معماری
خانه / رشد طبیعی / حرکتی / شاخص های رشد حرکتی طبیعی
Normal motor development indexes
شاخص های رشد حرکتی طبیعی

شاخص های رشد حرکتی طبیعی

شاخص های رشد حرکتی طبیعی (Normal motor development indexes)

 

بدو تولد تا ۳ ماه

  • – سرش را تا ۴۵ درجه بلند می کند،
  • – سر و سینه اش را از زمین بلند می کند،
  • – سرش را ثابت نگه می دارد،
  • – به سمت صداهای بلند بر می گردد،
  • – سرش را به سمت چپ و راست حرکت می دهد،
  • – بر روی ساعد هایش تکیه می دهد.
  • * هنجار داشتن ۴ تا ۶ مورد از موارد بالاست.

 

 

۴ تا ۶ ماهگی

  • – می تواند به اسباب بازی چنگ بزند،
  • – می تواند در هر دو جهت غلط بزند،
  • – اشیا را در دست می گیرد و به سمت دهان می برد،
  • – سرش را کاملا و به طور یکنواخت بالا نگه می دارد،
  • – می تواند وزنش را روی پاهایش تحمل کند،
  • – خودش را با حرکت دادن دست و پایش سرگرم می کند.
  • * هنجار داشتن ۴ تا ۶ مورد از موارد بالاست.

– ۷ تا ۹ ماه

  • – خزیدن روی زمین را آغاز می کند،
  • – بدون کمک دیگران می نشیند،
  • – با کمک و تکیه به چیز دیگر می ایستد،
  • – به خوبی می خزد،
  • – به اشیا اشاره می کند
  • – اشیا را با کمک انگشت اشاره و شست بر می دارد
  • – در محدوده کوچکی از اطراف خود حرکت می کند و گشت می زند
  • – اشیا را به هم می کوبد
  • – اشیا را از یک دست به دست دیگر می دهد.
  • * هنجار داشتن ۶  تا ۹ مورد از موارد بالاست.

۱۰ تا۱۲ ماه

  • – خواسته هایش را با حالات چهره ای و بدنی نشان می دهد،
  • – چهار دست و پا راه می رود،
  • – اشیا را داخل ظرف می گذارد،
  • – چند قدم گام بر می دارد،
  • – به مدت چند ثانیه.
  • * هنجار داشتن ۳ تا ۵ مورد از موارد بالاست.

 

۱۳تا۱۵ ماه

  • – می تواند از فنجان چای بنوشد،
  • – به خوبی تاتی تاتی می کند،
  • – می تواند یک خط بکشد،
  • – به خوبی می دود،
  • – خم می شود و شی را از روی زمین بر میدارد،
  • – انگشتش را می خورد،
  • – ظرف را از محتویاتش خالی می کند،
  • – به سمت عقب راه می رود.
  • * هنجار داشتن ۴ تا ۸  مورد از موارد بالاست.

 

۱۶تا۱۸ماه

  • – دوست دارد از اشیا بالا برود،
  • – سه مکعب را روی هم می گذارد،
  • – صفحات کتاب را ورق می زند،
  • – خط خطی کردن را کاملا انجام می دهد،
  • – وقتی روی سه چرخه نشان داده می شود رکاب می زند،
  • – از اسباب بازی سوار شدنی خوشش می آید.
  • * هنجار داشتن ۳ تا ۶ مورد از موارد بالاست.

 

۱۹تا ۲۴ ماه

  • – می تواند به توپ لگد بزند،
  • – می تواند یک خط مستقیم بکشد،
  • – می تواند بدون کمک از پله ها بالا یا پایین بیاید،
  • – می تواند از قاشق و چنگال استفاده کند،
  • – می تواند بدود،
  • – می تواند توپ را از بالا به پایین پرتاب کند،
  • – با کمک دیگران می تواند لباس را در بیاورد،
  • – می تواند با مکعب ها برج ۴ طبقه بسازد.
  • * هنجار داشتن ۵ تا ۸ مورد از موارد بالاست.

۲۵ تا ۳۰ ماهگی

  • – دستش را می شوید و خشک می کند،
  • -با کمک دیگران مسواک می زند،
  • – لباس هایش را در می آورد،
  • – توپ را از پایین به بالا پرتاب می کند،
  • – برجی با چندین مکعب می سازد،
  • – خط عمودی می کشد،
  • – یک برج ۶طبقه می سازد،
  • – روی یک پا تعادلش را حفظ می کند.
  • * هنجار داشتن ۴ تا ۸  مورد از موارد بالاست.

 

۳۱تا۳۶ ماهگی

  • – خودش به تنهایی مسواک می زند،
  • – یک برج ۸ طبقه می سازد،
  • – به مدت ۳ثانیه می تواند تعادلش را روی یک پا حفظ کند،
  • – بدون کمک دیگران لباس خودرا می پوشد،
  • – دستش را می شوید و خشک می کند.
  • * هنجار داشتن ۲ تا ۵ مورد از موارد بالاست.

 

۳۷ تا ۴۲  ماهگی

  • – از روی موانع یا اشیای سر راه عبور می کند،
  • – روی یک خط راه می رود،
  • اسباب بازی چرخ دار را می کشد ، هل می دهد و راه می برد،
  • -سه چرخه را می راند،
  • – کشیدن دایره را تقلید می کند.
  • * هنجار داشتن ۳ تا ۵ مورد از موارد بالاست.

 

۴۳ تا ۴۸ ماهگی

  • – روی یک پا به مدت ۵تا۱۰ ثانیه می ایستد،
  • – به طور مستقل سرسره بازی می کند،
  • – توپ را بالای سرش پرتاب می کند،
  • – توپ رها شده از بالا به پایین را می گیرد،
  • – جست و خیز و لی لی می کند.
  • * هنجار داشتن حداقل داشتن ۴ مورد از موارد بالاست.

 

۴۹ تا ۶۰ ماهگی

  • – می تواند با پنجه یا پاشنه به عقب گام بردارد،
  • – می تواند ۱۰ بار به جلو بپرد ، بدون آنکه بیافتد،
  • – می تواند از روی خط با قیچی ببرد،
  • – علامت ضربدر را تقلید می کند،
  • – شکل مربع را تقلید می کند،
  • – برخی از حروف الفبا را می نویسد.
  • * هنجار داشتن ۳  تا ۶ مورد از موارد بالاست.

 

۶۱تا۷۲ ماهگی

  • – می تواند اهسته روی پنجه پا راه برود،
  • – می پرد و هربار پایش را عوض می کند،
  • – از روی طناب می پرد،
  • – می تواند دور اشکال ساده را با قیچی ببرد،
  • – کشیدن مثلث را تقلید می کند،
  • – می تواند شکل لوزی را رسم کند،
  • – اسم خودش را می نویسد،
  • – اعداد ۱تا۵ را می نویسد،
  • – داخل خطوط را رنگ می کند،
  • – مواد را شبیه فرد بزرگسال در دست می گیرد،
  • – برتری طرفی دست کاملا تثبیت شده است (راست دست یا چپ دست بودن)،
  • – مهارت چسباندن (کاغذ) را به درستی انجام می دهد.
  • * هنجار داشتن ۵ تا ۱۲ مورد از موارد بالاست.

 

 

 

 

منبع :

آزمون سنجش رشد نیوشا

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس