معماری
خانه / گوناگون / آسیب های گفتار و زبان در نقایص بینایی
speech and language impairment in visual disorders
آسیب های گفتار و زبان در نقایص بینایی

آسیب های گفتار و زبان در نقایص بینایی

آسیب های گفتار و زبان در نقایص بینایی

 

مطالعات نشان داده اند که اشکالات بینایی می توانند منجر به مشکلات زبانی شوند که البته شدت مشکلات حاصله در حد نقص شنوایی نیست.

  • اغلب در رشد زبان تأخیر دارند
  • مهارت های حافظه کلامی در آن ها بهتر است.
  • اغلب به درک درست و کاملی از وقایع و اشیاء جهان دست نمی یابند.

– اشکالات زبانی: معنی شناسی و واج شناسی

  • —تأخیر در اکتساب زبان و خزانه واژگان
  • —یادگیری واژگان در سطوح اولیه مشابه کودکان طبیعی است ولی در سطوح بالاتر با مشکلاتی مواجه می شود.
  • —معنی واژگان اولیه و کاربرد آن ها  محدودتر از کودکان طبیعی است
  • —در یادگیری مفاهیم و معانی پیچیده تر و  واژگان انتزاعی مشکل دارند.
  • —معنای واژگان در این کودکان بر مبنای اطلاعات محدودتر از اشیاء و روابط آن ها (علی، زمانی و فضایی) در جهان ساخته می شوند.
  • —بیشتر در مورد اعمال خودشان صحبت می کنند تا دیگران و معمولا در مورد وقایع گذشته صحبت می کنند.
  • —اشکال در تمیز واج هایی که درک و تولید آن ها وابسته به مشاهده جسچرهای دهانی است

 

– اشکالات زبانی: نحو

  • —رشد کند نحو در سه سال نخست زندگی
  • —بر خلاف بچه های طبیعی، کودکان نابینا، به عنوان اولین نشانه دستوری مربوط به زمان، زمان گذشته افعال را در گفتار نشان می دهند.
  • —ضمایر مربوط به مکان را دیرتر می آموزند ولی ضمایر مربوط به زمان زودتر یادگرفته می شوند.
  • —تأخیر در رشد افعال کمکی دارند.

 

– اشکالات زبانی: کاربردشناسی

  • —از آواسازی های خودانگیخته کمتری نسبت به همتایان طبیعی خود استفاده می کنند.
  • —در حفظ مکالمه و انجام محاوره منسجم مشکل دارند.
  • —در مکالمه، رعایت نوبت ندارند.
  • —اکولالیا در مراحل اولیه رشد زبان دیده می شود.
  • —از کلمات متداول و کلیشه ای استفاده می کنندو در مراحل اولیه رشد زبان، هیچ خلاقیتی در زبان ندارند.
  • —درک و کاربرد جسچرها در این کودکان طبیعی نیست.
بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس