معماری
خانه / آسیب های شنوایی / فرایند ارزیابی شنیداری
assessment process in hearing loss
فرایند ارزیابی در کم شنوایی

فرایند ارزیابی شنیداری

فرایند ارزیابی شنیداری

 

– غربالگری

غربالگری نوزادان: در بدو تولد و در بیمارستان انجام می شود؛ با استفاده از تست های:

  • Oto-acoustic emissions : OAE
  • Auditory brain stem response : ABR

غربالگری شنیداری متعارف:

  • تست رفتاری: از فرد خواسته می شود که به یک صدای آهسته گوش داده و هنگام شنیدن صدا پاسخ دهد.
  • آزمون های دیاپازون
  • کودکانی که در این تست ها شکست می خورند، طی دو هفته بعد مجددا مورد غربالگری قرار می گیرند یا جهت انجام بررسی های جامع شنیداری ارجاع داده می شوند.

– ارزیابی جامع 

تاریخچه گیری

  • تاریخچه خانوادگی (سابقه وجود مشکل شنوایی و گفتاری مشابه در بین اعضای خانواده و نزدیکان،زبان موردکاربرد)
  • تاریخچه پزشکی شامل:قبل از تولد،هنگام تولد،بعد از تولد
  • تاریخچه رشد حرکتی
  • تاریخچه رشد تغذیه و بلع
  • تاریخچه گفتارو زبان
  • چگونگی برقراری ارتباط کودک با دیگران
  • چگونگی ارتباط والدین با کودک
  • بازیهای کودک در طی رشد
  • تاریخچه مداخلات و توانبخشی شنوایی
    • زمانی که والدین به وجود مشکل شنوایی آگاه شدند
    • زمان آغاز مداخله پزشک و چگونگی اقدامات پزشکی
    • زمان مداخله اودیو لژیست و اقدامات انجام شده
    • زمان تجویز سمعک ، نوع و چگونگی کاربرد آن
    • زمان انجام کاشت حلزون
    • زمان انجام تربیت شنیداری
    • زمان مداخله ی گفتاردرمانی
    • موانع و مشکلات در توانبخشی شنوایی

مشاهده

  • مشاهده ظاهری و فیزیکی و حرکتی (کاربرد وسایل کمکی بینایی ،شنوایی،حرکتی )
  • مشاهده ی رفتار(‌وجود مشکلاتی همچون پرخاشگری ، وابستگی ،ترس از محیط جدید،…)
  • مشاهده چگونگی ارتباط با دیگران
  • مشاهده چگونگی بازی
  • مشاهده رفتار والدین با کودک وبرقراری ارتباط

ارزیابی های زبان و گفتار

  • ارزیابی زبان درکی و بیانی (ارزیابی واژگان،صرف و نحو)
    • اسمها ( این چیه ؟ )
    • فعل ها (چیکار می کنه ؟ )
    • ضمیرها
    • واژه های پرسشی ( کی چی کجا کدام )
    • صفتها و قیدها (مفاهیم)
    • حرفها (در داخل جمله ارزیابی می کنیم )
  • ارزیابی مهارت کاربرد شناسی
    • سلام و احوالپرسی
    • درخواست
    • توضیح
    • توصیف
    • رعایت نوبت
    • مخالفت
    • شروع ،ادامه و خاتمه گفتگو
    • قصه گویی ( بچه های ۴/۵ ساله می توانند قصه بگویند )
    • نقش بازی (حدود سنین ۴ سالگی )
  • ارزیابی تولید وواجشناسی
    • تولید واجها ی منفرد(واکه ها و همخوانها)
    • تولید واجها در قالب واژه ها (PHONETIC TEST )
    • بررسی انواع خطاهای تولید (حذف، خرابگویی، جانشینی و…)
    • بررسی فرایندهای واجی (PHONOLOGICAL PROCESS)
  • ارزیابی ناحیه دهان (برای مشاهده توضیحات کامل کلیک کنید)
  • ارزیابی صوت و تشدید
    • در صورت احساس وجود گرفتگی صدا ی بیمار باید به پزشک متخصص ارجاع شود .
    • برخی از افراد به دلیل فشار بیش از حد به تارهای صوتی ممکن است به DYSPHONIA مبتلا شده باشند.
    • میزان خیشومی شدگی را نیز باید بررسی کنیم (کم خیشومی ، پرخیشومی، طبیعی )
  • ارزیابی وضوح گفتار

نمونه ی گفته های کودک را به افرادی که نمی دانند چه می خواهد بگوید نشان می دهیم و از آنها می خواهیم هر چه درک کردند بنویسند و بررسی می کنیم که چه تعداد از کلمات را درست درک کرده اند سپس میانگین می گیریم

  • ارزیابی خواندن و نوشتن
  • ارزیابی مهارتهای شنیداری (برای مشاهده توضیحات کامل کلیک کنید)

 

– ارجاع به شنوایی شناس برای

  • بررسی اتوسکوپیک
  • آزمون ادیومتری
  • اندازه گیری های عینی شامل:
    • OAEs
    • EAPs

 

بازی های مناسب سن فرزندت در دنیای بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس