آزمون غربالگری آفازی میسی سیپی (Mississippi Aphasia Screening Test)
مشخصات آزمون MAST :
- این تست به عنوان آزمون غربالگری کوتاه مدت و پایا برای افرادی که مهارتهای زبانی و ارتباطی آنها شدیداً آسیب دیده، طراحی شده است.
- این تست برای اشخاصی که در طی جلسات طولانی مدت ارزیابیها خسته و پریشان و ناامید میشوند سودمند است.
- با ارزیابیهای پیاپی تغییرات توانایی زبانی فرد را اندازه میگیرد.
- این تست از سوی تیمی از متخصصان اعصاب و روان، پزشکان و گفتاردرمانگران تهیه شده.
- آزمون ۲ مقوله درکی و بیانی دارد
- ۹ زیر آزمون دارد
- ۱۰-۱ آیتم در هر زیر آزمون وجود دارد.
- آیتمهای این آزمون به صورت محاورهای اجرا میشود.
- در اجرای هر آیتم اگر بیمار بیش از ۱۰ ثانیه وقفه داشت امتیاز آن آیتم ۰ محسوب میشود.
- نحوهی اجرای آزمون و امتیازدهی آن در قسمت دستورالعمل و نمرهدهی آمده است.
- مدت اجرای این آزمون ۱۵-۵ دقیقه میباشد.
- قابل استفاده برای طیف متنوع از بیماران: ضربه مغزی، سکته مغزی، صرع، هایپوکسی، جنون و …
- در هر دو آزمون زبان درکی و بیانی، اگر بیمار از امتیاز کل آزمون (امتیاز ۵۰) ۱۰ نمره پایینتر بگیرد آفازی محسوب میشود به عبارت دیگر، اگر بیمار از یکی از آزمونها امتیاز ۴۰ بگیرد آفازی درکی یا بیانی محسوب میشود.
– دستورالعمل اجرای آزمون زبان درکی
نمره کل MAST | میزان نمرات (۱۰۰-۰) | تعداد آیتمها | دستورالعمل اجرا | نمره دهی |
زبان درکی | ۵۰-۰ | ۲۵ | ||
پیروی دستورات کلامی | ۱۰-۰ | ۵ | از بیمار بخواهید یک سری کارها را انجام دهد مثلاً اشاره به سقف اتاق | ۲ امتیاز برای اجرای کامل هر دستور |
دنبال کردن دستورات نوشته شده | ۱۰-۰ | ۵ | دستورات روی کارت نوشته شده را بخواند (در ذهنش) و انجام بدهد | ۲ امتیاز برای انجام دادن هر دستور نوشته شده |
بازشناسی شیء در یک مجموعه ۵ تایی | ۱۰-۰ | ۵ | ابتدا ۲ آیتم: ساعت – کلیدبعد ۳ آیتم: کاغذ – خودکار – عکس و ادامه …بیمار باید به چیزی که ما میخواهیم اشاره کند | ۲ امتیاز برای هر تشخیص صحیح |
پاسخهای بله خیر | ۲۰-۰ | ۱۰ | پرسیدن ۱۰ سؤال | ۲ امتیاز برای هر پاسخ صحیحتوضیح: بیمار نباید از توضیح یا عبارات استفاده کند فقط بله خیر در صورتی که بیمار بدون کلام باشد از اشاره و اگر بیمار کلام داشته باشد پاسخ غیرکلامی قابل قبول نیست. |
– دستورالعمل اجرای آزمون زبان بیانی
نمره کل MAST | میزان نمرات (۱۰۰-۰) | تعداد آیتمها | دستورالعمل اجرا | نمره دهی |
زبان بیانی | ۵۰-۰ | ۲۱ | ||
الف) نامیدن | ۱۰-۰ | ۵ | به من بگو این چیه؟ | ۲ امتیاز برای هر پاسخ صحیحپاسخ پارافازیک و جایگزینی امتیاز صفر |
ب) گفتار خود به خودی | ۱۰-۰ | ۵ | از ۱ تا ۱۰ بشمارشمارش روزهای هفتهتکمیل جمله | ۲ امتیاز برای همهی آیتمهایی که به طور صحیح کامل میشوند |
ج) تکرار | ۱۰-۰ | ۵ | بگو…. مثال) مداد | ۲ امتیاز برای هر تکرار صحیح |
د) روانی بیان | ۱۰-۰ | ۱ | نگاه کردن به تصویر به مدت ۱۰ ثانیه و توصیف آن | ثبت روی برگه و گفتههای ناواضح با خط (-) مشخصاگر میزان وضوح بین ۴-۰ کلمه: امتیاز صفراگر میزان وضوح بین ۱۰-۵ کلمه: امتیاز ۵اگر میزان روانی بیش از ۱۱ کلمه: امتیاز ۱۰ |
ح) دیکته نویسی | ۱۰-۰ | ۵ | یک کاغذ سفید و مداد به بیمار میدهیم و نوشتن کلمات گفته شده توسط درمانگر | ۲ امتیاز برای هر کلمه صحیح نوشته شده |
– دستورالعمل اجرا و نمرهدهی
- نامیدن (۲ امتیاز برای هر پاسخ صحیح، اشیا را حاضر کنید و اسم اینها را بگویید)
- خودکار
- دست (اشاره به هر دو دست)
- انگشت شست
- ساعت
- سقف (لامپ)
- گفتار خود به خودی (صحیح=۲ غیرصحیح=۰) (در آیتمهای ۳ تا ۵ بیمار باید جمله را تکمیل کند).
- از ۱ تا ۱۰ بشمار
- شمارش روزهای هفته ۱= راهنمایی نیاز دارد
- تو سه ضربه بزن و شما هم …
- من قول میدهم وفادار بمانم به …
- تلفن هست دور از …
- تکرار (صحیح = ۲ غیر صحیح = ۰) این کلمهها را تکرار کنید
- گلدان
- هویج
- الفبا
- زیر پل چوبی قدیمی
- ماه نقرهای در آسمان تاریک
- پاسخهای بله/خیر (۲ امتیاز برای پاسخ صحیح: من یکسری سؤال میپرسم شما فقط پاسخ بله/خیر بدهید)
- فامیلی شما رضاپوره (تغییر فامیلی به عمد)
- نام شما ——- (اسم صحیح را بکار برید)
- آیا شما در تهران زندگی میکنید؟
- آیا شما در —— زندگی میکنید؟ (مکان صحیح را بکار ببرید)
- آیا شما دستکش میپوشید؟
- دوشنبه قبل از سه شنبه است؟
- تابستان قبل از بهاره؟
- بینی بیمار را دست بزنید و بعد بپرسید آیا من به چشم شما دست زدم؟
- من به چشم شما دست زدم؟ (بینی بیمار را لمس کنید)
- آیا شما کفش را قبل از جوراب میپوشید؟
- بازشناسی شیء در یک مجموعهی ۵ تایی (۲ مورد آمده است، ۳ شیء دیگر میتواند از آیتمهای زیر باشد: کتاب، کاغذ، خودکار، عکس، سکه، فنجان)
«من مواردی را به شما نشان میدهم و هنگامی که آنها را نام بردم شما به آنها اشاره کنید»
– ساعت – کلید – ( ) – ( ) – ( )
- دنبال کردن دستورالعملها: (۲ امتیاز برای هر آیتم)
- بینیت را نشان بده
- دهانت را باز کن
- با دست چپت چشم راستت را نشان بده
- کف اتاق را نشان بده و بعد بینیت را نشان بده
- قبل از اینکه دهانت را باز کنی گوشهایت را بگیر
- خواندن و اجرای دستورالعملها:
- دهانتان را باز کنید (خواندن این مورد با صدای بلند و آنچه را که گفته انجام بدهید)
- دستهایت را مشت کن
- کف اتاق را نشان بده و بعد لامپ را نشان بده
- با دست راست زانوی چپت را نشان بده (یا برعکس)
- گوش چپت را نشان بده و بعد دستاتو مشت کن
- دیکته کردن روانی کلام
همه کلمههایی را که بیمار میگوید بنویسید و آنهایی را که غیرواضحند با خط [!] مشخص کنید. دستورالعمل: یک تصویر را (۱۰ ثانیه) نشان دهید و به بیمار بگویید که به دقت تصویر را نگاه کند (مکث) حال هر چیزی را که شما میتوانید در مورد تصویر بیان کنید بگویید؟ و صحبتتان را قطع کنید هر وقت که من گفتم شروع کن و ۱۰ ثانیه زمان دارید.
(تعداد کلمههای قابل فهم: بین ۰ تا ۵: ۰ امتیاز بین ۵ تا ۱۰: ۵ امتیاز ۱۱ به بالا: ۱۰ امتیاز)
- نوشتن (من کلماتی را برای شما میخوانم تا آنها را برایم بنویسید)
- پیچ
- نشستن
- هواپیما
- کامپیوتر
- زیر پل سیاه
- فهرست بیانی
- نامیدن ۱۰/——
- گفتار خودبخودی ۱۰/——
- تکرار ۱۰/——
- نوشتن ۱۰/——
- روانی کلام ۱۰/——
- زیربخشهای بیانی ۵۰/——
- فهرست درکی
- پاسخهای بله خیر ۲۰/——
- شناخت اشیا ۱۰/——
- دنبال کردن دستورات ۱۰/——
- خواندن ۱۰/——
- زیربخشهای درکی ۵۰/——
نمره کل ۱۰۰/——
منبع
Chapey R. Language intervention strategies in aphasia and related neurogenic disorders