فرایند ارزیابی شنیداری
– غربالگری
غربالگری نوزادان: در بدو تولد و در بیمارستان انجام می شود؛ با استفاده از تست های:
- Oto-acoustic emissions : OAE
- Auditory brain stem response : ABR
غربالگری شنیداری متعارف:
- تست رفتاری: از فرد خواسته می شود که به یک صدای آهسته گوش داده و هنگام شنیدن صدا پاسخ دهد.
- آزمون های دیاپازون
- کودکانی که در این تست ها شکست می خورند، طی دو هفته بعد مجددا مورد غربالگری قرار می گیرند یا جهت انجام بررسی های جامع شنیداری ارجاع داده می شوند.
– ارزیابی جامع
تاریخچه گیری
- تاریخچه خانوادگی (سابقه وجود مشکل شنوایی و گفتاری مشابه در بین اعضای خانواده و نزدیکان،زبان موردکاربرد)
- تاریخچه پزشکی شامل:قبل از تولد،هنگام تولد،بعد از تولد
- تاریخچه رشد حرکتی
- تاریخچه رشد تغذیه و بلع
- تاریخچه گفتارو زبان
- چگونگی برقراری ارتباط کودک با دیگران
- چگونگی ارتباط والدین با کودک
- بازیهای کودک در طی رشد
- تاریخچه مداخلات و توانبخشی شنوایی
- زمانی که والدین به وجود مشکل شنوایی آگاه شدند
- زمان آغاز مداخله پزشک و چگونگی اقدامات پزشکی
- زمان مداخله اودیو لژیست و اقدامات انجام شده
- زمان تجویز سمعک ، نوع و چگونگی کاربرد آن
- زمان انجام کاشت حلزون
- زمان انجام تربیت شنیداری
- زمان مداخله ی گفتاردرمانی
- موانع و مشکلات در توانبخشی شنوایی
مشاهده
- مشاهده ظاهری و فیزیکی و حرکتی (کاربرد وسایل کمکی بینایی ،شنوایی،حرکتی )
- مشاهده ی رفتار(وجود مشکلاتی همچون پرخاشگری ، وابستگی ،ترس از محیط جدید،…)
- مشاهده چگونگی ارتباط با دیگران
- مشاهده چگونگی بازی
- مشاهده رفتار والدین با کودک وبرقراری ارتباط
ارزیابی های زبان و گفتار
- ارزیابی زبان درکی و بیانی (ارزیابی واژگان،صرف و نحو)
- اسمها ( این چیه ؟ )
- فعل ها (چیکار می کنه ؟ )
- ضمیرها
- واژه های پرسشی ( کی چی کجا کدام )
- صفتها و قیدها (مفاهیم)
- حرفها (در داخل جمله ارزیابی می کنیم )
- ارزیابی مهارت کاربرد شناسی
- سلام و احوالپرسی
- درخواست
- توضیح
- توصیف
- رعایت نوبت
- مخالفت
- شروع ،ادامه و خاتمه گفتگو
- قصه گویی ( بچه های ۴/۵ ساله می توانند قصه بگویند )
- نقش بازی (حدود سنین ۴ سالگی )
- ارزیابی تولید وواجشناسی
- تولید واجها ی منفرد(واکه ها و همخوانها)
- تولید واجها در قالب واژه ها (PHONETIC TEST )
- بررسی انواع خطاهای تولید (حذف، خرابگویی، جانشینی و…)
- بررسی فرایندهای واجی (PHONOLOGICAL PROCESS)
- ارزیابی ناحیه دهان (برای مشاهده توضیحات کامل کلیک کنید)
- ارزیابی صوت و تشدید
- در صورت احساس وجود گرفتگی صدا ی بیمار باید به پزشک متخصص ارجاع شود .
- برخی از افراد به دلیل فشار بیش از حد به تارهای صوتی ممکن است به DYSPHONIA مبتلا شده باشند.
- میزان خیشومی شدگی را نیز باید بررسی کنیم (کم خیشومی ، پرخیشومی، طبیعی )
- ارزیابی وضوح گفتار
نمونه ی گفته های کودک را به افرادی که نمی دانند چه می خواهد بگوید نشان می دهیم و از آنها می خواهیم هر چه درک کردند بنویسند و بررسی می کنیم که چه تعداد از کلمات را درست درک کرده اند سپس میانگین می گیریم
- ارزیابی خواندن و نوشتن
- ارزیابی مهارتهای شنیداری (برای مشاهده توضیحات کامل کلیک کنید)
– ارجاع به شنوایی شناس برای
- بررسی اتوسکوپیک
- آزمون ادیومتری
- اندازه گیری های عینی شامل:
- OAEs
- EAPs