معماری
خانه / اختلالات زبانی / معرفی آزمون های وکسلر
Wechslers-tests
آزمون های وکسلر

معرفی آزمون های وکسلر

معرفی آزمون های وکسلر

 

دیوید وکسلر، تهیه کننده سه مجموعه آزمون برای گروههای مختلف سنی است. مقیاس او حداقل از یک لحاظ از استفورد – بینه برتر است و همین برتری باعث قبول سریع این آزمون شده است. این مقیاس نه تنها بهره هوشی کلی را مشخص می­کند «بهره هوشی کلامی» و «بهره هوشی غیر کلامی» را نیز اندازه می­گیرد. به عبارت دیگر این آزمون از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن به سوالاتی مربوط می­شود که به درک زبان یا استفاده از زبان به صورتهای مختلف، مانند صحبت کردن، خواندن و نوشتن احتیاج دارد. با این مجموعه سوالات، هوش کلامی را اندازه می­گیرند. قسمت دیگر این آزمون از مجموعه سوالاتی تشکیل شده است که به زبان و درک آن احتیاج چندانی ندارد، بلکه بیشتر جنبه عملی هوش را می­سنجد. با این مجموعه سوالات هوش عملی یا غیر کلامی را اندازه می­گیرند. اندازه گیری بهره هوشی غیر کلامی به استفاده و کاربرد زبان بستگی ندارد و برای اقلیتهای فرهنگی، خصوصاً کودکان دوزبانه و نیز کودکان با فقر محیطی سنجش مناسبتری را به عمل می­آورد.

 

قابل ذکر است که برای محاسبه بهره هوشی در آزمون وکسلر از جداول خاصی که براساس سنجش هوش هر فرد در مقایسه با همسالانش تهیه شده است، استفاده می­شود؛ برای مثال وکسلر معتقد است که هوش کودکان ۶ ساله، جوانان ۲۲ ساله و بزرگسالان ۴۵ ساله را باید با توجه به توان ذهنی همسالانشان سنجید؛ لذا در انجام آن از تعیین درصد و انحراف استاندارد بهره می­گیرد و مشخص می­کند که مقام و رتبه فرد در گروه صد نفری از چند درصد بالاتر یا پایین­تر قرار گرفته است. رتبه­های درصدی را می­توان به بهره هوشی نیز تبدیل کرد. (آناستازی، ۱۳۷۱).

۱-آزمون وکسلر بزرگسالان (WAIS) Wechsler Adult Intelligence scale

۲- آزمون وکسلر پیش دبستانی (WPPSI) Wechsler preschool and Primary scale of Intelligence

۳- آزمون وکسلر کودکان (تجدید نظر شده) (WISC – R) Wechsler intelligence scale for children

۱-آزمون وکسلر بزرگسالان یک تست جامع از میزان هوش است (IQ) که در فبریه سال ۱۹۵۵ به عنوان اصلاح شده­ی تست Wechsler – Bellevue (1939) منتشر شد.

وکسلر هوش را این گونه تعریف کرده است «ظرفیت و توانایی کلی هر مشخص برای اینکه هدفمند عمل کند، محقولانه فکر کند و عملکرد موثری نسبت به محیط داشته باشد»

تست کامل درجه IQ به ۱۴ تست فرعی تقسیم شده است که شامل کلامی و شفاهی (۷ تست) و درجه عملکرد (۷ تست می­باشد)

آزمون وکسلر شامل ۳ گروه است.

۱-هوش کلامی (VIQ)

۲- هوش مربوط به عملکرد (PIQ)

۳- تست کامل IQ براساس ترکیبی از چند گروه

WAIS – R در سال ۱۹۸۱ استاندار شده و برای سنین ۱۶ تا ۷۴ سال تنظیم شد که به ۹ گروه سنی مختلف تقسیم شد. به نظر می­رسید که این آزمون بسیار قابل اعتماد باشد. مدل امروزی آن IWAIS – III (1997) است مدل WAIS – IV محتمل تغییراتی برای استاندارد شدن شده است که قرار است تا سال ۲۰۰۸ آماده شود. WAIS – III برای افراد بزرگسالان مناسب است و برای افرادی با سنین بالای ۷۴ سال نیز استفاده می­شود. برای افراد زیر ۱۶ سال آزمون وکسلر کودکان (WISC برای ۶ – ۱۶ سال) و آزمون وکسلر پیش دبستانی (WPPSI 5/2 – ۷ سال) استفاده می­شود.

این تست­ها به متخصص بالینی اجازه می­دهد که به یک ارزیابی تایید شده از هوش کلامی عملکرد و یک درجه کاملی از IQ برسند آن هم در مدت زمان بسیار کم.

بسیاری از روانپزشکان از این تست­ها استفاده می­کنند تا بفهمند چه قسمتی از مغز دچار آسیب شده است یا میزان این آسیب چقدر است.

«۱۴ سوال از WAIS – III»

 

((تست کلامی (زبانی))

۱-اطلاعات

میزان اطلاعات عمومی به دست آمده از طریق فرهنگ و محیط (مثال: رئیس جمه.ر روسیه کیست؟

۲- درک و فهم

توانایی برای درک اصطلاحات و مفاهیم انتزاعی و قرار دادی در جامعه (مثال: کشش ۲ پرنده با ۱ سنگ» مجازاً به چه معناست؟)

۳- علم حساب و ریاضی:

تمرکز هنگام حل کردن مسائل ذهنی ریاضی (مثال: پانیک دلار چند تا تمبر ۴۵ سنتی می­توان خرید؟)

۴- همسان سازی (شباهت):

استدلال کلامی انتزاعی (از چه لحاظی سیب و گلابی به هم شبیه­اند؟)

۵- لغات:

میزان یادگیری و توانایی درک کردن و اینکه بتواند شفاهاً آن کلمه را توضیح دهد (مثال: گیتار چیست؟)

۶- گستردگی اعداد و شماره:

توجه و دقت (مثال: توالی ارقام (۳۲۱ ) را بگو سپس آنها را دارد نه کن و بگو)

۷- توالی اعداد و حروف:

توجه و عملکرد حافظه (مثال: این اعداد را در دستور شمارشی مخصوص و این حروف را در دستور الفبایی مخصوص خود قرار بده)

 

((تست مربوط به عملکرد))

۸-تکمیل تصویر: (Picture completion)

توانایی برای درک سریع جزئیات بنیایی

۹- نماد و رمز گردانی: (Digit symbol – coding)

۱۰- طرح بسته: (Block Design)

ادراک فضایی، عملکرد انتزاعی بنیایی و حل مسائل

۱۱- استدلال ماتریسی: (matrix reasoning)

حل مسائل انتزاعی بدون استفاده از کلام، استدلال استقرایی، استدلال فضایی

۱۲- تنظیم تصویر: (picture arrangement)

استدلال منطقی و متوالی، بنیش اجتماعی

۱۳- جستجوی نمادین: (symbol search)

۱۴- هدف ترکیب: (object Assembly)

ساخت، ترکیب و تجزیه تحلیل بنیایی

«تست­های کوچک WAIS- III براساس شاخص­ها گروه بندی شده است»

علاوه بر هوش کلامی و عملکرد ۴ شاخص زیر نیز مورد توجه است

۱-درک کلامی:

-لغات

– اطلاعات

– همسان سازی

۲- سازمان ادراکی:

-تکمیل تصویر

– طرح بسته

– استدلال ماتریسی

۳- عملکرد حافظه:

-علم حساب

– گسترش ارقام

– توالی اعداد و حروف

۴- سرعت فرآیند

-نماد و رمز گردانی

– جستجوی نمادین

۲- آزمون وکسلر پیش دبستانی: این یک آزمون هوش است که برای کودکان ۲ سال و ۶ ماه تا ۷ سال و ۳ ماه طراحی شده است. در سال ۱۹۶۷ توسط دیوید وکسلر طراحی شد. این آزمون دوبار در سال­های ۱۹۸۹ و ۲۰۰۲ مورد تجدید نظر واقع شده و اصلاح شده است.

مدل امروزی آن (WPPSI –III) توسط Harcourt Assessment منتشر شده است. این آزمون شامل تست­های کوچک و نمراتی است که عملکرد هوش را در حوزه­ی کلامی و عملکرد (شناختی) نشان می­دهد.

WPPSI –III از ۱۴ تست تشکیل شده است.

۱-طرح بسته (Block Design): وقتی یک مدل ساخته شده را می­بیند یا یک تصویر را در یک کتاب محرک کی­بیند، کودک یک یا ۲ رنگ را استفاده می­کند تا بدون وجود محدودیت زمانی یک طرح جدید را خلق کند.

۲- اطلاعات (information): برای نمونه­های تصویری کودک با انتخاب یک تصویر از میان ۴ تصویر به سوال پاسخ می­دهد و در نمونه کلامی کودک به سوالاتی جواب می‌دهد که گسترده وسیعی از موضوعات علمی عمومی را نشان می­دهد.

۳- استدلال ماتریسی (Matria reasoning): کودک به یک ماتریسی ناقص نگاه می­کند سپس قسمت حذف شده را از میان ۴ تا ۵ گزینه انتخاب می­کند.

۴- لغات (Vocabulary): برای نمونه­های تصویری کودک نام تصاویر را که در یک کتاب نشان داده شده است می­گوید. برای نمونه کلامی کودک یک تعریف از کلماتی که آزمونگر با صدای بلند می­خواند ارائه می­دهد.

۵- مفاهیم تصویری (picture concepts): به کودک ۲ تا ۳ ردیف از تصاویر نشان داده می­شود و کودک از میان هر ردیف تصویری انتخاب می­کند تا گروهی از تصاویر با مشخصات معمولی را نشان دهد.

۶- جستجوی نمادی (symbol search): کودک گروه جستجو شده را مرور می­کند تا نشان دهد که آیا نماد مورد نظر با نماد موجود در گروه جستجو شده قابل جور کردن هست یا نه.

۷- استدلال با کلمات (word reasoning): از کودک خواسته می­شود یک مفهوم ساده و معمولی را توضیح دهد که با نشانه­هایی خاص توضیح داده شده است.

۸- رمزگردانی (coding): کودک تصاویری را که با یک شکل هندسی ساده جفت شده است را کپی می­کند، به کمک چند نکته کلیدی هر تصویر را در قالب تصویر مشابهش می­کشد.

۹- درک (comprehension): کودک به سوالاتی پاسخ می­دهد که اساس آن درک خودش از قواعد و اصول عمومی و وضعیت اجتماعی است.

۱۰- تکمیل تصویر (Picture completion): کودک به یک تصویر نگاه می­کند و تست­های مهم حذف شده را نام می­برد یا نشان می­دهد.

۱۱- شباهت­ها (similarities): کودک جمله­ی ناقصی را می­خواند که حاوی ۲ مفهوم از یک کاراکتر معمولی است. از کودک خواسته می­شود که جمله را با پاسخی کامل کند بازتاب این کاراکتر باشد.

۱۲- کلمات پذیرنده (Receptive Vocabulary): کودک به گروهی از تصاویر نگاه می­کند و تصویری را نشان می­دهد که آزمونگر نام آن را با صدای بلند گفته است.

۱۳- موضوع و هدف ترکیب (object Assembly): به کودک قطعاتی از پازل داده می­شود که دارای نظم مشخص است و از او خواسته می­شود در مدت ۹۰ ثانیه آن را در یک فرم معنی دار کنار هم قرار بدهد.

۱۴- نام گذاری تصاویر (picture naming): کودک نام تصاویری را که در یک کتاب نشان داده شده است را می­گوید.

۳- آزمون وکسلر کودکان: این تست شامل ۱۰ سنت کوچک اصلی و ۵ تست مکمل آن است این تست­های مکمل برای جای دادن کودکان در موردهای کمیاب مشخص استفاده می­شود. به آزدنگر اجازه داده نمی­شوند که بیش از دو جایگزین در تست FSIQ استفاده کند.

WISC نه تنها عنوان تست هوش استفاده می­شود بلکه به عنوان یک ابزار بالینی نیز استفاده می­شود بسیاری از متخصصان از آن برای مشخص کردن نقص توجه و اختلالات یادگیری استفاده می­کنند، هر چند هنوز بسیاری از دانشمندان معتقدند که این راه خوبی برای مخشص کردن نقص توجه و اختلالات یادگیری نیست.

 

 

 

منبع:

روانشناسی کودک عقب مانده ذهنی و روشهای آموزش آنها . دکتر مریم سیف نراقی، دکتر عزت ا.. نادری

کارشناس ارشد گفتار درمانی - سجاد گنج خانلو - 09128774770

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس