معماری
خانه / اختلالات زبانی / ماهیت مشکلات تقلیدی در اتیسم
The nature of imitation problems in autism
ماهیت مشکلات تقلیدی در اتیسم

ماهیت مشکلات تقلیدی در اتیسم

ماهیت مشکلات تقلیدی در اتیسم (The nature of imitation problems in autism)

این پرسش که چه عاملی باعث می‏ شود کودکان مبتلا به اوتیسم در انجام تکالیف تقلیدی دچار اشکال شوند همواره مورد بحث بوده است. مطالعات، عوامل زیر را به عنوان هسته اصلی پدیدآورنده مشکلات تقلیدی عنوان نموده‏اند:

 

– حافظه

یکی از تبیین ‏ها آن است که ضعف در تقلید، به اشکال در حافظه باز می‏ گردد. اگر الگوی ارائه شده به خوبی در حافظه ثبت نگردد توانایی تقلید آن نیز آسیب می‏ بیند. چندین تحقیق، به طور مستقیم توانایی حافظه در به خاطر سپردن تکالیف را مورد آزمون قرار داده‏ اند. درهیچ تحقیقی، تفاوتی میان متبلایان به اوتیسم و سایر کودکان از این حیث مشاهده نگردید (راجرز، ۱۹۹۶).

– عملکردهای اجرایی

رابطه احتمالی بین عملکردهای اجرایی و تقلید اولین بار توسط راجرز در سال ۱۹۹۱ مطرح گردید(به نقل از راجرز، ۱۹۹۶). این مسأله در کودکان اوتیستیک مورد بررسی قرار گرفت و فقط برخی مطالعات از آن حمایت کردند. ملتزوف، استرلینگ و رینالدی همبستگی معناداری بین تکالیف عملکرد اجرایی و تکالیف تقلید در کودکان اوتیستیک در سنین پیش ‏دبستانی یافتند. حال آن که اخیراً چندین تحقیق نشان داده‏اند که عملکردهای اجرایی در کودکان اوتستیک با گروه کنترل، تفاوتی ندارد (نقل از داوسون، استرلینگ، رینالدی، کارر و مک پارتلند). بنابراین اگرچه عملکردهای اجرایی ممکن است در توانایی تقلیدی نقش داشته باشند ولی شواهد چندانی مبنی بر این که کودکان مبتلا به اوتیسم از این نظر با گروه کنترل متفاوتند و بین توانایی تقلیدی و عملکرد اجرایی مبتلایان به اوتیسم همبستگی وجود دارد در دست نیست (راجرز، ۱۹۹۶).

– پراکسیس

این ایده که مسأله تقلید در اوتیسم ممکن است از دیس پراکسی (کنش پریشی) ناشی شود اولین ‏بار به وسیله دمایر، هینگتگن و جکسون در سال ۱۹۸۱ ارائه گردید. این صاحب نظران ادعا کردند کنش‏ پریشی در اوتیسم، آن قدر شدید است که مانعِ شرکت کودکان مبتلا، در هر گونه ارتباطِ غیر کلامی می‏ شود. به عبارت دیگر، نقص در برنامه ‏ریزی و اجرای حرکات جدید و پیچیده است که باعث می‏ شود مبتلایان به اوتیسم در انجام تکالیف تقلیدی ناموفق باشند. در ادامه، در بحث مشکلات حرکتی کودکان اوتیستیک به این بحث بیشتر خواهیم پرداخت.

  •  انواع تکالیف تقلیدی

یکی از مباحث مطرح در مورد تقلید آن است که آیا تقلید یک مهارت یکپارچه و واحد است یا این که مبانی تقلیدی انواع تکالیف مختلف، متفاوت است؟ به عبارت دیگر، اگر می‏ گوییم مبتلایان به اوتیسم در تکالیف تقلیدی مشکل دارند آیا مشکلات ایشان در همه انواع تکالیف تقلیدی به یک اندازه است؟ به عنوان مثال، استون، اوسلی و لیتلپورد (۱۹۹۷)،در تحقیقی دریافتند میزان مشکلات کودکان اوتیستیک در تقلید اعمالی که بر روی اشیاء انجام می ‏پذیرد با تقلید اعمالی که بدون شیء، توسط بدن و یا حرکات چهره صورت می‏ گیرد متفاوت است. به علاوه، هر یک از دو نوع تقلید فوق ‏الذکر، با رشد مهارت‏های متفاوتی ارتباط دارند. توانایی تقلید حرکات بدنی و چهره‏ای با توانایی‏های آتی کودک در گفتار، و تقلید اعمال با اشیاء، با تحول مراحل بازی همبستگی دارد . این یافته از آن جهت مهم است که نشان می ‏دهد نقص تقلید در اوتیسم را نباید یک پدیده یکپارچه و واحد در نظر گرفت. درمطالعه استون و همکاران، کودکان اوتیستیک در تقلید اعمال کاربردی برروی اشیاء بهتر از تقلید حرکات بدن و چهره عمل کردند.

هابسون و لی (۱۹۹۹) گزارش کردند کودکان اوتیستیک در تقلید اعمال کارکردی با اشیاء، آسیب ویژه‏ای ندارند ولی در تقلید اعمال هیجانی آزمونگر به شدت ضعف دارند.

برخلاف تقلید اعمال بر روی اشیاء، گزارش‏های متعددی درباره نقص در تقلید حرکات دهانی- چهره‏ای در مبتلایان به اوتیسم وجود دارد. پاگ و بوچر گروهی از کودکان اوتیستیک با عملکرد پایین را از نظر تکالیف تقلیدی و تکالیف حرکتی غیرتقلیدی آزمودند و گزارش دادند که نقص دهانی- حرکتی در اوتیسم شیوع بیشتری از مشکلات حرکتی دارد. در این تحقیق شیوع نقایص حرکتی- دهانی ۷۹% و مشکلات حرکتی دست ۵۵% و مشکلات حرکتی غیرظریف ۱۸% بود (۱۹۹۸).

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس