شاخص های رشد حرکتی طبیعی (Normal motor development indexes)
بدو تولد تا ۳ ماه
- – سرش را تا ۴۵ درجه بلند می کند،
- – سر و سینه اش را از زمین بلند می کند،
- – سرش را ثابت نگه می دارد،
- – به سمت صداهای بلند بر می گردد،
- – سرش را به سمت چپ و راست حرکت می دهد،
- – بر روی ساعد هایش تکیه می دهد.
- * هنجار داشتن ۴ تا ۶ مورد از موارد بالاست.
۴ تا ۶ ماهگی
- – می تواند به اسباب بازی چنگ بزند،
- – می تواند در هر دو جهت غلط بزند،
- – اشیا را در دست می گیرد و به سمت دهان می برد،
- – سرش را کاملا و به طور یکنواخت بالا نگه می دارد،
- – می تواند وزنش را روی پاهایش تحمل کند،
- – خودش را با حرکت دادن دست و پایش سرگرم می کند.
- * هنجار داشتن ۴ تا ۶ مورد از موارد بالاست.
– ۷ تا ۹ ماه
- – خزیدن روی زمین را آغاز می کند،
- – بدون کمک دیگران می نشیند،
- – با کمک و تکیه به چیز دیگر می ایستد،
- – به خوبی می خزد،
- – به اشیا اشاره می کند
- – اشیا را با کمک انگشت اشاره و شست بر می دارد
- – در محدوده کوچکی از اطراف خود حرکت می کند و گشت می زند
- – اشیا را به هم می کوبد
- – اشیا را از یک دست به دست دیگر می دهد.
- * هنجار داشتن ۶ تا ۹ مورد از موارد بالاست.
۱۰ تا۱۲ ماه
- – خواسته هایش را با حالات چهره ای و بدنی نشان می دهد،
- – چهار دست و پا راه می رود،
- – اشیا را داخل ظرف می گذارد،
- – چند قدم گام بر می دارد،
- – به مدت چند ثانیه.
- * هنجار داشتن ۳ تا ۵ مورد از موارد بالاست.
۱۳تا۱۵ ماه
- – می تواند از فنجان چای بنوشد،
- – به خوبی تاتی تاتی می کند،
- – می تواند یک خط بکشد،
- – به خوبی می دود،
- – خم می شود و شی را از روی زمین بر میدارد،
- – انگشتش را می خورد،
- – ظرف را از محتویاتش خالی می کند،
- – به سمت عقب راه می رود.
- * هنجار داشتن ۴ تا ۸ مورد از موارد بالاست.
۱۶تا۱۸ماه
- – دوست دارد از اشیا بالا برود،
- – سه مکعب را روی هم می گذارد،
- – صفحات کتاب را ورق می زند،
- – خط خطی کردن را کاملا انجام می دهد،
- – وقتی روی سه چرخه نشان داده می شود رکاب می زند،
- – از اسباب بازی سوار شدنی خوشش می آید.
- * هنجار داشتن ۳ تا ۶ مورد از موارد بالاست.
۱۹تا ۲۴ ماه
- – می تواند به توپ لگد بزند،
- – می تواند یک خط مستقیم بکشد،
- – می تواند بدون کمک از پله ها بالا یا پایین بیاید،
- – می تواند از قاشق و چنگال استفاده کند،
- – می تواند بدود،
- – می تواند توپ را از بالا به پایین پرتاب کند،
- – با کمک دیگران می تواند لباس را در بیاورد،
- – می تواند با مکعب ها برج ۴ طبقه بسازد.
- * هنجار داشتن ۵ تا ۸ مورد از موارد بالاست.
۲۵ تا ۳۰ ماهگی
- – دستش را می شوید و خشک می کند،
- -با کمک دیگران مسواک می زند،
- – لباس هایش را در می آورد،
- – توپ را از پایین به بالا پرتاب می کند،
- – برجی با چندین مکعب می سازد،
- – خط عمودی می کشد،
- – یک برج ۶طبقه می سازد،
- – روی یک پا تعادلش را حفظ می کند.
- * هنجار داشتن ۴ تا ۸ مورد از موارد بالاست.
۳۱تا۳۶ ماهگی
- – خودش به تنهایی مسواک می زند،
- – یک برج ۸ طبقه می سازد،
- – به مدت ۳ثانیه می تواند تعادلش را روی یک پا حفظ کند،
- – بدون کمک دیگران لباس خودرا می پوشد،
- – دستش را می شوید و خشک می کند.
- * هنجار داشتن ۲ تا ۵ مورد از موارد بالاست.
۳۷ تا ۴۲ ماهگی
- – از روی موانع یا اشیای سر راه عبور می کند،
- – روی یک خط راه می رود،
- اسباب بازی چرخ دار را می کشد ، هل می دهد و راه می برد،
- -سه چرخه را می راند،
- – کشیدن دایره را تقلید می کند.
- * هنجار داشتن ۳ تا ۵ مورد از موارد بالاست.
۴۳ تا ۴۸ ماهگی
- – روی یک پا به مدت ۵تا۱۰ ثانیه می ایستد،
- – به طور مستقل سرسره بازی می کند،
- – توپ را بالای سرش پرتاب می کند،
- – توپ رها شده از بالا به پایین را می گیرد،
- – جست و خیز و لی لی می کند.
- * هنجار داشتن حداقل داشتن ۴ مورد از موارد بالاست.
۴۹ تا ۶۰ ماهگی
- – می تواند با پنجه یا پاشنه به عقب گام بردارد،
- – می تواند ۱۰ بار به جلو بپرد ، بدون آنکه بیافتد،
- – می تواند از روی خط با قیچی ببرد،
- – علامت ضربدر را تقلید می کند،
- – شکل مربع را تقلید می کند،
- – برخی از حروف الفبا را می نویسد.
- * هنجار داشتن ۳ تا ۶ مورد از موارد بالاست.
۶۱تا۷۲ ماهگی
- – می تواند اهسته روی پنجه پا راه برود،
- – می پرد و هربار پایش را عوض می کند،
- – از روی طناب می پرد،
- – می تواند دور اشکال ساده را با قیچی ببرد،
- – کشیدن مثلث را تقلید می کند،
- – می تواند شکل لوزی را رسم کند،
- – اسم خودش را می نویسد،
- – اعداد ۱تا۵ را می نویسد،
- – داخل خطوط را رنگ می کند،
- – مواد را شبیه فرد بزرگسال در دست می گیرد،
- – برتری طرفی دست کاملا تثبیت شده است (راست دست یا چپ دست بودن)،
- – مهارت چسباندن (کاغذ) را به درستی انجام می دهد.
- * هنجار داشتن ۵ تا ۱۲ مورد از موارد بالاست.
منبع :
آزمون سنجش رشد نیوشا