درمان آفازی انتقالی
– ساختار جلسات درمانی برای بیمار آفازی انتقالی
- زمان : ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت
- مشاوره به اطرافیان
- شروع از تکالیف ساده به پیچیده
- به اتمام رساندن جلسه با تکالیف نسبتا آسان
- در مورد همه بیماران ساختار جامع و همگانی وجود ندارد = برنامه ریزی درمانی بر اساس عملکرد های بیمار
– درک شنیداری :
- هدف : افزایش طول کلمه یا جمله – پیچیدگی نحوی- سرعت گفتار – کاهش فاصله محرک و پاسخ
- فعالیت های سطح بالا مانند درک موارد پیچیده یا فعالیت گوش کردن در زمینه پر سرو صدا
- در صورت شدید بودن مشکلات درکی می توان از راهکارهای بهبود درک شنیداری استفاده کرد
– تکرار کلامی :
- تمرین روی تکرار منجر به افزایش توانایی نامیدن و اصلاح گفته های خود می شود
- اهداف درمانی تکرار :
- تعیین سطح اختلال
- تعیین تاثیر متغیر هایی نظیر طول کلمه ، بسامد وقوع ، پیچیدگی واجی
- تعیین عوامل تسهیل کننده تکرار کلامی ( مانند استفاده از عوامل نوشتاری
- راهکار هایی جهت تغییر و بهبود وضعیت تکرار :
- تغییر طول یا پیچیدگی کلمات یا عبارات
- بیان کلمه همراه با بیمار
- ایجاد تاخیر در بین کلمه گفته شده و پاسخ بیمار
- تغییر پیچیدگی نحوی
- ارائه راهنمایی های چهره ای
– بهبود مهارت بازیابی کلمه
- برای انتخاب تسهیل کننده های بازیابی کلمات : منشا خطای پارافازیک را در نظر می گیریم .
- گر خطا به علت اشکال در دسترسی به واژه باشد، راهنمایی معنایی مفیدترند
- اگر خطا ماهیت تولیدی داشته باشد، راهنمایی آوایی مفیدترند
- راهنمایی واجی کمتر از آفازی های قدامی مفید است اما نسبت به ورنیکه راهنمایی قوی تری است
- استفاده از تسهیل کننده ها مانند تداعی کلمات – تصویر های واضح – راهنماهای نوشتاری – راهنماهای اشاره ای
- زوج های همخوان : کفش و جوراب
- زوج های متقابل : سرد و گرم
- کامل کردن جمله با کلمه نوشتاری : پسر … می خورد ( نوشته سیب را نشان دهید)
- کامل کردن جمله با کلمه تصویر: پسر … می خورد ( تصویرسیب را نشان دهید)
- کامل کردن جمله گفتاری : پسر … می خورد
- پاسخ دادن به سوال سازمان یافته : پسر چی می خورد ؟
- پاسخ دادن به سوال : نام این چیه ؟
- پاسخ دادن به سوالی که ارتباط کمتری با کلمه مورد نظر دارد : اسم این چیه ؟ ( با نشان دادن تصویر سیب )
- مقوله معنایی : یک میوه نام ببر .
- درمان روی کلمه یابی در سطح جمله :
- استفاده از حاشیه پردازی برای جبران شکست در بازیابی کلمه در مکالمه = حفظ جریان مکالمه
- رویکرد بازیابی واگرا : یعنی فراخوانی انواع کلمه ها و مفاهیم مانند نامیدن آزاد غذاها
- رویکرد تمرکز واژگانی : نامیدن واگرای مقوله هایی که به تدریج کوچکتر می شوند مانند : غذا = میوه = مرکبات
- بیماران انتقالی بیشترین اشکال را در تکلیف همگرا دارند (خلاقیت و زایایی بیشتری ایجاد می کند)
– خواندن و نوشتن :
- درمان در هنگام باز آموزی زبان انجام می شود .
- کلمات مربوط به تکرارو بازیابی واژه را می توان در تکالیف کپی کردن و نوشتن ادغام کرد .
- تمرین روی درک خواندن و فعالیت های بیان نوشتاری
– ارتباط کلی و همه جانبه :
- هدف : کسب استقلال در برقراری ارتباط است
- تمرین روی محاوره عادی و طبیعی
- تشویق بیمار به استفاده از مسیرهای دیگر علاوه بر شیوه کلامی
- حساسیت زدایی بیمار نسبت به پاسخ ها و عکس العمل ها ی شنونده
- تقویت استفاده از حرکات چهره ای
منبع
Martha Taylor Sarno, Aquired aphasia .third edition
Anna Basso. Aphasia and Its Therapy