۵ دقیقه به کار ببرید . چک لیست ، فرایندهای واج شناختی را ارزیابی می کند و تقریبا نیاز برای رونویسی آوایی را برطرف می کند .

Caap ارزیابی می باشد که شما دوست دارید آنها را انجام دهید و کودکان واقعا از انجام آن لذت می برند . کودکان را از سه راه شرطی کنید ، کودکان را برای درمان شرطی کنید از طریق امتیازات کلمه – امتیازات جمله – امتیازات جدید واج شناسی

 

 فهرست تولیدی موارد زیر را مورد هدف قرار می دهد :

  • -هم خوانهایی که قبل و بعد از یک صدای واک دار می آیند
  • -خوشه کلماتی که شامل صداهای /s / r / p / در موقعیت آغازین می باشد
  • -کلمات ۳ و ۴ هجایی
  • -تولید /r / زمانی که بعد از صدای واک دار می آید
  • -تولید صداها در جملات ( برای کودکان ۵ ساله و بالاتر )

 

چک لیست فرایند واجی موارد زیر را ارزیابی می کند :

  • حذف هم خوان پایانی
  • کاهش خوشه
  • کاهش هجا
  • Gilding
  • Rocalization- واک سازی
  • قدامی شدگی { لثوی و کامی fronting }
  • انفجاری شدگی ( stopping )
  • واکدار شدگی قبل از صدای واک دار
  • بی واک شدگی بعد از صدای واک دار

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

یک دیدگاه

  1. اعظم علیجانی

    باتشکر از معرفی این تستها.این تستها رو از کجا میشه تهیه کرد وایا برای کودکان فارسی زبان هم کاربرد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس