معماری
خانه / اختلالات زبانی / آفازی (زبان پریشی) / تشخیص افتراقی آفازی های روان
Differentioal diagnosis of fluent aphasia
تشخیص افتراقی آفازی های روان

تشخیص افتراقی آفازی های روان

تشخیص افتراقی آفازی های روان

 

گفتار روان (Fluent Speech) : تولید بی تلاش عبارات و جملات طولانی با تلفظ خوب و گرامر نرمال . سرعت گفتار به سرعت عادی نزدیک است و آهنگ طبیعی دارد.

 آفازی های روان شامل ورنیکه، ترانس کورتیکال حسی ، انتقالی و آنومی می باشد.

 

– آفازی ورنیکه (Wernicke’s aphasia)

– گفتار محاوره ای ( بیان )                روان ، پارافازیک

– درک شنیداری                              نابهنجار (ویژگی زبانی اصلی)

– تکرار                                          نا بهنجار

– نامیدن                                          نا بهنجار

– خواندن  بلند                                  نا بهنجار

– درک خواندن                                 نابهنجار

– نوشتن                                         نا بهنجار

  • برونداد گفتاری :
    • روان است
    • سرعت گفتار طبیعی است یعنی تعداد کلمات تولید شده در دقیقه بهنجار است
    • فشار گفتار (logorhea) : صحبت کردن بدون وقفه به گونه ای که آزمونگر او را به اجبار متوقف می کند.
    • ۵ تا ۸ کلمه در عبارت می گوید یعنی طول عبارت به هنجار
    • عدم اشکال در تولید و نوای گفتار
    • محتوای زبان بیانی غیر طبیعی است و سرشار از پارفازی های کلامی(معنایی) و حرفی است
    • چون بیمار به دلیل مشکل درکی، قادر به نظارت بر برونداد کلامی خود نیست،‌ به شکل ناخودآگاه کلمات جدید را ابداع می کند(Neologism)
    • جملات کامل ولی بی معناست و بنابراین در برقراری ارتباط شکست خورده و مایوس می شوند.
    • گفتار پوچ (empty speech) : عدم وجود کلمات اسمی و دارای معنی – وجود کلمات بی معنی و مفهوم
    • در صورت وجود ۳ نوع پارافازی، برونداد کلامی غیر قابل درک و منجر به آفازی جارگون می شود
    • حافظه نسبتا خوب در گفتار سریال وجود دارد
    • عملکرد مناسب در شمارش ، نام بردن ، روزهای هفته ، خواندن شعر یا قافیه های کودکانه دیده می شود.
  • درک شنیداری :
    • آسیب شدید در درک وجود دارد. این اختلال درک هم در زمینه درک زبان بیانی است و هم نوشتاری
    • در حالت شدید، بدون درک
    • در بیشتر موارد توانایی درک کلمات ، عبارات یا جملات کوتاه را دارند
    • پدیده خستگی یا مسدود شدگی : درک چند کلمه اول و عدم درک کلمات بعدی – حتی اگر کلمات اول بلافاصله دوباره بیان شوند دردرک آن ها ناتوان خواهد بود .
    • ناتوان در تشخیص واج های دارای اختلاف جزئی
    • بروز اشکال در زمان تغییر ازیک تکلیف به تکلیف دیگر مثال : ابتدا ادراک اشیاء سپس ادراک اعضاء بدن، منجر به ایجاد مشکل بارز در درک می شود
    • ناتوانی در انجام دستورات گونه ای – چهره ای اما تقلید خوب از درمانگر
  • تکرار :
    • نابهنجار است
    • اختلال در تکرار مرتبط با اشکال درک شنیداری
    • در صورت درک حتی یک کلمه به طور صحیح، توانایی تکرار همان کلمه را دارد
  • نامیدن :
    • توانایی نامیدن، نابهنجار است.
    • هنگام نام بردن اعضاء بدن یا اشیا، یا به طورکلی قادر به پاسخگویی نیست یا پاسخ های پارافازیک ارائه می دهند
    •  در هنگام صحبت کردن دارای پارافازی های کلامی هستند
    • در هنگام نام بردن دارای پارافازی های واژه پردازی یا لفظی هستند
    • موارد اخیرثابت نبوده و هرنوع پارافازی می تواند در گفتار یا نامیدن وجود داشته باشد.
  • خواندن :
    • بلند خواندن و درک خواندن،‌ هردو نابهنجار است
    • اختلال در درک خواندن مرتبط با اشکال درک شنیداری است ولی درک خواندن ممکن است از درک شنیداری بهتر باشد
    • برخی از بیماران، در ادراک کلمات گفته شده اشکال عمده ای نشان می دهند. یعنی به کری واژه مبتلا هستند
    • برخی از بیماران، در ادراک کلمات نوشته شده اشکال عمده  دارند. یعنی به کوری واژه مبتلا هستند
    • در بیمار ورنیکه، به طورکلی ناتوانی بارز در ادراک زبان گفتاری و ادراک زبان نوشتاری وجود دارد
  • نوشتن :
    • نابهنجار است
    • برون داد نوشتاری متفاوت از بروکا است
    • به دلیل عدم وجود همی پلژی، بیمار از دست برتر در نوشتن استفاده می کند و بنابراین دست خط از لحاظ توانایی حرکتی معمولا مناسب است و حروف به طور کامل و خوانا نوشته می شوند. ولی مفهوم زبان نوشتاری مثل زبان بیانی نابهنجار است. درواقع نوشتار انعکاسی از برونداد کلامی پارافازیک بیمار است.

 

– آفازی انتقالی (Conduction aphasia)

 – گفتار محاوره ای ( بیان )                 روان ، پارافازیک

– درک شنیداری                               خوب تا بهنجار

– تکرار                                           نا بهنجار(ویژگی اصلی)

– نامیدن                                          معمولا نا بهنجار

– خواندن بلند                                    نا بهنجار

– درک خواندن                                 خوب تا بهنجار

– نوشتن                                          نا بهنجار

  • گفتار محاوره ای :
    • روان ، پارافازیک( نه به روانی ورنیکه)
    • اگرچه بیان خودبه خودی نسبتا روان است، ولی در انتخاب و توالی سازی واج ها مشکل دارند و بنابراین گفتارشان پر از خطاهای پارافازیک به ویژه از نوع حرفی است
    • مکث زیاد و تردید در یافتن کلمه معمولا به نوای گفتار نامناسب منجر می شود.
    • اشکال خفیف در تولید
    • تفاوت با آفازی بروکا :
      • بیان عبارات ۴ – ۵ کلمه ای
      • پارافازی لفظی بیشتر از بروکا
      • علیرغم این که واج ها در جای مناسب نیستند ، تولید بهتر از بروکا
    • بعد از بیان ابتدای گفته های سریال توسط درمانگر، بیمار تا انتها درست بیان  می کند
    • بیان بهتر کلمات در آواز خواندن نسبت به گفتار محاوره ای
  •  درک :
    • خوب
    • در بعضی بیماران، اشکال درکی محدود به ساختار گرامری پیچیده می شود
    • درک برای گفتار معمولی خوب است
  • تکرار :
    • ویژگی بارز این آفازی است و در تکرار کلمات چندهجایی و جملات بیشترین شدت را دارد
    • پارافازی حرفی حین تکرار
    • تفاوت بین تکرار و درک، ویژگی اصلی این افازی است
    • تکرار از توانایی تولید ضعیف تر است
    • استفاده از مترادف ها به جای کلمه هدف ( مثال تکرار تفنگ : پس از تلاش برای تکرار ، می گوید اسلحه)
    • اشکال در تکرار واژه های گرامری و اعداد
  • نامیدن :
    • نابهنجار به ویژه در نامیدن در مواجهه
  • خواندن :
    • اشکال عمده در بلند خواندن به همراه  پارافازی های شدید
    • ولی درک خواندن اغلب نسبتا خوب است
  • نوشتن:
    • باوجود طبیعی بودن ویژگی های حرکتی دست خط، زبان نوشتاری خودانگیخته مشابه بیان شفاهی خودانگیخته دچار آسیب است
    • کامل نوشتن برخی حروف و کلمات اما هجی ضعیف همراه با حذف، جابه جایی و جانشینی حروف
    • این خطاها در نوشتن کلمات در جمله نیز وجود دارد

 

– آفازی ترنسکورتیکال حسی (Transcortical Sensory Aphasia)

– گفتار محاوره ای ( بیان )         روان ، پارافازیک ، پژواک گویی

– درک شنیداری                             شدیدا نا بهنجار

– تکرار                                      خوب تاکاملا بهنجار

– نامیدن                                       نا بهنجار

– خواندن بلند                                نا بهنجار

– درک خواندن                             نابهنجار

– نوشتن                                      نا بهنجار

  •  گفتارمحاوره ای :
    • روان است
    • دارای پارافازی های معنایی(کلامی) و واژه پردازی، که به پوچی گفتار منجر می شود
    • اکولیلیا یا پژواک گویی بارزترین ویژگی این آفازی است.(این اکو برخلاف بیماران ترانس کورتیکال حرکتی، اجباری است. یعنی بیمار نمی تواند از تکرار بازداری کند )
    • بیمار کلمات و عبارات گفته شده توسط درمانگر را با گفتار خود در می آمیزد بدون اینکه هیچ درکی از آن داشته باشد
    • مکث در گفتار به دلیل مشکلات واژه یابی
    • ادامه دادن به گفتار سریال در صورتی که آزمونگر آن را شروع کرده باشد
    • پدیده تکمیل در اشعار و جمله ها
  • درک شنیداری :
    • شدیدا نابهنجار است به طوریکه تقریبا هیچ توانایی درک شنیداری وجود ندارد
    • ناتوان در درک آزمون های اشاره کردن و انجام دستورات و پاسخ به سوالات بله – خیر
  • تکرار :
    • خوب و عالی
    • تکرار هجاهای بی معنی ، کلمات نامفهوم ، جمله های ناقص نحوی ( بدون درک معنی آ ن ها ): این بیماران برخلاف بیماران ترانس کورتیکال حرکتی کلمات بی معنی و عبارات ناصحیح گرامری و حتی عبارات خارجی را بدون آگاهی و بدون تصحیح آنها تکرار می کنند
  • نامیدن :
    • نامیدن در مواجهه شدیدا نابهنجار است
    • اگر نام شی به طور ناقص برای او گفته شود ، شروع به گفتن جملات نامربوط و طولانی می کند
  • خواندن :
    • توانایی بلند خواندن گاهی بهنجار و به طورکلی بهتر از درک خواندن است
    • دارای جابجایی های پارافازیک
    • درک خواندن نابهنجار است شبیه آفازی ورنیکه
  • نوشتن:
    • نابهنجار
    • ویژگی های نوشتار مانند آفازی ورنیکه

 

– آفازی آنومی (Anomic Aphasia)

– گفتار محاوره ای ( بیان )                روان

– درک شنیداری                              بهنجارتا اشکال خفیف

– تکرار                                         خوب

– نامیدن                                         نا بهنجار

– خواندن بلند                                 خوب تا معیوب

– درک خواندن                               خوب تا معیوب

– نوشتن                                        خوب تا معیوب

  • گفتار محاوره ای :
    • روان است
    • گاهی پوچ به نظر می رسد به دلیل فقدان واژه های اسمی
    • مکث ها ی زیاد
    • اشکال در اسامی مهم و خاص ( البته ممکن است در مورد فعل و صفت نیز باشد )
    • استفاده از کلماتی چون چیز  ، این  ، آن و …
    • دارای پارافازی معنایی
    • حاشیه پردازی
    • این ویژگی ها، گفتار را مبهم می کند و در برقراری ارتباط اختلال جدی ایجاد می نماید
  • درک :
    • درک زبان شفاهی و نوشتاری نزدیک به نرمال است.
  • تکرار :
    • خوب
  • نامیدن :
    • نابهنجار به درجات مختلف
    • از راهنمایی استفاده ای نمی برد
    • توانایی نامیدن آزاد و نامیدن پس از توصیف در مورد آن، دچار اختلال است
  • خواندن و نوشتن :
    • در اکثر بیماران توانایی خواندن نسبتا خوب است.
    • نوشتن در برخی بیماران نسبتا نرمال و در سایرین مختل است.

 

 

منبع

David Frank BensonAlfredo ArdilaAphasiaA Clinical Perspective

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس