معرفی آزمون های وکسلر
دیوید وکسلر، تهیه کننده سه مجموعه آزمون برای گروههای مختلف سنی است. مقیاس او حداقل از یک لحاظ از استفورد – بینه برتر است و همین برتری باعث قبول سریع این آزمون شده است. این مقیاس نه تنها بهره هوشی کلی را مشخص میکند «بهره هوشی کلامی» و «بهره هوشی غیر کلامی» را نیز اندازه میگیرد. به عبارت دیگر این آزمون از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن به سوالاتی مربوط میشود که به درک زبان یا استفاده از زبان به صورتهای مختلف، مانند صحبت کردن، خواندن و نوشتن احتیاج دارد. با این مجموعه سوالات، هوش کلامی را اندازه میگیرند. قسمت دیگر این آزمون از مجموعه سوالاتی تشکیل شده است که به زبان و درک آن احتیاج چندانی ندارد، بلکه بیشتر جنبه عملی هوش را میسنجد. با این مجموعه سوالات هوش عملی یا غیر کلامی را اندازه میگیرند. اندازه گیری بهره هوشی غیر کلامی به استفاده و کاربرد زبان بستگی ندارد و برای اقلیتهای فرهنگی، خصوصاً کودکان دوزبانه و نیز کودکان با فقر محیطی سنجش مناسبتری را به عمل میآورد.
قابل ذکر است که برای محاسبه بهره هوشی در آزمون وکسلر از جداول خاصی که براساس سنجش هوش هر فرد در مقایسه با همسالانش تهیه شده است، استفاده میشود؛ برای مثال وکسلر معتقد است که هوش کودکان ۶ ساله، جوانان ۲۲ ساله و بزرگسالان ۴۵ ساله را باید با توجه به توان ذهنی همسالانشان سنجید؛ لذا در انجام آن از تعیین درصد و انحراف استاندارد بهره میگیرد و مشخص میکند که مقام و رتبه فرد در گروه صد نفری از چند درصد بالاتر یا پایینتر قرار گرفته است. رتبههای درصدی را میتوان به بهره هوشی نیز تبدیل کرد. (آناستازی، ۱۳۷۱).
۱-آزمون وکسلر بزرگسالان (WAIS) Wechsler Adult Intelligence scale
۲- آزمون وکسلر پیش دبستانی (WPPSI) Wechsler preschool and Primary scale of Intelligence
۳- آزمون وکسلر کودکان (تجدید نظر شده) (WISC – R) Wechsler intelligence scale for children
۱-آزمون وکسلر بزرگسالان یک تست جامع از میزان هوش است (IQ) که در فبریه سال ۱۹۵۵ به عنوان اصلاح شدهی تست Wechsler – Bellevue (1939) منتشر شد.
وکسلر هوش را این گونه تعریف کرده است «ظرفیت و توانایی کلی هر مشخص برای اینکه هدفمند عمل کند، محقولانه فکر کند و عملکرد موثری نسبت به محیط داشته باشد»
تست کامل درجه IQ به ۱۴ تست فرعی تقسیم شده است که شامل کلامی و شفاهی (۷ تست) و درجه عملکرد (۷ تست میباشد)
آزمون وکسلر شامل ۳ گروه است.
۱-هوش کلامی (VIQ)
۲- هوش مربوط به عملکرد (PIQ)
۳- تست کامل IQ براساس ترکیبی از چند گروه
WAIS – R در سال ۱۹۸۱ استاندار شده و برای سنین ۱۶ تا ۷۴ سال تنظیم شد که به ۹ گروه سنی مختلف تقسیم شد. به نظر میرسید که این آزمون بسیار قابل اعتماد باشد. مدل امروزی آن IWAIS – III (1997) است مدل WAIS – IV محتمل تغییراتی برای استاندارد شدن شده است که قرار است تا سال ۲۰۰۸ آماده شود. WAIS – III برای افراد بزرگسالان مناسب است و برای افرادی با سنین بالای ۷۴ سال نیز استفاده میشود. برای افراد زیر ۱۶ سال آزمون وکسلر کودکان (WISC برای ۶ – ۱۶ سال) و آزمون وکسلر پیش دبستانی (WPPSI 5/2 – ۷ سال) استفاده میشود.
این تستها به متخصص بالینی اجازه میدهد که به یک ارزیابی تایید شده از هوش کلامی عملکرد و یک درجه کاملی از IQ برسند آن هم در مدت زمان بسیار کم.
بسیاری از روانپزشکان از این تستها استفاده میکنند تا بفهمند چه قسمتی از مغز دچار آسیب شده است یا میزان این آسیب چقدر است.
«۱۴ سوال از WAIS – III»
((تست کلامی (زبانی))
۱-اطلاعات
میزان اطلاعات عمومی به دست آمده از طریق فرهنگ و محیط (مثال: رئیس جمه.ر روسیه کیست؟
۲- درک و فهم
توانایی برای درک اصطلاحات و مفاهیم انتزاعی و قرار دادی در جامعه (مثال: کشش ۲ پرنده با ۱ سنگ» مجازاً به چه معناست؟)
۳- علم حساب و ریاضی:
تمرکز هنگام حل کردن مسائل ذهنی ریاضی (مثال: پانیک دلار چند تا تمبر ۴۵ سنتی میتوان خرید؟)
۴- همسان سازی (شباهت):
استدلال کلامی انتزاعی (از چه لحاظی سیب و گلابی به هم شبیهاند؟)
۵- لغات:
میزان یادگیری و توانایی درک کردن و اینکه بتواند شفاهاً آن کلمه را توضیح دهد (مثال: گیتار چیست؟)
۶- گستردگی اعداد و شماره:
توجه و دقت (مثال: توالی ارقام (۳۲۱ ) را بگو سپس آنها را دارد نه کن و بگو)
۷- توالی اعداد و حروف:
توجه و عملکرد حافظه (مثال: این اعداد را در دستور شمارشی مخصوص و این حروف را در دستور الفبایی مخصوص خود قرار بده)
((تست مربوط به عملکرد))
۸-تکمیل تصویر: (Picture completion)
توانایی برای درک سریع جزئیات بنیایی
۹- نماد و رمز گردانی: (Digit symbol – coding)
۱۰- طرح بسته: (Block Design)
ادراک فضایی، عملکرد انتزاعی بنیایی و حل مسائل
۱۱- استدلال ماتریسی: (matrix reasoning)
حل مسائل انتزاعی بدون استفاده از کلام، استدلال استقرایی، استدلال فضایی
۱۲- تنظیم تصویر: (picture arrangement)
استدلال منطقی و متوالی، بنیش اجتماعی
۱۳- جستجوی نمادین: (symbol search)
۱۴- هدف ترکیب: (object Assembly)
ساخت، ترکیب و تجزیه تحلیل بنیایی
«تستهای کوچک WAIS- III براساس شاخصها گروه بندی شده است»
علاوه بر هوش کلامی و عملکرد ۴ شاخص زیر نیز مورد توجه است
۱-درک کلامی:
-لغات
– اطلاعات
– همسان سازی
۲- سازمان ادراکی:
-تکمیل تصویر
– طرح بسته
– استدلال ماتریسی
۳- عملکرد حافظه:
-علم حساب
– گسترش ارقام
– توالی اعداد و حروف
۴- سرعت فرآیند
-نماد و رمز گردانی
– جستجوی نمادین
۲- آزمون وکسلر پیش دبستانی: این یک آزمون هوش است که برای کودکان ۲ سال و ۶ ماه تا ۷ سال و ۳ ماه طراحی شده است. در سال ۱۹۶۷ توسط دیوید وکسلر طراحی شد. این آزمون دوبار در سالهای ۱۹۸۹ و ۲۰۰۲ مورد تجدید نظر واقع شده و اصلاح شده است.
مدل امروزی آن (WPPSI –III) توسط Harcourt Assessment منتشر شده است. این آزمون شامل تستهای کوچک و نمراتی است که عملکرد هوش را در حوزهی کلامی و عملکرد (شناختی) نشان میدهد.
WPPSI –III از ۱۴ تست تشکیل شده است.
۱-طرح بسته (Block Design): وقتی یک مدل ساخته شده را میبیند یا یک تصویر را در یک کتاب محرک کیبیند، کودک یک یا ۲ رنگ را استفاده میکند تا بدون وجود محدودیت زمانی یک طرح جدید را خلق کند.
۲- اطلاعات (information): برای نمونههای تصویری کودک با انتخاب یک تصویر از میان ۴ تصویر به سوال پاسخ میدهد و در نمونه کلامی کودک به سوالاتی جواب میدهد که گسترده وسیعی از موضوعات علمی عمومی را نشان میدهد.
۳- استدلال ماتریسی (Matria reasoning): کودک به یک ماتریسی ناقص نگاه میکند سپس قسمت حذف شده را از میان ۴ تا ۵ گزینه انتخاب میکند.
۴- لغات (Vocabulary): برای نمونههای تصویری کودک نام تصاویر را که در یک کتاب نشان داده شده است میگوید. برای نمونه کلامی کودک یک تعریف از کلماتی که آزمونگر با صدای بلند میخواند ارائه میدهد.
۵- مفاهیم تصویری (picture concepts): به کودک ۲ تا ۳ ردیف از تصاویر نشان داده میشود و کودک از میان هر ردیف تصویری انتخاب میکند تا گروهی از تصاویر با مشخصات معمولی را نشان دهد.
۶- جستجوی نمادی (symbol search): کودک گروه جستجو شده را مرور میکند تا نشان دهد که آیا نماد مورد نظر با نماد موجود در گروه جستجو شده قابل جور کردن هست یا نه.
۷- استدلال با کلمات (word reasoning): از کودک خواسته میشود یک مفهوم ساده و معمولی را توضیح دهد که با نشانههایی خاص توضیح داده شده است.
۸- رمزگردانی (coding): کودک تصاویری را که با یک شکل هندسی ساده جفت شده است را کپی میکند، به کمک چند نکته کلیدی هر تصویر را در قالب تصویر مشابهش میکشد.
۹- درک (comprehension): کودک به سوالاتی پاسخ میدهد که اساس آن درک خودش از قواعد و اصول عمومی و وضعیت اجتماعی است.
۱۰- تکمیل تصویر (Picture completion): کودک به یک تصویر نگاه میکند و تستهای مهم حذف شده را نام میبرد یا نشان میدهد.
۱۱- شباهتها (similarities): کودک جملهی ناقصی را میخواند که حاوی ۲ مفهوم از یک کاراکتر معمولی است. از کودک خواسته میشود که جمله را با پاسخی کامل کند بازتاب این کاراکتر باشد.
۱۲- کلمات پذیرنده (Receptive Vocabulary): کودک به گروهی از تصاویر نگاه میکند و تصویری را نشان میدهد که آزمونگر نام آن را با صدای بلند گفته است.
۱۳- موضوع و هدف ترکیب (object Assembly): به کودک قطعاتی از پازل داده میشود که دارای نظم مشخص است و از او خواسته میشود در مدت ۹۰ ثانیه آن را در یک فرم معنی دار کنار هم قرار بدهد.
۱۴- نام گذاری تصاویر (picture naming): کودک نام تصاویری را که در یک کتاب نشان داده شده است را میگوید.
۳- آزمون وکسلر کودکان: این تست شامل ۱۰ سنت کوچک اصلی و ۵ تست مکمل آن است این تستهای مکمل برای جای دادن کودکان در موردهای کمیاب مشخص استفاده میشود. به آزدنگر اجازه داده نمیشوند که بیش از دو جایگزین در تست FSIQ استفاده کند.
WISC نه تنها عنوان تست هوش استفاده میشود بلکه به عنوان یک ابزار بالینی نیز استفاده میشود بسیاری از متخصصان از آن برای مشخص کردن نقص توجه و اختلالات یادگیری استفاده میکنند، هر چند هنوز بسیاری از دانشمندان معتقدند که این راه خوبی برای مخشص کردن نقص توجه و اختلالات یادگیری نیست.
منبع:
روانشناسی کودک عقب مانده ذهنی و روشهای آموزش آنها . دکتر مریم سیف نراقی، دکتر عزت ا.. نادری